کد خبر: ۲۲۸۰
۲۸ دی ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۰

«مهر فاطمیِ» موقوفه حضرت زهرا(س)

موقوفه مهر فاطمی با 1054متر عرصه و 2276متر اعیان و 16واحد تجاری و 8واحد اقامتی، نمادی از عشق و ارادت است. مؤسسه‌ای برای ترویج سبک زندگی فاطمی و شناساندن مادر نمونه مسلمانان، حضرت فاطمه( س)، با فعالیت‌های فرهنگی، تبلیغی، آموزشی و پژوهشی. این موقوفه در اختیار عموم مردم و علاقه‌مندان حضرت زهرا(س) قرار گرفته است تا هر یک در حد وسع خود گامی در راه ترویج معارف و سبک زندگی فاطمی بردارد.

ماجرا از آن روز شروع شد، همان 17اردیبهشت تاریخی سال90 که پیکر بدون سر سردار شهید برونسی را بعد از 27سال برای تشییع به مشهد آوردند. اجتماع عظیم فاطمیون هم حوالی همان سال شکل گرفت. حجت‌الاسلام جواد مظلومی یکی از کسانی بود که در جریان تشکیل اجتماع عظیم فاطمیون نقش داشت و یک سال بعد به فکر تأسیس موقوفه‌ای افتاد که به برکت نام حضرت زهرا(س) فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی شهر را سامان دهد.


بزرگان شهر و مردم همراه شدند

حجت‌الاسلام جواد مظلومی، مدیر اجرایی این مجموعه و رئیس هیئت مدیره این موقوفه، می‌گوید: «می‌خواستم فعالیت فرهنگی‌ای را آغاز کنم که نفعش به همه برسد. یک‌درصد موقوفه‌ها مختص حضرت فاطمه(س) است و همین شد که از بزرگان شهر مشورت گرفتم. پیشنهادم را اول به مدیرکل وقت اداره اوقاف گفتم و او تأکید کرد که موقوفه‌های منسوب به نام حضرت فاطمه(س) بسیار کم است. 

وقتی گفتم هیچ بودجه کنارگذاشته‌ای ندارم، پیشنهاد داد که یک موقوفه مشارکتی ساخته شود و از مردم نیز کمک گرفته شود و عایداتش به نفع حضرت فاطمه(س) هزینه شود. شهردار وقت و امام جمعه هم در این مسیر ما را همراهی کردند. 

هیچ نداشتم اما انگار لطف خدا به برکت این نام از همان آغاز شامل‌ ما شده بود و با همت و لطف این بزرگواران هیچ به همه چیز تبدیل شد. بنابراین شروع به ساخت موقوفه کردیم. ساختمان را شهرداری نیمه‌ساخته در اختیارمان قرار داد و اوقاف هم ضامنمان شد. مردم هم همیشه همراهمان بودند و برای اینکه این موقوفه شکل بگیرد بیشترین عیار حمایت‌ها را داشتیم.


3سال طول کشید

ساخت و برق‌کشی ساختمان 3سال زمان برد. 16میلیارد تومان بابت آن به شهرداری بدهکار شدند که اوقاف چون ضامن شده بود این مبلغ را پرداخت کرد و موقوفه به اداره اوقاف و امور خیریه بدهکار شد. حجت‌الاسلام مظلومی توضیح می‌دهد: « این بدهی باید پرداخت می‌شد. سعی کردیم به پیشنهاد رئیس وقت اداره اوقاف، این بدهی را به سهام‌های 50هزار تومانی تقسیم کنیم که درمجموع حدود 320هزار سهم شد و تا دو سال و نیم بعد، حدود 200هزار سهم واگذار شد. هنوز یک‌سوم از بدهی ما به اوقاف مانده است و با واگذاری باقی سهام‌های موقوفه آن هم محقق خواهد شد.»


نمادی از عشق و ارادت به حضرت زهرا(س)

موقوفه مهر فاطمی با 1054متر عرصه و 2276متر اعیان و 16واحد تجاری و 8واحد اقامتی، نمادی از عشق و ارادت است. مؤسسه‌ای برای ترویج سبک زندگی فاطمی و شناساندن مادر نمونه مسلمانان، حضرت فاطمه( س)، با فعالیت‌های فرهنگی، تبلیغی، آموزشی و پژوهشی. این موقوفه در اختیار عموم مردم و علاقه‌مندان حضرت زهرا(س) قرار گرفته است تا هر یک در حد وسع خود گامی در راه ترویج معارف و سبک زندگی فاطمی بردارد.


فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی فاطمی

حجت‌الاسلام مظلومی می‌گوید: «درآمد این موقوفه از اجاره و رهن واحد‌های اقامتی و تجاری آن برای برگزاری اجتماع عزاداران فاطمی، برگزاری جشن‌های ولادت‌ حضرت فاطمه(س)، حمایت از برنامه‌های ترویج فرهنگ فاطمی شامل تحقیق و پژوهش، آموزش، نشر و تولید کتاب و دیگر آثار فرهنگی و تبیین فرهنگ وقف به نیت حضرت فاطمه(س) صرف خواهد شد. تولیت موقوفه برعهده هیئت‌امنایی شامل امام جمعه، مدیر کل وقت اوقاف و امور خیریه، حجت‌الاسلام محمد‌ احمد‌زاده و حجت‌الاسلام گنابادی‌نژاد، مدیرکل سابق اوقاف و امور خیریه، است.


15بند پویشی اختصاصی برای بانوان

راه‌اندازی پویش یکشنبه‌های فاطمی برنامه اختصاصی بانوان مشهدی در رواق دارالهدایه حرم مطهر رضوی، یکی از فعالیت‌های حائز اهمیت موقوفه مهر فاطمی است که در آن معارف اهل‌بیت(ع) و ترویج فرهنگ زندگانی حضرت زهرا(س) و همچنین ترویج فرهنگ وقف انجام می‌شود. حجت‌الاسلام مظلومی در این باره می‌گوید: «در این پویش 15بند مشخص شده است که هر کس در آن شرکت کند آن‌ها را در حد وسعش انجام می‌دهد. 

تقویت خصلت‌های مهربانی و صبوری، قرائت سوره کوثر برای شهدا، همسر فوق‌العاده بودن و ساختن روز فوق‌العاده برای فرزندان از اهداف پویش یکشنبه‌های فاطمی است

نذری، صدقه، قرائت قرآن، ختم صلوات، صله‌ ارحام و زیارت امام رضا(ع)، ذکر مصیبت در منزل، نماز حضرت زهرا(س)، دعوت دیگران به وقف، دیدار با کودکان بی‌سرپرست، دیدار با خانواده شهدا و مزار شهدای گمنام، تقویت خصلت‌های مهربانی و صبوری، قرائت سوره کوثر برای شهدا، همسر فوق‌العاده بودن و ساختن روز فوق‌العاده برای فرزندان از موارد این پویش است.


اسکان زائران پاکستانی

اسکان زائران پاکستانی که طبق دستور مقام معظم رهبری در حمایت از کاروان‌های پاکستانی انجام شد یکی دیگر از فعالیت‌های فرهنگی این موقوفه است. حجت‌الاسلام مظلومی بیان می‌کند: «حمایت‌ از این کاروان‌ها با هم‌فکری آستان قدس‌رضوی در دهه آخر صفر سال97 انجام شد و به آن‌ها در موقوفه اسکان داده شد. همچنین برنامه فرهنگی برای 2هزار و 500 زائر پاکستانی در محل موقوفه نیز به مدت 11روز انجام شد.»


شناساندن سیره و ویژگی‌های حضرت فاطمه(س)

از دیگر برنامه‌های موقوفه مهر فاطمی برگزاری برنامه‌های فرهنگی در ایام شهادت حضرت زهرا(س) مانند روضه مادر و سخنرانی درباره شناساندن ویژگی‌ها و سیره حضرت زهرا(س)، برپایی جشن بزرگ مهر مادر در ایام ولادت حضرت زهرا (س)، تشکیل گروه تبلیغی جهادی فاطمیون با فعالیت فرهنگی و تبلیغی این گروه در مساجد اقصی نقاط کشور، قصه‌گویی زندگانی و سیره فاطمی در مهد‌کودک‌ها با هماهنگی ریاست سازمان بهزیستی استان، برپایی اجتماع عظیم فاطمیون در میدان شهدا در روز شهادت حضرت زهرا(س) و اعزام مبلّغ به همایش منش پهلوانی مختص مربیان ورزشی است.  

ارسال نظر