کد خبر: ۲۲۴۸
۱۴ دی ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۰

جمعیت میلیونی عاشقان سردار در خیابان امام رضا(ع)

راهپیمایی و تظاهرات‌های زیادی از بحبوحه انقلاب تا به امروز در خیابان امام رضا(ع) انجام شده است. همچنین گروه‌های مختلف مردم و هیئت‌های مذهبی در مناسبت‌های مختلف مانند تاسوعا، عاشورا و شهادت امام رضا(ع) در این مسیر حرکت کرده‌اند. اما سیل جمعیتی که در روز تشییع پیکر سردار شهید حاج قاسم سلیمانی در این خیابان دیده شد، چیز دیگری بود.

بعضی خیابان‌های مشهد، حوادث تاریخی زیادی را میزبانی کرده‌اند و خاطرات آن‌ها را در دل خود جای داده‌اند. حد فاصل میدان بسیج تا میدان بیت‌المقدس از همین نمونه معابر است که از نیم‌قرن پیش بارها شاهد حضور جمعیت مردمی بوده است. راهپیمایی و تظاهرات‌های زیادی از بحبوحه انقلاب تا به امروز در خیابان امام رضا(ع) انجام شده است. 

همچنین گروه‌های مختلف مردم و هیئت‌های مذهبی در مناسبت‌های مختلف مانند تاسوعا، عاشورا و شهادت امام رضا(ع) در این مسیر حرکت کرده‌اند. اما سیل جمعیتی که در روز تشییع پیکر سردار شهید حاج قاسم سلیمانی در این خیابان دیده شد، چیز دیگری بود. جمعیت به‌قدری زیاد بود که افراد یک خانواده و دوستان یکدیگر را گم می‌کردند. کاسبانی که در این راستا مغازه دارند آن روز را به‌خاطر دارند، 15دی ماه 1398، روز تشییع پیکر سردار دل‌ها.


بیشتر مشهدی‌ها بودند

علی اسماعیل‌نژاد10سالی می‌شود که در نزدیک میدان بیت‌المقدس مغازه‌داری می‌کند. او می‌گوید: از روز قبل اعلام شده بود به‌دلیل حفظ امنیت، مغازه تعطیل باشد و مسیر خیابان برای ورود خودروها بسته شده بود. کسبه که مثل سایر مردم برای مراسم تشییع می‌آمدند از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده می‌کردند.

او با اشاره به اینکه خودش با قطار شهری برای مراسم تشییع از منزل تا میدان بسیج آمده بود، اضافه می‌کند: همراه با یکی از دوستانم با قطار شهری آمدیم، اما آن‌قدر شلوغ بود که تصمیم گرفتیم یک ایستگاه زودتر پیاده شویم، زمانی که رسیدیم هنوز تا شروع مراسم خیلی مانده بود عده‌ای در همان خیابان نماز ظهر و عصر را خواندند.

اسماعیل‌نژاد با اشاره دست میله‌های جداکننده وسط خیابان امام رضا(ع) را نشان می‌دهد و بیان می‌کند: به‌دلیل ازدحام جمعیت، برخی از این میله‌ها خم شده بود حتی به چشم دیدم که چند نفر در بین جمعیت گیر کرده بودند و با کمک دو سه جوان تنومند از بین جمعیت بیرون آمدند تا آسیب نبینند، جمعیت چندمیلیونی بود و به جرئت می‌توان گفت شاید بیشتر مشهدی‌ها آن روز در خیابان امام رضا(ع) حضور داشتند.


سردار سلیمانی، مایه افتخار ایرانی‌ها

براتعلی جعفری‌ 40سال است در خیابان امام رضا(ع) مغازه خشکبار دارد. او که در گذر زمان مویی سفید کرده است به دلیل توانایی کم جسمانی نتوانسته در بین جمعیت حضور داشته باشد، صبح زودتر به مغازه می‌رود، آنجا را می‌بندد و از داخل آن بیرون را نگاه می‌کند.

در تمام این مدت چنین جمعیتی را در خیابان ندیده بودم البته که دیدن این مردم دور از انتظار نبود و باعث تعجبم نشد.

 او همراه با جمعیت منتظر پیکر سردار سلیمانی، زیارت عاشورا را زمزمه کرده است، می‌گوید: در تمام این مدت چنین جمعیتی را در خیابان ندیده بودم البته که دیدن این مردم دور از انتظار نبود و باعث تعجبم نشد.

او ادامه می‌دهد: سردار سلیمانی برای حفظ امنیت کشور زحمت کشیده بود، مایه افتخار و غرور تمام ایرانی‌ها بود به همین دلیل خبر شهادتش برای مردم شوکه‌کننده بود. به نظر من حضور در مراسم تشییع سردار کوچک‌ترین وظیفه‌ اجتماعی ما بود خیلی دوست داشتم تا هم‌قدم با جمعیت در مراسم باشم، اما به‌دلیل پادرد این توانایی را در خود ندیدم و از پشت شیشه جمعیت را می‌دیدم همین حضور کوچک برایم دلگرمی بود.


حضور افراد با دیدگاه‌های متفاوت

مصطفی صدیقی 14سال است مغازه سوغات زائر دارد. او از روز قبل با دوستانش در سرشور قرار می‌‌گذارد تا همراه هم راهی مراسم تشییع شوند. می‌گوید: جمعیت بی‌نظیری برای مراسم تشییع پیکر سردار سلیمانی آمده بودند، تصور کنید زمانی که با دوستانم از سرشور راه افتادیم تعداد زیادی از مردم از این مسیر می‌آمدند تا به خیابان امام رضا(ع) برسند.

او با اشاره به اینکه دختر و پسر نوجوانش در آن روز همراهش بوده‌اند، توضیح می‌دهد: به اندازه‌ای جمعیت آمده بود که در تمام پیاده‌روها و خیابان‌ها تا چشم کار می‌کرد مردم ایستاده بودند، پیر و جوان، زن و مرد، افراد از قشرها و فرهنگ‌های مختلف حتی با عقیده‌های سیاسی متفاوت در این مراسم حضور داشتند.

صدیقی با بیان اینکه باعث افتخار بود که برای مراسم تشییع سردار، مردم مشهد کم نگذاشته بودند، اضافه می‌کند: به چهره جوانان که نگاه می‌کردم به خودم می‌گفتم سردار سلیمانی چه نام نیکی از خود به جای گذاشت که حتی پسر و دختر نوجوان من وقتی فهمیدند می‌خواهم در مراسم تشییع شرکت کنم اصرار داشتند همراهم بیایند.

 

مسافرانی که برای تشییع آمده بودند

ابوالفضل رسولی در پذیرش یکی از هتل‌های خیابان امام رضا(ع) کار می‌کند، او می‌گوید: زمانی که گفته شد قرار است پیکر سردار سلیمانی در مشهد تشییع شود برخی مسافران که قرار بود به شهرهای خود بازگردند تصمیم گرفتند تا چند روز دیگر هم در مشهد بمانند و بتوانند در این مراسم شرکت کنند.

او ادامه می‌دهد: موضوع جالب توجه این بود که مسافرانی از شهرهای اطراف داشتیم آن‌ها فقط برای اینکه بتوانند در مراسم تشییع پیکر سردار حضور داشته باشند به مشهد سفر کرده بودند.رسولی می‌گوید: بعضی وقت‌ها صدای صلوات و گاهی هم شعارهایی به گوش می‌رسید یکی از این شعارها که در ذهنم مانده این بود «فاتحه‌ای برای خود بخوانید منتظر پاسخ ما بمانید.»

 

دل‌نوشته برای سردار

دو سال از سالروز شهادت سردار سلیمانی و هم‌رزمانش در جبهه مقاومت گذشته است اما نکته جالب توجه حرکت خودجوش مردم برای فضاآرایی خیابان امام رضا(ع) در روزهای نزدیک به 13دی ماه است.مقابل یکی از هتل‌ها نیز فضای طاق‌مانندی درست شده است که ماکت‌های سردار سلیمانی و ابومهدی مهندس در قسمت ورودی هتل قرار دارد.

 این فضاآرایی طوری است که نظر هر رهگذری را جلب می‌کند حتی برخی می‌ایستند تا عکسی یادگاری بگیرند. چند قدم دورتر نیز روی دیوار عکس‌های سردار شهید به چشم می‌خورد از زمانی که در جبهه‌های دفاع مقدس مقابل دشمن می‌جنگید تا زمانی که به شهادت رسید. مقوای سفیدرنگی هم نصب شده است تا عابران پیاده و رهگذران بتوانند روی آن دل‌نوشته‌های خود را بنویسند.

ارسال نظر