کد خبر: ۲۱۱۵
۲۵ آذر ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۰

سفیران حمل و نقل الکترونیک

علیرضا هاشم‌خانی، راننده تاکسی شهری طرف‌دار استفاده از تکنولوژی‌های روز است و دوست دارد این تجربه را با دیگران به اشتراک بگذارد. در همین زمینه می‌گوید: در روش پرداخت الکترونیک کرایه تاکسی، شهروندان می‌توانند یکی از سه برنامه‌ای را که در این حوزه تعریف شده است روی گوشی خودشان نصب کنند و در زمان استفاده از تاکسی با اسکن بارکد نصب شده در ماشین کرایه خود را از طریق این نرم‌افزارها پرداخت کنند.

«یک روز مسافری در محدوده بولوار رحمانیه سوار تاکسی من شد و بعد از مسافت کوتاهی پیاده شد، کرایه‌اش زیاد نبود فکر می‌کنم 8000 تومان شد. وقتی می‌خواست کرایه را پرداخت کند پولی در جیبش نداشت و ناراحت شد، من سریع روش پرداخت الکترونیک کرایه تاکسی از طریق بارکد را به او معرفی کردم بسیار خوشحال شد و کار هر دو نفرمان راه افتاد.» این خاطره را علیرضا هاشم‌خانی شاه‌نظری راننده تاکسی 44ساله ساکن محله مجیدیه تعریف می‌کند. 

او و همکارش رضا نوروزی ضرابی که ساکن بولوار شاهنامه است دو تاکسی‌رانی هستند که سعی دارند روش پرداخت الکترونیک را در شهر بیشتر معرفی کنند و به این واسطه موردتقدیر سازمان تاکسی‌رانی شهرداری مشهد هم قرار گرفته‌ا‌ند در ادامه و آستانه روز حمل‌ونقل با آن‌ها گفت‌وگو می‌کنیم تا بیشتر با دغدغه‌هایشان آشنا شویم.


بهره‌مندی از تکنولوژی‌های روز

حدود یک سال پیش علیرضا هاشم‌خانی به‌دلیل تعطیلی‌ها و عوارض کرونا در شغلش آسیب دید، به‌ناچار آن را کنار گذاشت و راننده تاکسی شد. او از کودکی علاقه به رانندگی داشته و به گفته خودش حتی در سن 15سالگی بعضی اوقات خودرو پدرش را بدون اجازه سوار می‌شده است. 

حالا راننده گردشی تاکسی‌رانی مشهد است و در خط مشخصی کار نمی‌کند. جزو اولین نفراتی بوده که از ابتدای سال، سامانه پرداخت الکترونیکی کرایه تاکسی را فعال کرده است و اکنون روزانه حداقل 5نفر از مسافرانش به این روش کرایه خود را پرداخت می‌کنند.

این راننده تاکسی شهری طرف‌دار استفاده از تکنولوژی‌های روز است و دوست دارد این تجربه را با دیگران به اشتراک بگذارد. در همین زمینه می‌گوید: در روش پرداخت الکترونیک کرایه تاکسی، شهروندان می‌توانند یکی از سه برنامه‌ای را که در این حوزه تعریف شده است روی گوشی خودشان نصب کنند و در زمان استفاده از تاکسی با اسکن بارکد نصب شده در ماشین کرایه خود را از طریق این نرم‌افزارها پرداخت کنند. این برنامه‌ها در تمام گوشی‌های هوشمند قابل نصب است و حتی برای پرداخت هزینه بلیت اتوبوس و مترو هم کاربرد دارد.


سود دوطرفه راننده و مسافر

هاشم‌خانی در ادامه به محاسن استفاده از این روش برای تاکسی‌رانان و مسافران اشاره می‌کند و می‌گوید: در این دوره زمانی که کمتر کسی پول همراه خود دارد، بهتر است که شهروندان از این روش استفاده کنند چرا که یک مسیر راحت و بدون هزینه است. در حالی که اگر بخواهند کرایه تاکسی را کارت به کارت کنند باید 600تومان کارمزد پرداخت کنند. این روش برای رانندگان هم بسیار مفید است چرا که هر روز در دو نوبت حسابشان تسویه شده و برایشان پول‌ واریز می‌شود و لازم نیست هر روز یا هر هفته به بانک مراجعه کنند.

رضا نوروزی ضرابی 35ساله و دیگر راننده تاکسی است که به واسطه تلاشش برای معرفی روش پرداخت الکترونیکی کرایه تاکسی از او قدردانی شده است. او 8سال است که راننده تاکسی است و از 6ماه قبل روش پرداخت الکترونیک کرایه تاکسی را برای خود فعال کرده است. رضا هم مانند علیرضا سعی دارد فرهنگ درست استفاده از این روش را به مسافران مختلف معرفی کند. 

او می‌گوید: هر مسافری که سوار می‌شود این روش پرداخت را به او معرفی می‌کنم که حدود 50درصد مسافران توضیحات من را می‌پذیرند و نرم‌افزارها را نصب می‌کنند و فعال می‌کنند. این‌کار برای راحتی خودمان و مسافران است. حتی پیش آمده به مسافری این روش را معرفی کرده‌ام و بعد دوباره مسافر خودم شده و به‌طور الکترونیک کرایه خود را پرداخت کرده است.


تبلیغات برای پرداخت الکترونیک کرایه

رضا نوروزی در بخش پایانی گفت‌وگو درباره مشکلات روش پرداخت الکترونیک کرایه تاکسی می‌گوید: در صفحه هر کدام از نرم‌افزارهای معرفی شده و کاربردی برای پرداخت کرایه، به‌طور میانگین بین یک تا سه بانک تعریف نشده‌اند، یعنی پرداخت از حساب‌های این‌ بانک‌ها به حساب راننده تاکسی ممکن نیست. اگر این مشکل برطرف شود، قطعا استفاده از این برنامه‌ها هم فراگیرتر می‌شود. 

موضوع دیگر این است که اصلا پرداخت الکترونیک کرایه تاکسی به خوبی معرفی نشده و تبلیغات در این حوزه ضعیف بوده است. اگر شهرداری به دنبال معرفی این روش است باید هم تبلیغات را افزایش دهد و هم رانندگان و مسافران را به استفاده از این روش تشویق کند.

 

کاهش معطلی در نبود پول خرد

رضا نوروزی، راننده تاکسی بولوار شاهنامه، درباره یکی از نکات مثبت استفاده نرم‌افزار‌های پرداخت الکترونیک کرایه تاکسی می‌گوید: در زمان پرداخت کرایه تاکسی با پول نقد توسط مسافر، ما رانندگان همیشه با یک مشکل روبه‌رو هستیم که در صورت دریافت پول درشت باید بقیه پول را برگردانیم در این وضعیت حتی پیدا کردن هزار تومانی و دو هزار تومانی هم سخت است چون همه پول‌ها درشت شده است، در مواردی مجبور شده‌ایم کمی قبل یا بعد از مقصد مسافر ترمز بزنیم تا طرف برود پول خود را خرد کند برگردد، پرداخت الکترونیک این مشکل را کاملا برطرف کرده است و وقتی مسافر با این روش کرایه خود را پرداخت می‌کند نه خودش معطل می‌شود و نه ما. 

در مواردی هم هست که پول خرد پیدا نمی‌شود یا باید او از مبلغ باقی‌مانده پولش بگذرد یا ما باید بی‌خیال بخشی از حق زحمت خود شویم.

 

پیشگیری از انتقال کرونا

علیرضا هاشم‌خانی‌‌، تاکسی‌ران مشهدی، استفاده از روش پرداخت الکترونیک را یک فرصت خوب در دوره شیوع ویروس کرونا می‌داند و می‌گوید: پول همیشه به واسطه دست به دست شدن در بین شهروندان آلوده بوده است و کاهش تماس با آن رفتاری منطقی است اما با شیوع ویروس کرونا متوجه شدیم که انتقال آلودگی از طریق پول می‌تواند حتی مرگبار باشد. 

این روش پرداخت الکترونیک بهترین راه برای پیشگیری از انتقال ویروس در زمان کرونا در تاکسی است حتی پرداخت از طریق دستگاه کارت‌خوان هم تا این اندازه ایمن نیست چون حداقل یک کارت جابه‌جا می‌شود. پس شهروندان بهتر است برای حفظ سلامتی خودشان هم که شده است از این روش استفاده کنند که هیچ تماسی با پول ندارند. اگر همه شهروندان این روش را به یکدیگر معرفی کنند ‌و از آن استفاده کنند ما در فضای‌ حمل و نقل عمومی انتقال ویروس از طریق سطوح را به حداقل می‌رسانیم.

کلمات کلیدی
ارسال نظر