کد خبر: ۲۲۳۱
۱۲ دی ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۰

پنجشنبه‌های متفاوت خواجه ربیع

با استقرار مجموعه فرهنگی شهدا در آرامستان خواجه‌ربیع، برنامه‌های متفاوتی در این مکان برگزار می شود. جشن تولد برای شهدای آرامگاه  از برنامه های «پنجشنبه های شهدایی» است. در این مراسم از خانواده شهید دعوت می شود که خاطرات شهیدشان را بگویند تا یاد و خاطراتشان زنده شود.

«پنجشنبه های شهدایی» که از آذر سال 99 هرهفته در آرامستان خواجه ربیع واقع در محله مهرمادر برگزار می شود. مجموعه شهدای خواجه ربیع زیرنظر آستان قدس رضوی فعالیت می کند و مسئول فرهنگی اش حسین قاسم پور رضایی است.

هم او و هم کسانی که وارد این مجموعه می شوند، دغدغه کار فرهنگی را دارند. قاسم پور همان اول گفت وگو این موضوع را چندبار تکرار می کند و می گوید: پیش از شروع کار این مجموعه هم فعالیت های فرهنگی و مناسبتی در اینجا انجام می شده است، اما امروز کار منسجم تر و وسیع تر دنبال می شود.

به گفته او فعالیت های این مجموعه از مرداد آغاز شده و پس از شروع کار، آرامستان خواجه ربیع به نام «مجموعه فرهنگی شهدای خواجه ربیع» تغییرنام داده است.


1250 شهید آرمیده در خواجه ربیع

مسئول فرهنگی مجموعه شهدای خواجه ربیع درباره پیشینه آرامستان خواجه ربیع می گوید: این آرامستان بیش از 600سال قدمت دارد. 1250شهید و نیز چندین نفر از بزرگان، علما، و شاعران پیشکسوت و... در مجموعه فرهنگی شهدای خواجه ربیع مدفون هستند.قدمت این آرامستان و مدفون بودن بیش از 41هزار نفر در این مجموعه، می طلبید که فعالیت های فرهنگی پرقوتی انجام شود.

مشارکت خانواده مرحومان و شهدا می تواند کار را پرقوت تر پیش ببرد و حالا همه دست به دست هم داده اند تا جایی که در توانشان هست، ادای دین کنند.

پنجشنبه ها برای اموات و خانواده هایشان خاص است و برنامه «پنجشنبه های شهدایی» که هرهفته برگزار می شود، حس وحال متفاوت تری به مجموعه می دهد. چای خانه اش نذر افراد برای شهداست. هرکسی به اندازه توانش کمک می کند. کم و زیادش فرقی ندارد، مهم جرعه چای داغی است که مزه اش معمولی نیست و به جان آدم می نشیند. خیلی ها به این باور رسیده اند که شهدا کارشان نزد خدا درست است و به آن ها توسل می کنند و جواب هم می گیرند.

طرح «پنجشنبه های شهدایی»  با همراهی مجموعه آستان قدس رضوی، بسیج ، سپاه، ارتش، آموزش وپرورش منطقه تبادکان و... برگزار می شود  و در کنار آن مناسبت های خاص مثل دهه فاطمیه و شهادت سردارحاج قاسم سلیمانی هم مد نظر است. جشن تولد برای شهدای آرامگاه از دیگر برنامه های «پنجشنبه های شهدایی» است. در این مراسم از خانواده شهید دعوت می شود که خاطرات شهیدشان را بگویند تا یاد و خاطراتشان زنده شود.


نمایشگاهی برای یادآوری مرگ

اصل و هدف کار گروه فرهنگی مستقر در خواجه ربیع، انجام فعالیت های فرهنگی و تبلیغاتی است. حاج آقا قاسم پور چندمین بار به این موضوع اشاره می کند و ادامه می دهد: در این باره برنامه های زیادی داریم که ان شاءالله به مرور اجرا می شود.

اکنون در ورودی های آرامگاه تابلوهایی درحال طراحی و نصب است که مطالب اخلاقی و آموزنده و با موضوع هایی درباره سبک زندگی و نحوه زندگی شهدا دارد. تابلوها هرهفته عوض می شود و گرد آوری مطالب آن ها به گونه ای است که سبک زندگی اسلامی را به مخاطبان یادآور می شود.

همراهی و مشارکت مردم و نیکوکاران فقط در موضوع های مادی نیست و خیلی ها به نیت شادی و آرامش روح امواتشان کار فرهنگی می کنند و هرهفته در گردآوری مطالب می توانند بچه های مجموعه را یاری دهند. آثار نمایشگاهی «حیات و ممات» برای گوشزدکردن این نکته که مرگ نزدیک است، درحال آماده سازی است؛ یکی از پروژه هایی که متولیان فرهنگی گمان می کنند استقبال زیادی از آن شود.

حاج آقا قاسم پور می گوید: نمایشگاه «حیات و ممات» در کنار تابلوهایی با مضامین قرآنی و برگرفته از آیات الهی، معاد را به مخاطبان یادآوری می کند تا مردم یادشان نرود که همه ما روزی در این مسیر قرار خواهیم گرفت. اولین تابلو ها برای این بخش، از سوره واقعه انتخاب و به صورت تصویری آماده شده است. البته کارشناسان هم مردم را همراهی می کنند.

هم زمان با شهادت سردار بزرگ حاج قاسم سلیمانی و در ایام شهادت حضرت زهرا(س)، کلنگ حسینیه شهدا در باغ اول آرامگاه خواجه ربیع زده می‌شود.

قاسم پور می گوید: موکب فرهنگی یا حسینیه شهدا یکی دیگر از برنامه های این مجموعه فرهنگی است. در این موکب در کنار فعالیت های فرهنگی و اجتماعی، قرار است درباره موضوع های کارآفرینی، موزه کودک و نوجوان، برنامه های مناسبتی و... نیز کار شود.حسینیه شهدا یا همان موکب شهدا با مساحتی حدود 650متر مربع در باغ اول آرامگاه خواجه ربیع جانمایی شده است.

این حسینیه و فعالیت هایی که قرار است در آن انجام گیرد نیز با حمایت های مالی و معنوی خیران و به نیت شهدا انجام می شود. کانون خادمیاران و خادم الشهدا از دیگر بخش های این مجموعه فرهنگی نوپاست که از چهارشنبه تا جمعه خدمات می دهند. مجموعه شهدای خواجه ربیع فعالیت پژوهشی هم می کند.

اکنون پروژه مشاهیر را با گردآوری زندگی مشاهیر خواجه ربیع شروع کرده است. راه اندازی موزه دفاع مقدس از دیگر برنامه های طرح ریزی شده است که به گفته مسئول فرهنگی این مجموعه، به زودی راه اندازی می شود.

 

مشاوره در آرامستان

راه اندازی و استقرار دفتر و پایگاه مشاوره در مجموعه فرهنگی خواجه ربیع ازجمله برنامه هایی است که در راستای کاهش معضلات و مشکلات اجتماعی در حاشیه شهر مشهد راه اندازی شده است.

این دفتر زیرنظر مرکز مشاوره آستان قدس رضوی فعال است و روز های شنبه تا چهارشنبه از ساعت 10 صبح تا 15 به صورت کاملا رایگان به مراجعان خدمات ارائه می دهد.

تحصیل، خانواده و اعتیاد ازجمله حوزه هایی است که علاقه مندان می توانند در این باره مشاوره بگیرند. در صورت نیاز فرد مراجعه کننده به خدمات تخصصی تر، به پاراکلینیک آستان قدس رضوی معرفی می شود.

 

چای داغ به نیت شادی اموات

ازجمله فعالیت های مجموعه فرهنگی آرامگاه خواجه ربیع ساخت 2چای خانه بزرگ در باغ اول «جوادالائمه(ع)» و چای خانه امام رضا(ع) در باغ دوم است. چای خانه ها را خود مردم و نیکوکاران راه انداخته اند.

تاکنون نزدیک 400میلیون تومان هزینه شده است و همه اش را خودشان پرداخت کرده اند. خرید سماورهای بزرگ، قند، چای، لیوان یک بارمصرف و... همه مشارکتی و به همت خیران است و عکس مرحومان این خانواده ها نیز نصب شده است.

اتاقک چای خانه باغ اول درست سمت راست آرامگاه شیخ احمد کافی قرار دارد و پایین دیواره های اتاقک، بنر بزرگی با تصاویر رنگی برخی اموات به چشم می آید. چای خانه باغ دوم نیز به همین ترتیب در ورودی سمت چپ قرار دارد.

ارسال نظر