کد خبر: ۲۱۳۳
۱۲ دی ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۰

مغازه‌ای که مسجد شد

مقابل آزمایشگاه جهاد دانشگاهی در خیابان رازی مسجدی قرار دارد که در گذشته مغازه کوچک شیشه‌بری بوده است اما امروز هنگام ظهر با بلند شدن صدای اذان از بلندگوی مسجد میزبان تعداد زیادی از نمازگزاران است. نام این مسجد قدس گذاشته شده و زمین آن در سال87 توسط ورثه مرحوم حاج حسین قدس روحانی وقف شده است. از سال94 که بازسازی بنای مسجد و امور مربوط به وقف آن انجام شد در هر سه نوبت صبح، ظهر و مغرب نماز جماعت در این مسجد برگزار می‌شود.

مقابل آزمایشگاه جهاد دانشگاهی در خیابان رازی مسجدی قرار دارد که در گذشته مغازه کوچک شیشه‌بری بوده است اما امروز هنگام ظهر با بلند شدن صدای اذان از بلندگوی مسجد میزبان تعداد زیادی از نمازگزاران است. 

نام این مسجد قدس گذاشته شده و زمین آن در سال87 توسط ورثه مرحوم حاج حسین قدس روحانی وقف شده است. از سال94 که بازسازی بنای مسجد و امور مربوط به وقف آن انجام شد در هر سه نوبت صبح، ظهر و مغرب نماز جماعت در این مسجد برگزار می‌شود.


وقفی به نام پدر

امیر قدس روحانی، پسر ارشد مرحوم، با اشاره به اینکه اسفند سال86 پدرش به رحمت خدا رفته است، اظهار کرد: پدر یکی از قدیمی‌های محله بود که خانه و مغازه شیشه‌بری او نبش رازی8 قرار داشت و بسیاری در محله او را با اخلاق خوشی که داشت می‌شناختند، همین موضوع باعث شد تا وراث تصمیم بگیرند نام پدر را به گونه‌ای در محله زنده نگه دارند.

 او ادامه داد: با صحبت‌هایی که بین فرزندان مرحوم صورت گرفت، تصمیم گرفتیم تا مسجد و حسینیه‌ای به نام پدر به یادگار بگذاریم در همین راستا از 406متر زمین مغازه و خانه، مغازه شیشه‌بری را برای اقامه نماز وقف مسجد و خانه را نیز وقف مؤسسه فرهنگی تدبر در قرآن و سیره اهل بیت(ع) کردیم. 

وی در ارتباط با وقف برای مؤسسه تدبر گفت: من و برادرم از قدیم با این مؤسسه و فعالیت‌هایی که در زمینه آموزشی و پژوهشی انجام می‌دهد آشنایی داشتیم به همین دلیل هم تصمیم گرفتیم تا علاوه‌بر اینکه مسجد را برای رفاه حال مردمی که در این محدوده ساکن هستند و همچنین جمعیتی که به آزمایشگاه جهاد دانشگاهی مراجعه می‌کنند وقف می‌کنیم، قدمی در راستای تدبر و انس با قرآن کریم نیز برداریم.

 فرزند مرحوم قدس روحانی از احساس خوبی که تمام ورثه از این اقدام دارند، یاد کرد و افزود: امیدوارم پدرم و همه گذشتگان از ثواب این وقف بهره ببرند و این وقف بهانه‌ای باشد برای افرادی که می‌خواهند در این راستا گامی بردارند. وی خاطرنشان کرد: تصمیم داریم تا در صورت امکان و بعد از برآورد هزینه، ساخت بنای مسجد را از صفر شروع کنیم تا امکان برگزاری برنامه‌های متنوع‌تری مانند فرهنگی، اجتماعی و... در مسجد قدس امکان‌پذیر باشد.


اقامه نماز جماعت صبح

رئیس هیئت امنای مسجد قدس نیز در ادامه با بیان اینکه امروزه کمتر کوچه یا محله‌ای را می‌توان یافت که در آن مسجد نباشند، گفت: از دیرباز مساجد محلی برای عبادت و برگزاری و انجام مراسم‌های گوناگون اجتماعی و مذهبی بوده همچنین به علت دسترسی مردم و ارتباطی که بین آن‌ها در مسجد شکل می‌گیرد بستری فراهم کرده تا از مشکلات یکدیگر باخبر باشند و برای حل و فصل آن‌ها بکوشند.

 حجت‌الاسلام مهدی مقامی تصریح کرد: مسجد قدس به علت واقع شدن در خیابان رازی و مقابل آزمایشگاه جهاد دانشگاهی در هنگام ظهر میزبان تعداد بسیار زیادی از نمازگزاران است و وقفی که از سوی فرزندان حاج حسین قدس روحانی به این منظور صورت گرفته باعث شده است تا مردم برای اقامه نماز سهولت و راحتی بیشتر و بهتری داشته باشند. 

مسجد قدس به علت واقع شدن در خیابان رازی و مقابل آزمایشگاه جهاد دانشگاهی در هنگام ظهر میزبان تعداد بسیار زیادی از نمازگزاران است

وی در ارتباط با فعالیت‌هایی که در این مسجد انجام می‌شود، بیان کرد: مسجد قدس نیز مانند دیگر مساجد فعالیت‌‌های مختلف فرهنگی و قرآنی دارد که از جمله آن‌‌ها می‌توان به برگزاری دعای توسل، دعای کمیل و همچنین بیان صحیفه سجادیه و نهج‌البلاغه و... در طول روزهای هفته اشاره کرد، همچنین در ایام ماه مبارک رمضان دوره‌ قرآن در مسجد برگزار می‌شود که با استقبال خوب همسایه‌ها همراه بوده است.

 رئیس هیئت امنای مسجد قدس یادآور شد: یکی از تصمیم‌‌های ما از ابتدای بازسازی و شکل‌گیری مسجد این بود که نماز در هر سه نوبت جماعت برگزار شود و از طرفی عقیده داشتیم که باید مردم را برای اقامه و احیای نماز صبح در مساجد تشویق کرد که خوشبختانه در این زمینه موفق بودیم. 

وی تأکید کرد: نماز صبح نسبت به دیگر نمازهای یومیه نقش بسزایی در تقویت بعد معنوی انسان دارد همچنین از نظر ارزش زمانی و تأثیرگذاری آن در استجابت دعا از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است، در همین راستا از ابتدای ساخت مسجد اقامه نماز جماعت صبح در اولویت ما قرار داشت.


تألیف و چاپ حدود 40کتاب پژوهشی

مهدی بهره، مسئول انتشارات مؤسسه فرهنگی تدبر در قرآن و سیره اهل بیت(ع)، در ارتباط با این مؤسسه و حضور آن در کنار مسجد و حسینیه قدس اظهار کرد: مؤسسه در گذشته در خیابان آخوند خراسانی واقع شده بود و از سال94 با وقفی که صورت گرفت به جوار مسجد قدس نقل مکان کرد، با توجه به اینکه قرائت، تجوید، صوت و لحن قرآن در میان قشر تحصیل کرده و جامعه حوزوی اتفاق افتاده است امروز نیاز به تدبر و فهم آیات بیشتر از گذشته احساس می‌شد در این راستا مؤسسه با همین عنوان کار خود را آغاز کرد. 

وی با اشاره به اینکه تدبر در قرآن گامی مهم و ضروری در فعالیت‌های قرآنی است، گفت: هدف اصلی این مؤسسه افزایش ایمان و ترویج انس با اهل بیت(ع) است به همین منظور هم از بخش‌های مختلف آموزشی و پژوهشی تشکیل شده و به نشر کتاب‌هایی در این زمینه می‌پردازد. 

بهره خاطرنشان کرد: علاوه‌بر کارهای پژوهشی در موارد موضوعی قرآن، دوره‌های تخصصی و عمومی تدبر در قرآن و سیره اهل بیت(ع) با حضور استادان حوزوی و دانشگاهی برگزار می‌کند.وی از تألیف و چاپ حدود 40کتاب پژوهشی مرتبط با موضوع تدبر در قرآن و سیره اهل بیت(ع) خبر داد و گفت: مغازه‌ای برای فروش و عرضه این کتاب‌ها در کنار مسجد قدس قرار دارد که مخاطبان خاص خود را دارد.

کلمات کلیدی
ارسال نظر