کد خبر: ۲۲۵۳
۱۷ دی ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۰

نمازخانه پارک آفرینش، مسجد اهالی مجیدیه است

امین شعبانی یکی از اعضای شورای اجتماعی محله مجیدیه است او می‌گوید: هم‌زمان با پیگیری‌های مردمی برای ساخت مسجد یا مکان فرهنگی در محله مجیدیه، شهرداری منطقه ساخت مکانی با کاربری نمازخانه یا مصلی را در جوار پارک آفرینش آغاز کرد. ساخت‌ این بنا در سال96 پایان یافت و به عنوان نمازخانه پارک آفرینش افتتاح شد. به دلیل نبود مسجد در محله، شهروندان از شهرداری خواستند که این نمازخانه به عنوان مسجد در اختیار اهالی قرارگیرد و شهرداری نیز با این درخواست موافقت کرد.

محله‌ مجیدیه از جمله محلاتی است که‌ در دور جدید شوراهای  اجتماعی محلات به‌عنوان یک محله مستقل، انتخابات شورای اجتماعی در آن برگزار شد و امین شعبانی به عنوان نماینده تشکل‌های محله مجیدیه انتخاب شد. وی با داشتن مدرک کارشناسی‌ارشد در رشته حقوق جزا و  12سال سابقه فعالیت در امور فرهنگی و اجتماعی، درحال حاضر به عنوان مسئول قرارگاه مردمی، اجتماعی و فرهنگی شهدا با مرکزیت مسجد آفرینش انجام وظیفه می‌کند. در گفت‌وگوی دوستانه با او اقدامات فرهنگی قرارگاه شهدا و مشکلات موجود در مسجد آفرینش را بررسی می‌کنیم.


فعالیت در هیئت شهدای مشهد    

امین شعبانی، 12سال قبل فعالیت خود را با حضور در یک تشکل مذهبی که هدفش خدمت به زائران پیاده رضوی بود شروع می‌کند. وی در این باره گفت: فعالیت‌های اجتماعی من با حضور در تشکل‌های مذهبی و مردمی آغاز شد، 12سال قبل به همراه تعدادی از ارادتمندان حضرت رضا(ع) تشکل مذهبی به نام «هیئت الشهدا» را تشکیل داده که هدف آن‌ کمک به محرومان و اقشار کم‌درآمد محله بود. 

به تدریج با جلب رضایت شهروندان محل کمک‌های مردمی به «هیئت الشهدا» افزایش پیدا کرده و دامنه فعالیت ما گسترده‌تر شد، به‌طوری که هرساله حداقل 4جهیزیه کامل عروس تهیه و در اختیار خانواده‌های نیازمند قرار می‌گرفت. 

از طرفی هیئت ما «هیئت الشهدا مشهد» اولین موکب استقبال از زائران پیاده رضوی را 12سال قبل در مسیر ورودی غربی مشهد(بزرگ‌راه آزادی) در روستای چاهشک برپا کردیم. این استراحتگاه زائران پیاده حرم رضوی که باعنوان«موکب الشهدا مشهد» نام گرفت، بزرگ‌ترین تشکل مذهبی منطقه الهیه است که هرساله خدمات‌دهی و پذیرایی به هزاران نفر از زائران پیاده رضوی را انجام می‌دهد.


ساخت مسجد آفرینش

عضو فعال «هیئت الشهدا» در محله مجیدیه با اشاره به نبود مسجد و مرکز فرهنگی در این محله افزود: در گذشته بزرگ‌ترین مشکل ما برای انجام فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی نداشتن مکان مناسب بود، تا شعاع دو، سه کیلومتری محله مجیدیه حتی یک مسجد هم وجود نداشت.

اجرای برنامه‌های فرهنگی و مذهبی بیشتر در منازل شخصی یا پارک آفرینش انجام می‌شد که در بیشتر اوقات با محدودیت‌های فراوانی روبه‌رو بود. هم‌زمان با پیگیری‌های مردمی برای ساخت مسجد یا مکان فرهنگی در محله مجیدیه، شهرداری منطقه ساخت مکانی با کاربری نمازخانه یا مصلی را در جوار پارک آفرینش آغاز کرد.

ساخت‌ این بنا در سال96 پایان یافت و به عنوان نمازخانه پارک آفرینش افتتاح شد. به دلیل نبود مسجد در محله، شهروندان از شهرداری خواستند که این نمازخانه به عنوان مسجد در اختیار اهالی قرارگیرد و شهرداری نیز با این درخواست موافقت کرد بعد از آن، این مکان در اختیار شهروندان و تشکل‌های‌ مذهبی محله قرار گرفت و درحال حاضر تنها مسجد و پایگاه فرهنگی محله مجیدیه به شمار می‌رود.

به دلیل نبود مسجد در محله، شهروندان از شهرداری خواستند که این نمازخانه پاک آفرینش به عنوان مسجد در اختیار اهالی قرارگیرد و شهرداری نیز با این درخواست موافقت کرد


تشکیل قرارگاه فرهنگی و جهادی شهدا

با افتتاح مسجد آفرینش، تشکل‌ها، فعالان‌فرهنگی و اجتماعی محله مجیدیه به صورت واحد و یکپارچه باعنوان «قرارگاه مردمی، فرهنگی و جهادی شهدا» فعالیت خود را آغاز می‌کنند.
امین‌ شعبانی تصریح کرد: به دنبال افتتاح مسجد آفرینش، در راستای یکسان‌سازی فعالیت‌ تشکل‌های فرهنگی، مذهبی و اجتماعی محله و همچنین استفاده بهینه از مکان و فضای محدود موجود، تمامی فعالان فرهنگی و مذهبی محله از جمله اعضای موکب الشهدا و هیئت الشهدا هم‌زمان با عید غدیر امسال با همدیگر متحد شده و با عنوان «قرارگاه‌ فرهنگی و جهادی شهدا» هویت یافتند.

وی افزود: در حال حاضر قرارگاه جهادی و فرهنگی شهدا 370عضو ثابت دارد، جمع‌کردن افرادی با سلایق و نظرات مختلف در حوزه فرهنگی کار بسیار سختی بود، بالأخره همه تفکر یکسان ندارند، از طرفی هرکدام از اعضا در رشته خاصی مهارت دارند، یکی در امور فرهنگی، دیگری در امور هنری یا ورزشی، مذهبی و...، براین اساس در قرارگاه فرهنگی و جهادی شهدا سعی شده است به نظرات همه اعضا احترام گذاشته شود و هرکس در حوزه مهارتی خود فعالیت کند، این‌گونه راندمان افراد بیشتر شده و تداخل وظایف هم پیش نخواهد آمد.


برگزاری طرح‌های اجتماعی و فرهنگی

مسئول قرارگاه فرهنگی و اجتماعی شهدا به برخی فعالیت‌های این نهاد اشاره کرد و گفت: در حوزه اجتماعی، با اجرای طرح کمک به ساکنان محروم منطقه در مناسبت‌های ویژه همانند شب‌های قدر و عید نوروز، با کمک خیران و اهالی محله بسته‌های غذایی و معیشتی را تهیه و در بین ساکنان محروم محله و حاشیه شهر تقسیم‌ کرده‌ایم. 

همچنین با تشکیل‌گروه‌های کارگری جهادی از جوانان فعال و بسیجی محله، در مناطق محروم حاشیه‌ شهر و روستاهای محروم اطراف مشهد حضور پیدا کرده و تعمیر و بازسازی مدارس، مساجد و خانه‌های افراد نیازمند روستا را انجام داده‌ایم. 

در طرح دیگری وسایل دست دوم مانند تلویزیون، فرش، مبل و دیگر لوازمی که شهروندان قصد تعویض آن‌ها را دارند، جمع‌آوری و با کمی تغییرات در اختیار خانواده‌های نیازمند قرار گرفت.وی به دیگر فعالیت‌های قرارگاه مردمی و اجتماعی شهدا اشاره و بیان کرد: در حوزه امور فرهنگی همانند مشاوره‌ حقوقی همراه با کارشناس‌ حقوقی، آموزش‌های شهروندی، تربیت‌ کودک و مشاور خانواده نیز فعال هستیم و این نوع کلاس‌ها در مسجد آفرینش برای عموم شهروندان برگزار می‌شود.

 

مشکلات مسجد آفرینش

فعال اجتماعی در محله مجیدیه با اشاره به دو مشکل مهم مسجد آفرینش گفت: بابت ساخت مسجد آفرینش و تحویل آن به شهروندان محله مجیدیه از شهرداری منطقه تشکر می‌کنم، اما این مسجد دارای دو مشکل مهم است، اول اینکه این مسجد که در واقع با کاربری نمازخانه ساخته شده و مساحت آن کمتر از 100مترمربع است. مشکل دیگر نبود انشعاب گاز است که البته این معضل با تلاش های مجدانه دکتر علی زینت بخش، شهردار منطقه 12 درحال برطرف شدن است .

ارسال نظر