کد خبر: ۲۲۵۶
۱۵ دی ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۰

در مسیر شاعری و گویندگی

سیده ساجده اسدیان موفق شده سال گذشته در سی و نهمین دوره جشنواره فرهنگی هنری دانش‌آموزان ناحیه7 مشهد در مقطع متوسطه اول، رتبه سوم را در رشته شعر به دست آورد. ساجده از کلاس دوم دبستان با دکلمه‌نویسی شروع کرد. تا کلاس چهارم بیشتر متن‌های او به‌صورت دل ‌نوشته بود اما دبیر ادبیات سال پنجمش او را با آرایه‌های ادبی مختلف و ردیف و قافیه آشنا کرد و تفاوت شعر قدیم و نو را برایش توضیح داد. می گوید: در این سال‌ها به جزکتاب ادبیات فارسی سراغ کتاب‌های شعر نرفته بودم اما همین کتاب‌ها را با دقت زیادی می‌خواندم و کلمات آن را به خوبی در نوشته‌ها استفاده می‌کردم .

اولین کتاب شعرش با نام «اسرار زندگانی» به تازگی به چاپ رسیده است. سیده ساجده اسدیان، نوجوان محله امام هادی(ع)، دانش‌آموز مقطع دوم متوسطه است و موفق شده سال گذشته در سی و نهمین دوره جشنواره فرهنگی هنری دانش‌آموزان ناحیه7 مشهد در مقطع متوسطه اول، رتبه سوم را در رشته شعر به دست آورد.


آشنایی با آرایه‌های ادبی

ساجده از کلاس دوم دبستان با دکلمه‌نویسی شروع کرد. تا کلاس چهارم بیشتر متن‌های او به‌صورت دل ‌نوشته بود اما دبیر ادبیات سال پنجمش او را با آرایه‌های ادبی مختلف و ردیف و قافیه آشنا کرد و تفاوت شعر قدیم و نو را برایش توضیح داد. می گوید: در این سال‌ها به جزکتاب ادبیات فارسی سراغ کتاب‌های شعر نرفته بودم اما همین کتاب‌ها را با دقت زیادی می‌خواندم و کلمات آن را به خوبی در نوشته‌ها استفاده می‌کردم .

برای نوشتن از خداوند، طبیعت و احساساتم الهام می‌گیرم

او از کلاس هفتم شعر نو را جدی‌تر دنبال کرد تا اینکه مدیر و معاون پرورشی دبیرستانش به او پیشنهاد دادند کتاب شعرش را چاپ کند. ساجده برای رسیدن به این خواسته یک‌سال تمام وقت گذاشت.


چاپ اولین کتاب اشعار

کتاب او از دو بخش شعر و دل‌نوشته تشکیل شده است که موضوعات مختلفی را پوشش می‌دهند. ساجده می‌گوید: برای نوشتن از خداوند، طبیعت و احساساتم الهام می‌گیرم. او در چند سال اخیر خواندن اشعار شاعران قدیمی و نو را آغاز کرده است تا بتواند دایره لغاتش را افزایش دهد.خودش می‌گوید: خواندن اشعار سعدی، حافظ و مولانا درس شاعری است و شاعران جوان‌تری مثل سهراب سپهری و نیما نیز برای من الهام‌بخش بوده‌اند.

او به گویندگی و مجریگری نیز علاقه دارد و به زودی این دوره‌ها را پشت سر می‌گذارد. ساجده تاکنون دکلمه‌هایش را در مراسم‌های مختلف مدرسه با موفقیت اجرا کرده است. او از زحمات و راهنمایی‌های مدیر و معاونان پرورشی و آموزشی مدرسه شهید عباسی و پدر و مادرش قدردانی می‌کند. هدف او در آینده تحصیل در رشته علوم انسانی است و می‌خواهد گویندگی را نیز به‌طور حرفه‌ای دنبال کند و در صدا و سیما فعال باشد.

گوهری در بهشت یکی از شعرهای مورد علاقه او ست که برای حضرت فاطمه(س) سروده است. پروردگار به هنگام آفرینش/ وی را خلق کرد و نامید او را نسا /غرورش همچون زهره فولادین/ نجابت او شد همانند شاخه گل‌های نبات/ ارزشش از طاق فلک بیرون/ همچون گوهری در فردوس

ارسال نظر