کد خبر: ۲۱۱۳
۲۵ آذر ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۰

کوچه نخستین حمام برق­ دار

کوچه آیت الله شیرازی3، 100سال پیش صاحب حمامی شد که در تاریخ برق‌کشی مشهد از آن به عنوان نخستین حمام برق‌دار شهر یاد شده‌است. آن زمان مرحوم حاج‌جواد توکلی یزدی سرمایه‌اش را صرف ساخت حمام کرد. این بنا حدود 40سال بعد از آمدن برق به ایران به‌عنوان نخستین حمام عمومی مشهد برق‌کشی شد.

 کوچه آیت الله شیرازی3، 100سال پیش صاحب حمامی شد که در تاریخ برق‌کشی مشهد از آن به عنوان نخستین حمام برق‌دار شهر یاد شده‌است. آن زمان مرحوم حاج‌جواد توکلی یزدی سرمایه‌اش را صرف ساخت حمام کرد. 

این بنا حدود 40سال بعد از آمدن برق به ایران به‌عنوان نخستین حمام عمومی مشهد برق‌کشی شد. این اتفاق مشتری‌های آن را زیاد‌تر کرد و همه برای آدرس‌دادن به یکدیگر از نام کوچه «حمام برق» استفاده می‌کردند. با وجودخراب‌شدن حمام در سال1375 این نام همچنان ماندگار است.

 

کوچه آیت‌الله شیرازی3 در مجاورت مسجد ملاهاشم از پاخورترین فرعی‌های اطراف حرم‌مطهر است که میان‌بری بین خیابان آیت‌الله شیرازی و ته‌پل‌محله به حساب می‌آید.

 

کوچه حمام‌برق مسجد ندارد و با بنای قدیمی حسینیه «حوض محمدعلی‌خان» شروع می‌شود. این حسینیه با 8رواق مخصوص زنان، در تولیت مرحوم سیداحمد هادیانی است که در ماه محرم و صفر روضه و شبیه‌خوانی دارد.

 

این کوچه که یک خانه تاریخی به نام«نعمت اللهی» از دوران قاجار را به یادگار دارد این روزها دستخوش تغییرات زیادی شده است. بزرگترین تغییر هم تبدیل خانه‌ها به مسافرخانه و ساخت مجتمع‌های تجاری چندین طبقه است که به کل کوچه سایه انداخته است.
ارسال نظر