کد خبر: ۲۲۴۴
۲۰ دی ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۰

صدای عبدالباسط، محمد را قاری قرآن کرد

محمد تقدیسی‌زاده از قاریان مسجد امام رضا (ع) واقع در الهیه ۲۵ است. با اینکه بیش از ۵ دهه از زندگی‌اش می‌گذرد، اما به قول خودش روزی نیست که تلاوت قرآن را از برنامه‌های زندگی خود کنار گذاشته باشد. او از 5سالگی در حسینیه خیاط‌ها با محمدجواد پناهی آشنا شده و در ۳دهه اخیر پای ثابت جلسه «قرآن، محبان عترت» است. مجری گری در برنامه «به سوی ظهور» و خادمی در «مدرسه پریزاد» از دیگر فعالیت‌های مذهبی و فرهنگی محمد تقدیسی‌زاده است.

محمد تقدیسی‌زاده از قاریان مسجد امام رضا (ع) واقع در الهیه ۲۵ است. با اینکه بیش از ۵ دهه از زندگی‌اش می‌گذرد، اما به قول خودش روزی نیست که تلاوت قرآن را از برنامه‌های زندگی خود کنار گذاشته باشد. این رویه را برای فرزندان خویش نیز در پیش‌گرفته و هم پسر بیست‌ودو ساله و هم دختر سیزده‌ساله‌اش از قاریان و حافظان قرآن کریم هستند. وی زاده شده در خانواده‌ای مذهبی و متشرع است و بیشتر روز‌ها نوای آسمانی قرآن و صوت استادانی همچون استادعبدالباسط، استاد شحات محمدانور، استاد مصطفی اسماعیل و... در منزل پدری‌اش به گوش می‌رسیده و همین دلیلی می‌شود تا محمد به تلاوت و حفظ قرآن علاقه‌مند شود.


آشنایی با محمدجواد پناهی

شب و روز‌های ماه رمضان سال‌های ۶۹ یا ۷۰ محمد در جلسات قرآن ماه رمضان در حسینیه خیاط‌ها شرکت می‌کند و آنجا با صدایی آشنا می‌شود که اصلی‌ترین دلیل گرایش وی به تلاوت و حفظ قرآن کریم است. 

تقدیسی‌زاده در این باره می‌گوید: در حسینیه خیاط‌ها بعد از مراسم افطاری ماه رمضان جوانی که از من ۴ یا ۵ سال بزرگ‌تر بود و البته معلولیت داشت، قرآن تلاوت می‌کرد، نامش محمدجواد پناهی طوسی بود. وی در سن سه سالگی به بیماری فلج اطفال دچار و به همین دلیل از آن زمان دچار معلولیت می‌شود. محمدجواد از هفت‌سالگی به واسطه تشویق پدر و مادر خود به‌ویژه پدرش نصرالله پناهی، تلاوت قرآن کریم را آغاز کرده و بعد از مدتی به سبک قاریان مصری در جلسات، قرآن تلاوت می‌کرد.


پای ثابت جلسه «قرآن، محبان عترت»

قاری قرآن محله اقدسیه به جلسه «قرآن، محبان عترت» اشاره کرده و می‌گوید: بعد از آشنایی با محمدجواد پناهی و علاقه‌ای که به صدای او پیدا کرده بودم، در جلساتی که وی تلاوت قرآن را برعهده داشت شرکت می‌کردم.

یکی از قدیمی‌ترین جلسات، جلسه «قرآن، محبان عترت» است که بیش از ۳۰ سال قدمت دارد و در محلات مختلف شهر مشهد و حومه برگزار می‌شود. وی با اشاره به اینکه در ۳ دهه اخیر پای ثابت جلسه «قرآن، محبان عترت» بوده است، می‌افزاید: این جلسه شنبه‌شب‌ها از ساعت ۱۸ تا ۲۲ در مساجد، حسینیه‌ها و حتی منازل شخصی شهروندان برگزار می‌شود و پذیرای بیش از ۴۰۰ تا ۵۰۰ نفر از دوست‌داران  قرآن است. 

تقدیسی‌زاده با بیان اینکه برنامه‌ریزی برگزارکنندگان این جلسه به‌گونه‌ای است که شهروندان مناطق حومه شهر مشهد مانند ساغروان، چشمه‌گیلاس، فردوسی، طرقبه، شاندیز و... هم از برکات معنوی جلسه «قرآن، محبان عترت» بهره‌مند شده و افتخار میزبانی این مراسم را داشته‌اند، خاطرنشان می‌کند: در هفته‌ای که گذشت این جلسه با همکاری و همراهی حجت‌الاسلام و المسلمین و سید جواد سیستانی در مسجد امام رضا (ع) واقع در بولوار الهیه برگزار شد.

وی با اشاره به اجرای مداحی در پایان جلسات «قرآن، محبان عترت» می‌گوید: یکی از ویژگی‌های جلسه قرآنی محبان عترت برگزاری مراسم عزاداری و مداحی در پایان جلسات است که در ۲۰ سال گذشته افتخار مداحی در پایان جلسات نصیب من شده است.


۱۸ سال خادم حرم مطهر رضوی

تقدیسی‌زاده با اشاره به اینکه بیش از ۱۸ سال به عنوان خادم و مجری برنامه‌های فرهنگی، مذهبی و جلسات پرسش و پاسخ در مرکز پاسخ‌گویی به سؤالات شرعی و دینی زائران در مدرسه پریزاد بارگاه منور رضوی فعالیت کرده است، تصریح می‌کند: مدرسه قدیمی پریزاد در قرن نهم هجری ساخته شده است از سال ۱۳۷۹ به عنوان مرکزی برای پاسخ‌گویی به سؤالات شرعی و اعتقادی، آموزش احکام و برگزاری حلقه‌های معرفت، تقویت باور‌های دینی، رفع شبهات اعتقادی و هدایت صحیح جوانان به سمت پاسخ‌های درست، علمی و منطقی فعالیت می‌کند.

مدرسه قدیمی پریزاد مرکزی برای پاسخ‌گویی به سؤالات شرعی و اعتقادی، آموزش احکام و هدایت صحیح جوانان به سمت پاسخ‌های درست، علمی و منطقی فعالیت می‌کند


مجریگری در برنامه به سوی ظهور

یکی از برنامه‌های مذهبی و مراسم پرسش و پاسخ که در مدرسه پریزاد برگزار شده است، برنامه «به سوی ظهور» است که با شرکت کارشناسان و خبرگان مذهبی به‌عنوان کارشناس اجرا می‌شود. تقدیسی‌زاده در این زمینه می‌گوید: به مدت ۳ سال به عنوان مجری در برنامه «به‌سوی ظهور»، انجام وظیفه کردم. 

در این برنامه چهره‌های سرشناسی همچون مرحوم آیت‌ا... محمدصادق حائری شیرازی، حجت‌الاسلام سیدابوالفضل طباطبایی، حجت‌الاسلام محمدمهدی ماندگاری، حجت‌الاسلام مهدی عدالتیان و چندین و چند چهره خبره دیگر به‌عنوان کارشناس به سؤالاتی همچون منظور از مهدویت، زندگی امام زمان (عج) در زمان غیبت و حضور، علائم ظهور، غیبت صغری، غیبت کبری، علت غیبت امام عصر (عج) و... جواب می‌دادند.
 


بانی تشکیل جلسات قرآنی

مجری برنامه به سوی ظهور علاوه بر شرکت در جلسات هفتگی «قرآن، محبان عترت» باعث و بانی تشکیل جلسات قرآنی دیگری نیز شده است.
وی در این باره می‌گوید: علاوه بر حضور در جلسه «قرآن، محبان عترت» که هفتگی و شنبه‌شب‌ها تشکیل می‌شود، بنده امور اجرایی دو جلسه قرآنی دیگر را نیز برعهده دارم، اولی جلسه قرآنی «متوسلین به جواد‌الائمه (ع)» است که یکشنبه‌شب‌ها برگزار می‌شود و دیگری جلسه قرآنی «متوسلین به امام حسن مجتبی (ع)» بوده که سه‌شنبه‌شب‌ها برقرار است.
تقدیسی‌زاده با بیان این مطلب که هر دوی این جلسات بیش از ۲۲ سال قدمت دارد، می‌افزاید: حضور در این جلسات و حظ معنوی تلاوت قرآن برای عموم شهروندان آزاد بوده و محل جلسات نیز پیامکی یا در گروه‌های فضای مجازی مختص به این جلسات اطلاع‌رسانی می‌شود.

ارسال نظر