کد خبر: ۲۱۴۶
۳۰ آذر ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۰

پزشک محله مقدم، پیش قدم در ویزیت رایگان نیازمندان

زنان سرپرست خانوار و خانواده‌هایی که بضاعت مالی کمی دارند می‌دانند که نیازی نیست از وضعیت مالی خود و هزینه‌های پزشکی چیزی به زبان بیاورند، چون دکتری در محله وجود دارد که بدون شنیدن این توضیحات نه‌تنها از آن‌ها مبلغ ویزیت را دریافت نمی‌کند بلکه حتی در مواقع ضروری هزینه دارو را نیز خودش متقبل می‌‌شود. پزشکانی در شهرمان طبابت می‌کنند که راه دکتر شیخ را پیش گرفته‌اند یکی از آن‌ها دکتر داریوش شیدایی در محله مقدم است که از زمان دانش‌‌آموختگی با خود عهد کرده است بیماران نیازمند را رایگان مداوا کند.

هنوز هم وقتی اسم دکتر شیخ به میان می‌آید چه نسل‌هایی که او را دیده‌اند و و چه نسل‌های بعدی که فقط اسم و آوازه کاری‌اش را شنیده‌اند از اخلاق و منش نیکوی او صحبت می‌کنند و برایش ارزش و احترام زیادی قائل هستند، پزشکی که برای ویزیت و مداوای بیماران نیازمند با دوچرخه‌اش در نقاط مختلف شهر می‌گشت.

 این مرام و خصلت هنوز هم ادامه دارد و پزشکانی در شهرمان طبابت می‌کنند که راه دکتر شیخ را پیش گرفته‌اند یکی از آن‌ها دکتر داریوش شیدایی در محله مقدم است که از زمان دانش‌‌آموختگی با خود عهد کرده است بیماران نیازمند را رایگان مداوا کند.


ویزیت رایگان

آرامش خاصی در چهره‌اش وجود دارد و با حوصله به حرف‌های بیمارانش گوش می‌کند، زمانی که احساس می‌کند بیمار توانایی مالی چندانی ندارد برای اینکه او معذب نشود یا خجالت نکشد نگاهش را به زمین می‌دوزد و فقط برای معاینات است که به چهره بیمارش نگاه می‌کند. 

زنان سرپرست خانوار و خانواده‌هایی که بضاعت مالی کمی دارند می‌دانند که نیازی نیست از وضعیت مالی خود و هزینه‌های پزشکی چیزی به زبان بیاورند، چون دکتری در محله وجود دارد که بدون شنیدن این توضیحات نه‌تنها از آن‌ها مبلغ ویزیت را دریافت نمی‌کند بلکه حتی در مواقع ضروری هزینه دارو را نیز خودش متقبل می‌‌شود.

از همان روز اولی که طبابت خود را شروع کرد، تصمیم گرفت با ویزیت رایگان افراد نیازمند به‌نوعی زکات علمش را بپردازد

داریوش شیدایی متولد 1349 حدود پنج سالی است که مطب خود را به محله مقدم آورده است. او که در سال76 از دانشگاه علوم پزشکی مشهد دانش‌آموخته شده است از همان روز اولی که طبابت خود را شروع کرد، تصمیم گرفت با ویزیت رایگان افراد نیازمند به‌نوعی زکات علمش را بپردازد. 

تواضع و فروتنی را از همان برخورد اولش می‌توان فهمید اینکه اعتقاد دارد با ویزیت رایگان بیماران کار بزرگی انجام نمی‌دهد، او می‌گوید: بسیاری از همکاران من به‌عنوان پزشک برای درمان بیمارانشان تلاش می‌کنند و هزینه‌ای هم برای این خدمت از افراد ضعیف دریافت نمی‌کنند، همان‌طور که از گذشته پزشکان بسیاری بوده‌اند که بر اساس قسم پزشکی‌ای که خورده‌اند پاسخ‌گویی به نیاز بیماران را جزو وظایف اجتماعی خود می‌دانند.

برخی افراد نیازمند از طرف مسجد محله یا توسط اهالی به دکتر شیدایی معرفی می‌شوند، بعد از چند مرتبه مراجعه و دیدن وضعیت مالی آن‌ها در فهرست خانواده‌هایی قرار می‌گیرند که دیگر نیاز به ارائه مدرک برای ویزیت رایگان آن‌ها نیست، او حتی در خارج از مطب برای بیمارانی که توان مراجعه حضوری ندارند هم وقت می‌گذارد: برخی بیماران را به دلیل آسیب‌های جسمانی یا به دلیل اینکه سن و سالی دارند و توانایی راه‌رفتن برای آن‌ها سخت است در منزل ویزیت می‌کنم در بین این افراد کسانی هستند که از نظر مالی مشکل دارند و نمی‌توانند هزینه چند برابری حضور پزشک در منزل را بپردازند بنابراین قبل از رفتن به مطب یا بعد از اتمام کار برای رسیدگی به وضعیتشان به منزل آن‌ها می‌روم.


پرداخت هزینه‌های دارویی

شیدایی که در مرکز بهداشت شماره5 نیز شیفت‌های کاری دارد از زمان شیوع بیماری کرونا ساعت‌های بیشتری را برای ویزیت و مداوای بیماران وقت می‌گذارد. او توضیح می‌دهد: شیوع این بیماری و موج‌هایی که به دنبال آن در طی دو سال گذشته اتفاق افتاد باعث شد تا کادر درمان زمان بیشتری را در مراکز درمانی بگذرانند یکی از این مراکز خانه‌های بهداشت بود که وظیفه آن ارائه خدمات رایگان است، در این مرکز مشاوره‌های رایگان و بررسی علائم بیمار که ممکن است به بیماری کرونا مبتلا باشد و باید آزمایش بدهد یا خیر به‌طور تلفنی هم انجام می‌شود.

[2425]

با وجود شیفت‌های کاری فشرده، دکتر شیدایی رایگان بیماران خود را در شیفت بعدازظهر در مطب ویزیت می‌کند او که هزینه دارویی برخی بیماران نیازمند را هم پرداخت می‌کند می‌گوید: پرداخت هزینه این داروها به‌صورت نقدی به بیمار نیست برخی بیماران را می‌شناسم و می‌دانم به دلیل نداشتن بیمه توان خرید یک‌سری داروها را ندارند، با داروخانه‌ای صحبت کرده‌ام که در صورت مراجعه این افراد داروها را به حساب من بنویسد تا پرداخت کنم.

شیدایی اعتقاد دارد ویزیت رایگان بیماران قدم کوچکی است که هر پزشکی می‌تواند انجام دهد و از این طریق علاوه‌بر اینکه رسالت اجتماعی خود را انجام داده دل خانواده‌ای را شاد و اضطراب و استرس هزینه‌ها را برای آن‌ها کاهش می‌دهد.

 

نقش آقای دکتر در تهیه بسته معیشتی

حسن ناظری یکی از اهالی محله مقدم است که دکتر شیدایی را به اخلاق خوش و روی باز می‌شناسد و می‌گوید: در حال حاضر پزشکان کمتری وجود دارند که بیماران خود را رایگان ویزیت کنند و این در صورتی است که به دلیل مشکلات مالی و اوضاع اقتصادی اقشار ضعیف از پس هزینه‌های درمانی خود برنمی‌آیند.

حتی در تهیه بسته‌های معیشتی برای این خانواده‌ها پیش‌قدم است و همیشه ما را همراهی می‌کند

او ادامه می‌دهد: برخی خانواده‌های نیازمند را می‌شناسیم و حتی تعدادی از آن‌ها زیرپوشش مسجد صاحب الزمان(عج) در محله مقدم هستند ما این افراد را به دکتر شیدایی معرفی می‌کنیم و او با کمال میل آن‌ها را رایگان ویزیت می‌کند حتی در تهیه بسته‌های معیشتی برای این خانواده‌ها پیش‌قدم است و همیشه ما را همراهی می‌کند.

ناظری می‌افزاید: با شیوع بیماری کرونا دکتر بیشتر از قبل ما را همراهی کرد و حتی به‌خاطر دارم یک‌بار یکی از نمازگزاران در مسجد یک‌باره حالش بد شد و وقتی به دنبال او رفتیم سریع خودش را رساند و با کمک او بود که بیمار از حالت بی‌حالی و بیهوشی بیرون آمد.کارهای خیرش سبب شد تا اهالی از او در مسجد صاحب الزمان(عج) قدردانی کنند.

 

پاسخ‌گویی به بیماران با روی گشاده

م.خردمند یکی از زنان سرپست خانوار است که برای درمان خود و دخترش به دکتر شیدایی مراجعه می‌کند. او می‌گوید: زمانی که دخترم به بیماری کرونا مبتلا شد دکتر شیدایی با تشخیص بموقع خود و داروهایی که تجویز کرد باعث شد بیماری دخترم تشدید نشود و در همان بازه دو هفته درمان شود.

او با بیان اینکه در مدت سه سالی که به دکتر معرفی شده‌ام همیشه رایگان من و فرزندم را ویزیت کرده است، توضیح می‌دهد: بسیار خوش‌برخورد است و آرامش خاصی دارد و باحوصله به حرف‌های ما گوش می‌کند هیچ‌گاه بین بیمارانش تفاوت نمی‌گذارد حتی زمانی که دخترم به کرونا مبتلا شد چند مرتبه به مطب او مراجعه کردیم و هر بار با روی خوش پاسخ‌گوی سؤالات ما بود و راه‌های درمانی را به ما پیشنهاد می‌داد تا زودتر دخترم خوب شود به عنوان مثال خوردن داروهای گیاهی مثل دمنوش‌ها و... را توصیه می‌کرد.

ارسال نظر