کد خبر: ۲۱۳۵
۰۶ دی ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۰

زورخانه‌‌های محله پایین خیابان با حضور پیش‌کسوتان و جوانان تعطیلی ندارد

زورخانه شهدا در محله عیدگاه جزو قدیمی‌ترین زورخانه‌ها محسوب می‌شود و پیش‌کسوتان پیشتر از آن استفاده می‌کردند، اما استقبال جوانان باعث شد زورخانه دیگری در محله پایین‌خیابان مخصوص تمرین و آموزش جوانان و به همان سبک زورخانه شهدا با نام استاد ریاحی به‌وسیله شهرداری مشهد در مجموعه ورزشی وحدت افتتاح ‌شود. 2مکانی که این روزها تنها زورخانه‌های اطراف حرم مطهر رضوی هستند.

استقبال جوانان هنوز هم درهای 2زورخانه محله پایین خیابان را باز نگه داشته است، زورخانه‌هایی که گودهایشان این روزها در نوبت‌های مختلف فعال است و بیش از 100نفر از جوانان شهرمان در 2نوبت صبح و عصر رسم جوانمردی می‌آموزند و ورزش می‌کنند. زورخانه شهدا در محله عیدگاه جزو قدیمی‌ترین زورخانه‌ها محسوب می‌شود و پیش‌کسوتان پیشتر از آن استفاده می‌کردند، اما استقبال جوانان باعث شد زورخانه دیگری در محله پایین‌خیابان مخصوص تمرین و آموزش جوانان و به همان سبک زورخانه شهدا با نام استاد ریاحی به‌وسیله شهرداری مشهد در مجموعه ورزشی وحدت افتتاح ‌شود. 2مکانی که این روزها تنها زورخانه‌های اطراف حرم مطهر هستند و از زورخانه‌های قدیمی این محدوده به‌دلیل خراب‌شدن، فوت مالک و همچنین تخریب و تغییر کاربری، دیگر خبری نیست.

 

پهلوانان در 2نوبت وارد گود ریاحی می‌شوند

ریاحی، رئیس زورخانه شهدا و سالن ورزشی وحدت، درباره برنامه‌هایی که در این 2زورخانه برای جوانان و پیش‌کسوتان درنظر گرفته می‌شود، می‌گوید: درِ هر 2زورخانه به هیچ‌وجه نه در نوبت صبح و نه در نوبت ظهر بسته نمی‌شود و به سنت چندین و چندساله مشهدی‌ها پهلوانان در 2نوبت وارد گود می‌شوند.

وی ادامه می‌دهد: زورخانه ریاحی در روزهای زوج در 2نوبت صبح و عصر پذیرای جوانان و پیش‌کسوتان است. پهلوانان بعد از نماز جماعت در نوبت صبح و ظهر وارد گود می‌شوند. پیش‌کسوتان داخل گود و جوانان در بالای گود ورزش و تمرین می‌کنند.

آن‌طور که او می‌گوید در روزهای فرد زورخانه ریاحی مخصوص جوانانی است که در 2نوبت برای مسابقات تمرین می‌کنند. البته در روزهای فرد کلا‌س‌های آموزشی نیز برای علاقه‌مندان این رشته ورزشی برگزار می‌شود که بیش از 50نفر در این کلاس‌ها شرکت و باجدیت ورزش باستانی را دنبال می‌کنند.

 

گود پیش‌کسوتان

ریاحی همچنین در تشریح برنامه‌هایی که در زورخانه شهدا برای علاقه‌مندان به این رشته ورزشی درنظر گرفته‌ شده است، می‌گوید: در زورخانه شهدا نیز ورزش‌کاران و پهلوانان در روزهای زوج در 2نوبت صبح و عصر داخل گود می‌روند. البته با این تفاوت که در زورخانه شهدا بیشتر پیش‌کسوتان ورزش زورخانه‌ای وارد گود می‌شوند.

این چرخ‌زن قدیمی زورخانه‌های مشهد ادامه می‌دهد: روزهای فرد نیز تمرین داریم. در زورخانه شهدا نیز بیش از نفر جوان علاقه‌مند به ورزش باستانی آموزش می‌بینند.وی با اشاره به ادامه‌دار بودن اجرای سنت‌های قدیمی در زورخانه‌ها خاطرنشان می‌کند: درِ زورخانه شهدا برای نماز صبح به سنت چندین ساله باز است. خیلی از پهلوانان بعد از خواندن نماز صبح وارد گود می‌شوند.

 

گرایش و استقبال جوانان از ورزش باستانی

ریاحی درباره استقبال جوانان برای حضور در کلاس‌های آموزشی ورزش باستانی می‌گوید: جوانان همیشه به ورزش باستانی توجه می‌کردند، چراکه کشتی پهلوانی اسم‌ورسم جوانمردی است. این ورزش بسیار پیچیده و عجیب است و همین اندازه که جوانان می‌توانند در این ورزش ماجراجویی کنند، آن‌ها را به این ورزش علاقه‌مند کرده است.

به این دلیل می‌گویم ماجراجویی که هر وسیله‌ای در ورزش باستانی نماد و معرف یک چیز است، به‌طور مثال کباده نماد تیروکمان و تخته نماد شمشیر است، همین نمادها برای جوانان جذاب است.

وی با اشاره به استفاده حدود 200ورزش‌کار از 2زورخانه شهدا و ریاحی، ادامه می‌دهد: البته در کنار این موضوع زورخانه مکتب ادب، احترام و فروتنی است. خیلی از جوانان ما این آموزه‌ها را یاد ندارند و خانواده‌ها آن‌ها را از سنین کم با این ورزش آشنا می‌کنند تا این آموزه‌ها را از پهلوانان در زورخانه و درحین ورزش بیاموزند.ریاحی تصریح می‌کند: یکی دیگر از دلایلی که باعث استقبال جوانان از این ورزش شده است، دیدن عزت و احترامی است که مردم برای پهلوانان قائل‌اند.

رئیس زورخانه‌های ریاحی و شهدا در ادامه اظهار می‌کند: خیلی از جوانان وقتی ورزش باستانی را شروع می‌کنند، هیچ ذهنیتی از این ورزش ندارند و غرور خاص جوانی دارند.

آن‌ها فقط به عشق پهلوان‌شدن و جوانمرد شدن به این ورزش روی می‌آورند، اما وقتی وارد گود می‌شوند و در اصطلاح آلوده این ورزش می‌شوند، آن غرور و تکبرشان شکسته می‌شود و اخلاق و روحیه آن‌ها عوض می‌شود.

 وی می‌افزاید: این رشته را همین جوانان به کشورهای دیگر دنیا معرفی کرده‌اند و مسابقات جهانی رشته باستانی در دنیا برگزار می‌شود که به‌دنبال آن تعداد جوان‌هایی هم که به این زورخانه‌ها مراجعه می‌کنند تا آموزش ببینند و ورزش‌کار زورخانه شوند، افزایش می‌یابد.

ارسال نظر