کد خبر: ۲۱۸۸
۰۶ دی ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۰

مسجد حضرت مهدی(عج)؛ سرمایه معنوی محله شهیدباهنر

تفاوت مسجد حضرت مهدی(عج) که در خیابان حر82 و محله شهید باهنر قرار دارد با سایر مساجد به معماری، بنا، امکانات و قدمت ساخت آن نیست؛ بلکه در برنامه‌هایی است که دست‌اندرکاران آن و به‌ویژه امام جماعت مسجد برای اعضای محله و حتی محله‌های هم‌جوار درنظر گرفته‌اند. در همان برخورد اول این تفاوت‌ها به چشم می‌آید.

در ظاهر مانند همه مساجدی است که در مشهد و شهرهای دیگر کشور دیده می‌شوند.

تفاوت این مسجد که در خیابان حر82 و محله شهید باهنر قرار دارد با سایر مساجد به معماری، بنا، امکانات و قدمت ساخت آن نیست؛ بلکه در برنامه‌هایی است که دست‌اندرکاران آن و به‌ویژه امام جماعت مسجد برای اعضای محله و حتی محله‌های هم‌جوار درنظر گرفته‌اند.

در همان برخورد اول این تفاوت‌ها به چشم می‌آید. حضور نوجوانان و جوانان از افراد کهن‌سال بیشتر است و این حضور پررنگ به سبب برنامه‌هایی است که مسئولان مسجد برای بچه‌های محله به فراخور زمان و مکان برگزار می‌کنند.

کانون فرهنگی و هنری مهدیه، مهد الرضا(ع)، سالن ورزشی در حیاط مسجد و... نیز به همین منظور در یک دهه اخیر در این مسجد شکل گرفته‌اند.

در کنار آن، گاه امام جماعت مسجد در بخش همیاران شورای حل اختلاف مسجد، محلی صمیمی برای رفع اختلاف بین افراد ترتیب داده که تا امروز 170پرونده نزاع‌های خانوادگی، قبیله‌ای و طایفه‌ای رسیدگی و ختم به صلح و آشتی شده است.

حجت‌الاسلام علی علیزاده، امام جماعت مسجد حضرت مهدی(عج)، روایتگر داستان این مسجدمحوری و برنامه‌هایش می‌شود؛‌ پایگاهی معنوی که یکی از 14مسجد محله شهید باهنر است.

 


محلی برای میثاق رزمندگان

امام جماعت مسجد حضرت مهدی(عج) با اشاره به قدمت 45ساله این مکان مذهبی می‌گوید: مسجد قبل از پیروزی انقلاب اسلامی در سال1355 با همت اهالی محله تاجرآباد که در آن‌زمان محیط روستایی بود ساخته شد.

بنابر گفته اهالی قدیمی، این مسجد، یکی از مراکز اعزام نیرو و سرباز به جبهه در دوران جنگ تحمیلی رژیم بعثی علیه ایران بوده است. رزمندگان بسیاری از این مسجد به جبهه‌های جنگ اعزام شدند که برخی از آن‌ها به درجه رفیع شهادت نائل آمدند حتی جنازه‌شان نیز از همین مسجد و روی دوش اهالی تشییع شد.

مشاوره‌هایی برای بحث پیش از ازدواج، مشکلات خانوادگی، طلاق و اعتیاد به‌طور رایگان داریم چرا که ما به دنبال آن هستیم تا با مشاوره و اقدامات پیشگیرانه از طلاق جلوگیری کنیم

یکی از اقداماتی که برای تداوم و حفظ خاطره شهیدان این محله انجام دادم پیگیری و تهیه عکس آنان بوده است. به دلیل رفتن برخی خانواده شهدا از این محله، اطلاعات ولادت و شهادت شهیدان را از بستگانشان تهیه و بنر شهدای محله را چاپ و داخل فضای مسجد نصب کردیم.

علیزاده اشاره‌ای هم به بنای مسجد دارد: سال1391تجدید بنای مسجد آغاز شد که این موضوع تا سال1394 طول کشید. مسجد در چهار طبقه ساخته شده است.

طبقه اول با وسعت 600مترمربع مختص نمازگزاران و بخش‌های دیگر نیز در اختیار پایگاه بسیج برادران شهید شیرودی، پایگاه خواهران به نام شهید فخری‌زاده، مهد الرضا(ع)، خانه عالم و خانه خادم است.


از ضدعفونی محله تا توزیع طعام تبرکی

مدیر مسجد با اشاره به فعالیت‌های گسترده مسجد در دوران شیوع کرونا می‌گوید: در روزهای شیوع کرونا با کمک پایگاه بسیج برادران و خیران، خدمات بهداشتی و ضدعفونی محله، مسجد، مدارس و مغازه‌ها را داشتیم که به ‌طور هفتگی یا دوهفته یک‌بار انجام شد. در کنار این ماسک رایگان بین خانواده‌ها توزیع کردیم.

همچنین کلاس‌های آموزشی مقابله و پیشگیری از کرونا را بین خانواده‌های محله برگزار کردیم. اجرای این برنامه آموزشی در پایین‌آمدن تعداد مبتلایان محله به کرونا بسیار مؤثر بود.

به علاوه ما برنامه توزیع بسته‌های معیشتی به خانواده‌های نیازمند و کسانی را که به دلیل کرونا از کار بیکار شده بودند داشتیم. در این مدت با کمک اداره زائران و مجاوران آستان قدس رضوی و خیران، چندین مرتبه طعام تبرکی و غذای گرم به تعداد هزار تا دو هزار پرس را در بین افراد نیازمند توزیع کردیم.

همچنین افراد مسن و بی‌سرپرستی را که مبتلا به بیماری کرونا شده بودند شناسایی و تحت مراقبت و درمان رایگان قرار دادیم.


عمر 8ساله مهدالرضا(ع)

به گفته مدیر مسجد، مرکز مهد الرضا(ع) هم یکی از بخش‌های پرطرف‌دار مسجد در بین محلی‌هاست که 8سال قبل در این مسجد فعالیت خودش را آغاز کرد.

قبل از کرونا چهار کلاس برگزار می‌شد. در دوران کرونا و محدودیت‌های آن کلاس‌ها در فضای مجازی انجام می‌شد. با کم‌رنگ‌شدن کرونا از مدتی قبل دوکلاس حضوری درحال برگزارشدن است.

 

اشتغال‌زایی در کنار خیررسانی

کمک به خانواده‌های فقیر در محله به همین حد بسنده نمی‌شود. علیزاده توضیح می‌دهد: به دلیل فقر زیادی که در این محله وجود دارد از گذشته با کمک مسجد و خیران، هر ماه بسته‌های غذایی بین افرادی که زمین‌گیر، یتیم و... هستند توزیع می‌شود.

درکنار این‌ها روزانه توزیع نان تبرک معروف به نان متبرک امام زمان(عج) را بین خانواده‌های بی‌بضاعت داریم.یکی از برنامه‌های مهم مسجد توجه به اشتغال و به‌ویژه خودکفایی زنان بدسرپرست و بی‌سرپرست است.

امام جماعت مسجد در این باره می‌گوید: از مدتی قبل با کمک بسیج اصناف و بسیج خواهران مسجد، کارگاه خیاطی راه‌اندازی کردیم که زنان بدسرپرست و بی‌سرپرست محله که مهارت خیاطی دارند در آن مشغول به کار شوند و حداقل درآمدی داشته باشند. درحال حاضر کارگاه ظرفیت 15چرخ خیاطی را دارد. به‌زودی نیز طرحی اجرا می‌شود که خانم‌های معذور از حضور در کارگاه خیاطی در خانه مشغول به کار می‌شوند.

 

خاتمه‌بخشیدن 170پرونده

مدیر مسجد که علاوه‌براینکه10ساله است امام جماعت مسجد حضرت مهدی(عج) است مسئولیت همیاران شورای حل اختلاف مسجد را عهده‌دار است.

او درباره این دادگاه کوچک و خودمانی محلی توضیح می‌دهد: ما در این مرکز پیش از رفتن دوطرف دعوا به دادگاه با استفاده از گفت‌وگو و واسطه قراردادن بزرگان محله، از هر دوطرف می‌خواهیم که با هم به طریق گفت‌وگو آشتی کنند. تا امروز 170پرونده نزاع خانوادگی، قبیله‌ای و طایفه‌ای رسیدگی و ختم به صلح و آشتی شده است.

درهمین رابطه مشاوره‌هایی برای بحث پیش از ازدواج، مشکلات خانوادگی، طلاق و اعتیاد به‌طور رایگان داریم چرا که ما به دنبال آن هستیم تا با مشاوره و اقدامات پیشگیرانه از طلاق جلوگیری کنیم.

در حوزه مشکلات اجتماعی و شهری نیز پیگیر برخی مشکلات شایع در محله مثل برخی کاستی‌ها در حوزه مسائل خدمات شهری ( بهداشت نامناسب محله و...)، نبود آنتن‌دهی تلفن و قطعی اینترنت به سبب سرقت کابل‌ها و... هستیم و از مسئولان شهری مطالبه‌گری می‌کنیم.

ارسال نظر