کد خبر: ۲۱۹۸
۰۷ دی ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۰

ترک سیگار با دستگاه اختراعی بانوی محله وکیل‌آباد

الهه قاسمی‌نژاد، متولد سال ۱۳۶۶، اهل شیروان و کارشناس رشته بیهوشی بوده و از دوره دبیرستان به همراه خواهر دوقلویش (الهام قاسمی‌نژاد) با جشنواره خوارزمی و بحث اختراعات آشنا شده است. وی از سال ۱۳۸۶ به‌طور رسمی عضو کانون مخترعان ایران است که دفتر آن در محله وکیل‌آباد واقع شده است. الهه قاسمی‌نژاد تاکنون سه اختراع ثبت‌شده دارد، مدال نقره مسابقات بین‌المللی اختراعات سال ۲۰۱۱ لهستان را از آن خود کرده و یک‌بار هم به‌عنوان جوان برتر استان خراسان رضوی برگزیده شده است.

الهه قاسمی‌نژاد، متولد سال ۱۳۶۶، اهل شیروان و کارشناس رشته بیهوشی بوده و از دوره دبیرستان به همراه خواهر دوقلویش (الهام قاسمی‌نژاد) با جشنواره خوارزمی و بحث اختراعات آشنا شده است.  وی از سال ۱۳۸۶ به‌طور رسمی عضو کانون مخترعان ایران است که دفتر آن در محله وکیل‌آباد واقع شده است. الهه قاسمی‌نژاد تاکنون سه اختراع ثبت‌شده دارد، مدال نقره مسابقات بین‌المللی اختراعات سال ۲۰۱۱ لهستان را از آن خود کرده و یک‌بار هم به‌عنوان جوان برتر استان خراسان رضوی برگزیده شده است. گفت‌وگویی با این بانوی مخترع جوان انجام داده ایم که در ادامه به آن می‌پردازیم.


دستگاه ضدعفونی‌کننده کف کفش

الهه قاسمی‌نژاد از دستگاه ضدعفونی‌کننده کف کفش به عنوان اولین اختراع خود نام برده و گفت: این اختراع در سال ۱۳۸۵ به ثبت رسید، حاصل یک کار گروهی بین من و دوست مخترعم زهرا صفدری است که توانستیم با این اختراع مدال نقره مسابقات بین‌المللی اختراعات سال ۲۰۱۱ لهستان را به دست آوریم.


میز داروی غذای بیمار با کنترل از راه دور

بانوی مخترع مشهدی از میز داروی غذای بیمار با کنترل از راه دور به‌عنوان یکی دیگر از اختراعات خود نام برده و خاطرنشان کرد: این اختراع نیز حاصل یک کار گروهی است که البته مدیریت این گروه‌ها با خود من بوده است.
وی تصریح کرد: هر دو پروژه بعد از سال‌ها کار تحقیقاتی و تخصصی در زمینه عفونت‌های بیمارستانی و با هدف کاهش این معضل بزرگ جهانی ساخته شده است.


دستگاه آشکارکننده ذرات معلق دود سیگار

الهه قاسمی‌نژاد با اشاره به اینکه با کمک و حمایت اساتید کانون مخترعین ایران توانسته ۳ اختراع به ثبت برساند، از دستگاه جذب‌کننده و آشکارکننده ذرات معلق دود سیگار به‌عنوان مهم‌ترین ابداع خود نام برد و گفت: قبح سیگارکشیدن و استفاده از قلیان در جامعه امروز ایران شکسته شده است. اغلب افراد از عوارض و آسیب‌های جسمی، روحی و ظاهری‌ای که استعمال دخانیات می‌تواند در بدن انسان ایجاد کند آگاهی ندارند. این مهم، اصلی‌ترین انگیزه من برای ساخت دستگاهی بود که اثرات سوء استعمال دخانیات را به‌طور کامل نمایان کند.

 وی در ادامه با اشاره به مواد تشکیل‌دهنده دود سیگار گفت: دود سیگار از ۴ هزار ماده سمی و سرطان‌زا تشکیل شده است که همراه با استعمال دخانیات وارد بدن انسان می‌شود.  نیکوتین متداول‌ترین مواد شیمیایی موجود در سیگار  یک داروی سمی است که در ساخت حشره‌کش کاربرد دارد.

بانوی مخترع مشهدی در ادامه به انواع دود سیگار اشاره کرد و افزود: دود سیگار حاصل سوختن است، طی فرآیند سوختن موادی که آتش گرفته‌اند دچار تغییرات فیزیکی شده و دودی که حاوی ذرات ریز است منتشر می‌شود، فرد سیگاری که این دود را استنشاق می‌کند، دریافت‌کننده دود دسته اول است که در معرض ۴ هزار نوع ماده سمی قرار می‌گیرد. دود سیگار می‌تواند علاوه بر فرد سیگاری برای اعضای خانواده، دوستان، همسایگان، همکاران و حتی افراد غریبه که در هوای حاوی دود سیگار تنفس می‌کنند، مضر و خطرناک باشد. 

در واقع دستگاه جذب‌کننده و آشکارکننده ذرات معلق سیگار، خود فرآیندکشیدن سیگار را انجام می‌دهد، یک فیلتر مخصوص دارد که جرم ناشی از دود سیگار را که در ریه می‌نشیند و بعد از طریق ریه در سرتاسر بدن پخش می‌شود، به نمایش می‌گذارد

دود دسته دوم ترکیبی از دود ناشی از سوختن دود سیگار و بازدم فرد سیگاری است که حاوی ترکیباتی مضر و سرطان زا همچون بنزن، آرسنیک، آمونیاک، استون، فرمالدئید و... می‌باشد. دود دسته سوم هم به دود باقی‌مانده بر سطوح مختلف بعد از دود اولیه و ثانویه گفته می‌شود، درواقع دود دسته سوم با سطوح حاوی نیکوتین که می‌توانید با آن در تماس باشید مانند پوشاک، مبلمان، اسباب‌بازی، وسایل نقلیه، دیوار‌ها و... اشاره دارد.

وی ادامه داد: همچنین دود سیگار اثرات مخربی بر روی نوزادن برجای می‌گذارد که افزایش عفونت‌های تنفسی، افزایش شدت آسم و مرگ ناگهانی نوزاد است. همچنین در سنین بالاتر دود سیگار سبب ایجاد افسردگی، پرخاشگری، افت تحصیلی، گوشه‌گیری و... می‌شود. دود سیگار همچنین آثار زیان‌باری بر مادران باردار دارد که از آن جمله می‌توان به افزایش خطر سقط جنین و تولد نوزادان کم وزن، زودرس و لب شکری اشاره کرد. 

همچنین مصرف سیگار خسارت‌های جبران‌ناپذیری بر محیط زیست دارد، فیلتر و ته‌سیگار حاوی مواد زائد خطرناکی از جمله کادمیوم، آرسنیک و سرب است که می‌تواند وارد چرخه طبیعت شده و اثرات مضر فراوانی را بر طبیعت بگذراد، همچنین از مصرف دخانیات گاز‌های دی اکسید کربن، نیتروژن و آمونیاک که جزو گاز‌های گلخانه‌ای هستند تولید شده و سبب عوارضی همچون گرم‌شدن زمین، افزایش شدت و طول مدت تندباد‌ها و گردباد‌ها و کاهش میزان برف و باران می‌شود.

قاسمی‌نژاد افزود: مجموعه عوامل یادشده من را تشویق کرد دستگاهی اختراع کنم که نشان‌دهنده عوارض و آسیب‌های ناشی از دخانیات در بدن انسان و محیط زیست است، در واقع دستگاه جذب‌کننده و آشکارکننده ذرات معلق سیگار، خود فرآیندکشیدن سیگار را انجام می‌دهد، یک فیلتر مخصوص دارد که جرم ناشی از دود سیگار را که در ریه می‌نشیند و بعد از طریق ریه در سرتاسر بدن پخش می‌شود، به نمایش می‌گذارد. این دستگاه حاوی صفحه نمایشگری است که به سه زبان فارسی، انگلیسی و فرانسوی عوارض و آسیب‌های دخانیات را به نمایش می‌گذارد و اسپیکری در آن تعبیه شده که بازگوکننده معضلات و مشکلات استعمال سیگار است.

مخترع دستگاه جذب‌کننده و آشکارکننده ذرات معلق سیگار در پایان گفت: فاز مطالعاتی این دستگاه از ۴ سال پیش آغاز شده است و ۲ سال است که ثبت اختراع دارد و حاصل یک کار گروهی بین من و خواهرم (الهام قاسمی نژاد) است.

ارسال نظر