کد خبر: ۲۰۵۱
۱۴ آذر ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۰

از دل جلسه خانوادگی محله رسالت، هیئتی پا گرفت که امروز نامدار است

هیئت فاطمیون مشهدالرضا(ع) در دل یک محله کم‌برخوردار شکل گرفته است، این هیئت کاملا مردمی است. سابقه پاگرفتن این هیئت مذهبی به محرم سال1387 برمی‌گردد که گروهی از جوانان محله با همه چالش‌هایی که پیش‌رویشان بود، سنگ‌بنای آن را با عشق گذاشتند. گروهشان مختص آدم‌های خاصی نیست و ورود همه افراد آزاد است. فقط هرکسی به آن وارد می‌شود، باید عشق به خدمت داشته باشد.

ایام فاطمیه در پیش است و بچه‌های هیئت فاطمیون مشهدالرضا(ع) در محله رسالت، خودشان را برای برگزاری مراسم ویژه این ایام آماده می‌کنند. شاکله این هیئت که در دل یک محله کم‌برخوردار شکل گرفته است، کاملا مردمی است. سابقه پاگرفتن این هیئت مذهبی به محرم سال1387 برمی‌گردد که گروهی از جوانان محله با همه چالش‌هایی که پیش‌رویشان بود، سنگ‌بنای آن را با عشق گذاشتند. گروهشان مختص آدم‌های خاصی نیست و ورود همه افراد آزاد است. فقط هرکسی به آن وارد می‌شود، باید عشق به خدمت داشته باشد.

 

 

خیلی زود با کمبود فضا روبه‌رو شدیم

اولین جلسات به‌صورت خانوادگی در خانه پدری حسین‌علی هودانلو برگزار می‌شد. جلسه خیلی بی‌ریا و صمیمانه بود و معمولا با قرائت زیارت عاشورا آغاز می‌شد و با روضه‌خوانی و عزاداری به پایان می‌رسید. در آن روزها شاید هیچ‌کدام از مسئولان و شرکت‌کنندگان در محفل فکرش را نمی‌کرد که هیئتی در حاشیه شهر به جایگاهی برسد که پای منبری‌ها و مداحان معروف شهر را به آن باز کند؛ دستاوردی که جوانان محله رسالت توانستند با برنامه‌ریزی دقیق و تقسیم وظایف بین خودشان، در کوتاه‌ترین زمان به آن دست یابند.
حسین‌علی هودانلو، مسئول هیئت مذهبی فاطمیون مشهدالرضا(ع)، درباره دلایل شکل‌گیری هیئت می‌گوید: وقتی این محله را با دیگر محلات شهر مقایسه می‌کردیم به‌ویژه محلات مرکزی و اطراف حرم مطهر که در آن‌ها هیئت‌های مذهبی بزرگی فعال‌اند، همیشه حسرت می‌خوردیم و دوست داشتیم به آن جایگاه برسیم تا اینکه تصمیم گرفتیم دست‌به‌کار شویم و با کمک هم یک هیئت مذهبی تشکیل بدهیم. چندماه نخست شکل‌گیری، جلسات ما بیشتر به‌شکل خانوادگی برگزار شد تا اینکه ما برای جذب دل‌دادگان اهل‌بیت(ع) و خیران تصمیم گرفتیم هیئت را به مردم این محله و دیگر محلات شهر معرفی کنیم. برای این کار صدها تراکت و تعدادی بنر را آماده و در معابر شلوغ شهر نصب کردیم. البته ما می‌دانستیم که ممکن است کسی از محلات دور به هیئت ما نیاید، اما هدف بیشتر معرفی آن بود.

مسئول هیئت فاطمیون مشهدالرضا(ع) ادامه می‌دهد: پس از توزیع تراکت و نصب بنر در شهر و محله رسالت، تعداد شرکت‌کننده‌ها یک‌باره افزایش چشمگیری یافت و از محدوده‌هایی مانند قاسم‌آباد میهمان داشتیم. تنها مشکلی که ما با آن روبه‌رو شدیم، نداشتن فضای کافی برای برگزاری جلسات بود. برای این کار مرحوم مادرم پیش‌قدم شد. به این صورت که منزل پدری‌مان را بازسازی کردیم و خانه به حسینیه تبدیل شد. با وجود این بازهم فضای کافی در اختیار نداشتیم به‌ویژه در مناسبت‌های مذهبی. به همین دلیل با فرش‌کردن بخشی از کوچه سلمان‌فارسی13 که ساختمان حسینیه در آن قرار دارد، برخی مجالس که شلوغ‌تر بود، بیرون حسینیه برگزار می‌شد. خوشبختانه اهالی محله به‌ویژه همسایه‌های حسینیه که همیشه همکاری خوبی با ما دارند، وقتی این شرایط را می‌دیدند، گاهی پیشنهاد میزبانی از مراسم هیئت را می‌دادند.

 

خیّر تهرانی بانی خیر شد

هودانلو درباره مشارکت خیران در برگزاری جلسات توضیح می‌دهد: یکی از اهداف ما از همان ابتدا شناسایی خیران و دعوت خانوادگی آن‌ها به مجالس هیئت است. 2سال پس از شکل‌گیری هیئت، ما میزبان شخصی بودیم که مشکل مالی پیدا کرده بود و از طرفی کمبودهای ما را از نزدیک دیده بود و نذر کرد در صورت برآورده‌شدن حاجتش بخش زیادی از هزینه‌های مراسم هیئت را تأمین کند. با خواست خداوند این شخص کمتر از یک‌ماه به حاجتش رسید و از همان روز حدود 80درصد از هزینه‌های جاری هیئت را برعهده گرفت. با وجود اینکه در تهران زندگی می‌کند، در همه مناسبت‌های مذهبی می‌کوشد به مشهد بیاید و در مجالس حضور داشته باشد. علاوه بر این، همسایه مجاور حسینیه که به‌تازگی به محله آمده است، وقتی شاهد کمبود فضا برای میزبانی از میهمانان اهل‌بیت(ع) بود، یک طبقه از منزلش را در اختیار ما قرار داد تا بتوانیم در آنجا از بانوان میزبانی کنیم.

هیئت ما توجه خاصی به کودکان و نوجوانان می‌کند، به‌طوری‌که 2سال با یکی از مراکز نگهداری از دختران بی‌سرپرست همکاری کردیم

 

توجه به نیاز فرهنگی کودکان و نوجوانان

کار فرهنگی تأثیرگذار ایده می‌خواهد، تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی می‌خواهد. البته هودانلو معتقد است اول از همه نیت خالص لازم است و اینکه باید صبر و حوصله کرد و توکل تا برکت وارد کار شود؛ آن‌وقت همه‌چیز درست می‌شود. او تعریف می‌کند فعالیت هیئت فاطمیون مشهدالرضا(ع) فقط به برگزاری مراسم مذهبی خلاصه نمی‌شود. اعضای این هیئت از همان ابتدا تلاش کردند در زمینه‌های فرهنگی و کمک به نیازمندان هم فعال باشند. هودانلو با اشاره به بخشی از این فعالیت‌ها می‌گوید: ما در هیئت برنامه‌های مختلفی را دنبال می‌کنیم؛ از کمک به نیازمندان گرفته است تا مسائل پرورشی کودکان و نوجوانان، زمینه‌سازی ازدواج جوانان، کمک برای خرید جهیزیه، پذیرایی از زائران پیاده امام‌رضا(ع)، توزیع بسته‌های معیشتی و غذای گرم بین نیازمندان، پرداخت وام قرض‌الحسنه، برگزاری مراسم ویژه اعیاد، فعالیت گسترده در فضای‌مجازی و... که همه این‌ها جزو برنامه‌های ما در هیئت هستند. او ادامه می‌دهد: هیئت ما توجه خاصی به کودکان و نوجوانان می‌کند، به‌طوری‌که 2سال با یکی از مراکز نگهداری از دختران بی‌سرپرست همکاری کردیم. همه هزینه‌های تأمین خوراک و پوشاکشان را عهده‌دار بودیم و خیلی‌ها به ما کمک فکری و معنوی می‌کردند. این‌طور نیست که همه کمک‌ها مادی باشد. ما در بحث‌های فرهنگی برای تربیت کودکان و نوجوانان محله نیز برنامه‌های زیادی داریم. از آن‌ها دعوت می‌کنیم حتما در مراسم شرکت کنند و دستمان را بگیرند.

هیئت مذهبی فاطمیون مشهدالرضا(ع) همچنین در بستر فضای‌مجازی با مخاطب‌قراردادن و جذب جوانان می‌کوشد مفاهیم دینی را ترویج دهد

 

این جریان حمایت می‌خواهد

اعضای هیئت فاطمیون تجربه‌های نو و تازه‌ای را پشت‌سر می‌گذارند که همه آن‌ها مردمی است؛ به‌قول خودشان از دل برآمده است. هیچ‌کدام از مسئولان شهری در جریان آن نبوده‌اند و اعضای هیئت از این موضوع گله‌مندند. هودانلو می‌گوید: متأسفانه در این 13سال هیچ مسئول شهری به مجالس و هیئت نیامده و در آن شرکت نکرده است. همچنین، کسی از ما نپرسیده است که چگونه بدون پشتیبانی ارگان یا گروهی در یک محله محروم فعالیت‌ می‌کنید، درحالی‌که خبر برگزاری جلسات ما و تصاویرش حتی به کشور عراق نیز رسیده است و ما به‌زودی میزبان یکی از مداحان معروف عراقی در هیئت خواهیم بود.

 

 

فعالیت مؤثر هیئت در فضای‌مجازی

تا امروز فیلم‌های بسیار زیادی از مجالس هیئت مذهبی فاطمیون مشهدالرضا(ع) در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است. یک گروه فیلم‌برداری حرفه‌ای، تصاویر مجالس را ضبط می‌کند. این تصاویر را پس از مونتاژ، یک گروه داوطلب فضای‌مجازی در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌کند تا ضمن معرفی ظرفیت‌های حاشیه‌شهر مشهد، فرهنگ شیعه و مفاهیم مذهبی را به مخاطبان ارائه کند و فرصت استفاده معنوی از مجالس اهل‌بیت‌(ع) را در اختیار عموم شیعیان قرار دهد. هیئت مذهبی فاطمیون مشهدالرضا(ع) همچنین در بستر فضای‌مجازی با مخاطب‌قراردادن و جذب جوانان می‌کوشد مفاهیم دینی را ترویج دهد.

ارسال نظر