کد خبر: ۲۰۸۲
۲۰ آذر ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۰

قله معجونی؛ جای پای کوهنوردهای قدیم 

«قله معجونی» یکی از قدیمی‌ترین مسیرهای کوهنوردی در اطراف مشهد است. کوهنوردهای حرفه‌ای بسیاری، کارشان را از پاکوب‌های قله معجونی آغاز کردند. در گذشته که رفت و آمدها به سادگی امروز نبود، کوهنوردهای علاقه‌مند، پای پیاده از انتهای سیدی خودشان را به دامنه قله معجونی می‌رساندند و از آن بالا می‌رفتند. قله معجونی یکی از نزدیک‌ترین قله‌ها به شهر هم هست. به ویژه در محله‌های جنوب شرقی شهر، این قله را از پشت خانه‌ها و آپارتمان‌ها می‌توان دید.

آن‌هایی که می‌گویند کوهنوردی ورزش گران‌قیمتی است، راه خوبی را برای توجیه تنبلی‌شان انتخاب نکرده‌اند. این ورزش سبک و در عین حال بسیار مفید، فقط به یک جفت کفش کتانی و یک کوله‌پشتی احتیاج دارد، که همه ما احتمالا چندتایی از آن‌ها را داریم، و البته به کمی همت. آمادگی بدنی هم، دست‌کم به همان اندازه که ما آماتورها برای بالا رفتن از ارتفاعات اطراف شهر لازم داریم، چیزی نیست که با دو سه بار کوهنوردی به دست نیاید.کوه‌گردی فصل نمی‌شناسد، زمستان و تابستان، صبح و عصر می‌شود راهی کوهپایه‌ها شد و از جلوه‌های ناب طبیعت لذت برد. گشت و گذار در کوهپایه‌ها یکی از مفرح‌ترین شکل‌های گردشگری است. تماشای شهر با همه شلوغی‌هایش، از آن بالا، حال خوشی به آدم می‌دهد. اگر برای اولین بار تصمیم دارید کوهنوردی را شروع کنید پیشنهاد ما این است که قله معجونی به خاطر راحتی مسیر انتخاب کنید.

 

پاکوب قله معجونی- انتهای بولوار خلج سمت راست

 

اگر برای اولین بار تصمیم گرفتید دلتان را به کوه بزنید پیشنهاد ما «قله معجونی» است

«قله معجونی» یکی از قدیمی‌ترین مسیرهای کوهنوردی در اطراف مشهد است. کوهنوردهای حرفه‌ای بسیاری، کارشان را از پاکوب‌های قله معجونی آغاز کردند. در گذشته که رفت و آمدها به سادگی امروز نبود، کوهنوردهای علاقه‌مند، پای پیاده از انتهای سیدی خودشان را به دامنه قله معجونی می‌رساندند و از آن بالا می‌رفتند.

قله معجونی یکی از نزدیک‌ترین قله‌ها به شهر هم هست. به ویژه در محله‌های جنوب شرقی شهر، این قله را از پشت خانه‌ها و آپارتمان‌ها می‌توان دید. یک مجموعه تأسیسات رادیو تلویزیونی هم روی این قله نصب شده که نورافکن‌هایشان در تمام طول شب روشن است. چراغ روشن بالای کوه، نشانه‌ای است که شهروندان جنوب شرقی، با آن قله معجونی را می‌شناسند. در حاشیه مسیر صعود به قله معجونی یک قهوه‌خانه قدیمی هم هست که محل استراحت و پاتوق کوهنوردها بوده است. این قهوه‌خانه که می‌تواند به همت نهادهای شهری و انجمن‌های ورزشی به موزه کوهنوردی تبدیل شود، در سال‌های اخیر بازسازی و به فروشگاه تبدیل شده است.

 

 

مسیر صعود به قله معجونی، یک پاکوب پت و پهن است که در ادامه به چند پاکوب تبدیل می‌شود و از جبهه‌های مختلف به قله می‌رسد. این پاکوب از کنار یک مجموعه سنگ و صخره می‌گذرد که در بین کوهنوردها و صخره‌نوردها به «سنگ سیاه» معروف است. سنگ سیاه از قدیم محل تمرین‌های حرفه‌ای صخره‎نوردهاست. آن‌ها در ارتفاع کم سنگ سیاه، کار با طناب را تمرین می‌کنند. جای جای این مسیر، یادگارهای فراوانی از کوهنوردان حرفه‌ای وجود دارد.

نشانی: در انتهای منطقه سیدی(خیابان خلج)و ابتدای مسیر روستایی مغان(جاده خلج) قرار دارد. مسیر صعود به این قله از مقابل تأسیسات وزارت دفاع آغاز می‌شود. از جبهه شمالی هم می‌شود به قله معجونی صعود کرد که البته صعود از این قسمت، به آمادگی بدنی بیشتری نیاز دارد.

مدت صعود: حدود یک ساعت و نیم 

ارتفاع نسبت به دشت اطراف آن: 1500 متر

سطح: سبک

 

مشهد از بلای قله معجونی ساعت 5 صبح

 

کلمات کلیدی
ارسال نظر
نظرات بینندگان
سید احسان هاشمی
|
-
|
۰۰:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۹
0
0
قله معجونی با ارتفاع ۱۵۰۰متر یکی از قله های مرتفع جنوب شرقی مشهد میباشد.