کد خبر: ۲۱۷۵
۰۴ دی ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۰

کودک مخترع محله ارشاد به کارآفرینی می‌اندیشد

ایلیا خندان‌دل متولد سال90 است. کمتر از دو سال داشته که نام تمام حیوانات را به زبان می‌آورده و از سه‌سالگی با علاقه به دایناسورها درباره دنیای آن‌ها اطلاعات به دست می‌آورد. هوش او به‌گونه‌ای بوده که در شش‌سالگی با شرکت در یک آزمون می‌تواند در کلاس‌های خلاقانه یک مجموعه که شرکت‌کنندگان بالای 7سال را می‌پذیرد شرکت کند. او با ایده‌های بسیارش دوست دارد در آینده در حوزه اختراعات و کارآفرینی گام بردارد.

گاهی فکرها و ایده‌های خلاقانه از ذهن یک کودک بیرون می‌آید و همان ایده‌ها روزنه‌ای از امیدوار‌بودن به نسل آینده را نشان می‌دهد. مانند ایلیا خندان‌دل، کودک محله ارشاد که ایده‌های بسیار دارد و دوست دارد در آینده در حوزه اختراعات و کارآفرینی گام بردارد.


شرکت در سمینارهای علمی

ایلیا متولد سال90 است. کمتر از دو سال داشته که نام تمام حیوانات را به زبان می‌آورده و از سه‌سالگی با علاقه به دایناسورها درباره دنیای آن‌ها اطلاعات به دست می‌آورد. هوش او به‌گونه‌ای بوده که در شش‌سالگی با شرکت در یک آزمون می‌تواند در کلاس‌های خلاقانه یک مجموعه که شرکت‌کنندگان بالای 7سال را می‌پذیرد شرکت کند. 

او می‌گوید: زمانی که پیش‌دبستانی بودم با مادرم که دبیر فیزیک است، آزمایش‌های خلاقانه طراحی می‌کردیم. ابتدا آن را در کلاس مدرسه اجرا کردیم و بعد استقبال دانش‌آموزان و خانواده‌ها سبب شد آن را در گروه فیزیک آموزش‌و‌پرورش استان هم اجرا کنیم. به دنبال آن سال96 از ما دعوت شد تا در کنفرانس فیزیک کشوری در تبریز شرکت کنیم. پس از آن نیز در چندین سمینار و کنفرانس استانی و کشوری حضور یافتیم.

دوست دارم در آینده با برنامه‌نویسی و اختراعاتم کارآفرینی کنم و کارخانه‌ای بسازم که در آن ایده‌های افراد خلاق را به تولید انبوه برسانم

او با میل و رغبت خود در کلاس‌های مختلفی مانند پیانو، شاهنامه‌خوانی، کونگ‌فو، شنا، صخره‌نوردی، اسکیت، ژیمناستیک، شطرنج، زبان‌انگلیسی و... آموزش دیده است. هنوز هم شنا، کونگ‌فو، پیانو و زبان را رها نکرده است. او ادامه می‌دهد: سال گذشته برنامه‌نویسی اسکرچ را آموختم و توانستم چند بازی بسازم. این علم را تابستان برای پنج شاگرد تدریس کردم.


اختراعی برای معلولان

ایلیا تنها به یادگیری اکتفا نکرده بلکه با حضور در مسابقات مختلف خود را محک زده است. او توضیح می‌دهد: سال97 در مسابقات شطرنجی که با همکاری باشگاه شطرنج کوروش و کانون فرهنگی-تربیتی رشد برگزار شد موفق به کسب مقام دوم شدم. همان سال در مسابقات رباتیک‌های جنگجو(میان کانون‌های نواحی) شرکت کرده و با ساخت ربات جنگجوی خود توانستم رتبه دوم را به دست آورم. علاقه به این حوزه باعث شد کلاس‌های رباتیک را ادامه دهم و چند ربات دیگر بسازم. در این دوره‌ها با الکترونیک هم آشنا شدم. 

سال گذشته در چهارمین جشنواره شاهنامه‌خوانی و نقالی بامداد تهران برگزیده نقره‌ای شدم. امسال نیز در سیزدهمین دوره جشنواره بین‌المللی ریاضیات کانگورو دیپلم افتخار گرفتم. پس از آن در مسابقات بین‌المللی ابن‌سینا در دو محور علمی و اختراعات شرکت کردم. در سمینار علمی به موضوع مرگ ستارگان (نجوم) پرداخته و شایسته قدردانی شدم. در محور اختراعات هم با مدادی برای معلولان توانستم مدال نقره را کسب کنم. همیشه دوست داشته‌ام به دیگران کمک کنم. قشری از جامعه ما نمی‌توانند مداد در دست بگیرند به همین دلیل چنین ایده‌ای به ذهنم رسید.

او موفقیتش در زندگی‌ را مدیون خداوند، والدین و معلمانش می‌داند. به خواندن کتاب‌های علمی علاقه دارد و می‌گوید: مطالعات من در ذهنم مانند کتابی است که باید آن را روی کاغذ بیاورم. دوست دارم در آینده با برنامه‌نویسی و اختراعاتم کارآفرینی کنم و کارخانه‌ای بسازم که در آن ایده‌های افراد خلاق را به تولید انبوه برسانم.

ارسال نظر