کد خبر: ۲۱۹۲
۰۶ دی ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۰

مریم نسایی با نقاشی چهره خودش در کشور دوم شد

در سال97 بعد از کسب رتبه اول نقاشی دانش‌آموزی استان، مجوز حضور در مسابقات کشوری نقاشی را به دست‌ آوردم، این مسابقات در شهر قم و با حضور نمایندگان برتر تمامی استان‌ها برگزار می‌شد. موضوع نقاشی، چهره زنی با لباس سنتی و محلی بود، قرار شد همه شرکت‌کنندگان در این مسابقه چهره زنی را در لباس محلی منطقه خود نقاشی‌کرده و برای مسئولان مسابقه بفرستند، من نیز با یک ایده خلاقانه و جدید، به جای استفاده از چهره‌های خیالی و مجازی، چهره خودم را با لباس‌های محلی‌ قوم کرد نقاشی‌ کردم و رتبه دوم مسابقات را به دست آوردم.

نقاشی یکی از رشته‌های اصلی هنرهای تجسمی است و قدمت آن شش برابر زبان نوشتاری است. هنر نقاشی از بروز احساس و جوشش درون هنرمند و ابلاغ پیام تا بیان موضوعات تعیین‌شده را دربرمی‌گیرد و هنرمند نقاش آنچه می‌خواهد توسط اشکال و رنگ‌ها روی سطوح کوچک و بزرگ با ابزار و شیوه‌های گوناگون نقاشی کرده و توسط آن با دیگران ارتباط برقرار می‌کند. در یک جمله نقاشی، یعنی «مستندسازی، روایتگری و بیان احساس و ذوق هنرمندانه، هنر نقاشی یعنی نوربخشیدن به چشمان بیننده و ناگزیرکردن وی برای تحسین‌کردن این هنر متعالی»، به عبارت دیگر نقاشی برای کشف دنیای درون است که با آن روحیات خود را شناختم و خود را باور کردم.
جملات فوق بخشی از گفت‌وگوی ما با مریم نسایی است، زاده محله کلاته‌برفی و هنرجوی هنرستان یحیی ابن زید(ع) خلاق است و عاشق خلق کردن، خودش معتقد است که این حس عشق به زیبایی و خلق کردن در نهاد همه انسان‌ها وجود دارد، دقیق به‌دلیل همین احساس زیباست که همه ما از دیدن یک تابلوی شگفت‌انگیز به وجد می‌آییم.

او رتبه دوم مسابقات نقاشی کشوری را از آن خود کرده و در حال حاضر یکی از کم سن‌وسال‌ترین نقاشان مشهد و شاید ایران است که به تربیت شاگردانی در حوزه هنر نقاشی مشغول است. 


از اول استعداد نقاشی داشتم

مریم‌ نسایی سال79 در بولوار توس(محله کلاته‌برفی) به دنیا می‌آید و از همان دوران‌ کودکی در کشیدن نقاشی استعداد زیادی از خود نشان می‌دهد.
وی در توضیح این مطلب می‌گوید: اولین‌بار استعداد من در هنر نقاشی، کلاس اول ابتدایی مشخص شد. اولین نقاشی من در آن سال که منظره‌ای از طبیعت بود، باوجود اینکه از همه دانش‌آموزانی که در آن مسابقه نقاشی شرکت کرده بودند سن کمتری داشتم، رتبه برتر نقاشی مدرسه را از آن خود کردم.

پس از این اتفاق عشق و علاقه من به نقاشی بیش از پیش بروز و ظهور کرد و به‌تدریج با مطالعه کتاب‌هایی از نقاشان معروف ایران و دنیا همچون «کمال‌الملک»، «لئوناردو داوینچی» و «میکلانژ» با آثار و سبک‌های آن‌ها آشنا شدم.

مریم نسایی در ادامه به تمجید آثار لئوناردو داوینچی پرداخت و گفت: از نظر من بهترین نقاش دنیا «لئوناردو داوینچی» است. مطالعه آثار این نقاش بزرگ به‌عنوان خالق نقاشی‌های معروف «مونالیزا» یا «لبخند ژوکوند»، «شام آخر»، «تعمید مسیح» و… دنیای جدیدی از هنر نقاشی را بر روی من گشود و علاقه من را به این هنر بی‌بدیل بیشتر و بیشتر کرد.


تحصیل در رشته نقاشی

هنرجوی هنرستان یحیی بن زید(ع) در پایان سال‌ نهم تحصیلی، با وجود درخواست‌ دوستان، آشنایان و والدین به تحصیل در رشته نقاشی روی آورده و به ندای قلبش گوش می‌دهد.

مریم نسایی با تأیید این مطلب می‌گوید: تحصیلات و درسم تا سال نهم عالی و خوب بود. در پایان سال نهم باید درباره آینده شغلی و تحصیلی ام تصمیم می‌گرفتم. همه عشق و علاقه من معطوف به نقاشی و پیشرفت در این رشته هنری بود، اما می‌دانستم که تحصیل در این رشته هزینه‌های جانبی زیادی دارد و در اصطلاح رشته گرانی است اما پدر و مادرم همچون گذشته مانند کوه پشت سر من ایستاده و به من قوت قلب دادند. 

آن‌ها از من درخواست کردند که در رشته مورد علاقه‌ام درس بخوانم و اصلا نگران هزینه‌های آن نباشم. این شد که در پایان سال نهم، رشته نقاشی را انتخاب‌ کردم و 3سال را در هنرستان یحیی بن زید محله کال زرکش  به تحصیل نقاشی پرداختم.


کسب رتبه دوم کشوری

بانوی نقاش محله کلاته‌برفی در مدت 3سال تحصیل در رشته نقاشی مقام‌های بسیاری را در حوزه نقاشی، از جمله رتبه دوم مسابقات نقاشی دانش‌آموزی کشور را به دست می‌آورد.

مریم نسایی می‌گوید: با ورود به رشته نقاشی موفقیت‌های بسیاری در این رشته به دست آوردم، در سال دهم و یازدهم، با انواع روش‌های نقاشی از جمله گواش، مداد رنگی، نقاشی‌ روی سنگ و سفال، قلم سیاه، نقاشی روی شیشه و چوب آشنا شده و آموختم. 

طی این دو سال در بیشتر مسابقات نقاشی که در مدرسه، منطقه، شهرستان و استان برگزار شد، حضور داشتم و همیشه رتبه‌های برتر این مسابقات را به دست می‌آوردم، در سال97 بعد از کسب رتبه اول نقاشی دانش‌آموزی استان، مجوز حضور در مسابقات کشوری نقاشی را به دست‌ آوردم، این مسابقات در شهر قم و با حضور نمایندگان برتر تمامی استان‌های برگزار می‌شد. 

موضوع نقاشی، چهره زنی با لباس سنتی و محلی بود، قرار شد همه شرکت‌کنندگان در این مسابقه چهره زنی را در لباس محلی منطقه خود نقاشی‌کرده و برای مسئولان مسابقه بفرستند، من نیز با یک ایده خلاقانه و جدید، به جای استفاده از چهره‌های خیالی و مجازی، چهره خودم را با لباس‌های محلی‌ قوم کرد نقاشی‌ کردم.

این ایده مورد توجه داوران مسابقه قرار گرفت و بعد از مشاهده ظرافت‌های اثر و نزدیکی بسیار زیاد نقاشی با چهره واقعی خودم این اثر را به عنوان دومین نقاشی برتر مسابقات انتخاب‌ کردند و من بعد از دانش‌آموز تهرانی مقام دوم مسابقات نقاشی هنرستان‌های کشور را به دست آوردم.

موضوع نقاشی در مسابقات کشوری ترسیم چهره زنی با لباس سنتی و محلی بود، من نیز چهره خودم را با لباس‌های محلی‌ قوم کرد نقاشی‌ کردم

 

آموزش نقاشی به علاقه‌مندان

رتبه دوم مسابقات نقاشی کشوری با وجود سن وسال کمی که دارد، چند ماهی است که به عنوان استاد و مدرس نقاشی، مشغول تدریس به علاقه‌مندان نقاشی است.
وی با تأکید بر این مطلب می‌گوید: یکی از بزرگ‌ترین آرزوهایم، تدریس و آموزش نقاشی به علاقه‌مندان و دوستداران هنر نقاشی بود، به همین دلیل در اولین روزهای فارغ‌التحصیلی از هنرستان، اطلاع‌رسانی برای تدریس خصوص‌ نقاشی در محله و محلات اطراف را انجام دادم. خیلی‌ زود چند نفری تماس‌ گرفتند و خواستار آموزش نقاشی شدند، درحال حاضر نیز باوجود سن و سال کم(19سال) 10شاگرد دارم که به آن‌ها نقاشی می‌آموزم.

ارسال نظر