کد خبر: ۲۲۹۲
۲۱ دی ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۰

"پرواز خیال‌انگیز" با تلفیق موسیقی سنتی و کلاسیک

سارا الهی 32سال دارد و ساکن محله امام رضا(ع) است. از کودکی به نوازندگی علاقه داشته و همین موضوع سبب شده است که به سمت آموختن ساز پایه پیانو برود. او برای اولین بار در هشت‌سالگی مقابل پیانو قرار می‌گیرد و از آن روز تا به حالا آموختن و نواختن این ساز را ادامه داده است. الهی در این مدت 5کتاب در زمینه موسیقی تدوین و تألیف کرده است. همچنین آلبوم بی‌کلامی به نام «پرواز خیال‌انگیز» را تنظیم و منتشر کرده است.

 سارا الهی 32سال دارد و ساکن محله امام رضا(ع) است. از کودکی به نوازندگی علاقه داشته و همین موضوع سبب شده است که به سمت آموختن ساز پایه پیانو برود. او برای اولین بار در هشت‌سالگی مقابل پیانو قرار می‌گیرد و از آن روز تا به حالا آموختن و نواختن این ساز را ادامه داده است. الهی در این مدت 5کتاب در زمینه موسیقی تدوین و تألیف کرده است. همچنین آلبوم بی‌کلامی به نام« پرواز خیال‌انگیز» را تنظیم و منتشر کرده است.


انتخاب من،‌ انتخاب پدر بود

الهی تک فرزند است والدینش هر کدام تمایل داشتند او در رشته‌ای که آن‌ها دوست دارند فعالیت کند. خودش می‌گوید: مادرم دوست داشت تجربی بخوانم و در شاخه‌های پزشکی و پیراپزشکی فعالیت کنم. اما پدرم دوست داشت موسیقی را یاد بگیرم و هنرمند شوم. روحیه‌ام با هنر سازگاری بیشتری داشت به همین دلیل آن را دنبال کردم. 

« 24قطعه برای پیانو»در سال 98توسط نشر شمشاد به چاپ رسید

در این راه پدرم تشویقم کرد و در تمام مراحل یادگیری در کنارم بود. او درباره موسیقی و درس خواندن می‌گوید: در آن سال‌ها که موسیقی را شروع کردم آموزشگاه‌های بسیار محدودی در این حوزه فعالیت داشتند.

 با این حال آموختن را ادامه دادم. برای ادامه تحصیل در زمینه موسیقی باید به تهران می‌رفتم که با توجه به شرایطم امکانش نبود. به همین دلیل تصمیم گرفتم در کنار درس، موسیقی را غیرآکادمی ادامه دهم. در ادامه هم‌زمان با دوران دانشجویی، تدریس موسیقی در آموزشگاه‌ها را شروع کرده بودم.


2کتاب و یک آلبوم نتیجه کارم است

او درباره دو کتابی که تألیف کرده است می‌گوید: تصمیم گرفتم درباره تجربه‌هایی که در این سال‌ها از موسیقی و تدریس به دست آورده بودم کتابی تألیف کنم. از این‌رو قطعات کلاسیک از آهنگ‌سازهای بزرگ دنیا مانند شوپن، بتهوون و موتزارت را انتخاب و آن‌ها را برای پیانو تنظیم کردم تا هنرمندان تازه‌کار بتوانند آن را بنوازند. 

این کتاب با عنوان« 24قطعه برای پیانو»در سال 98توسط نشر شمشاد به چاپ رسید.الهی ادامه می‌دهد: استقبال خوبی از کتابم شد تصمیم گرفتم نوشتن کتاب دوم را شروع کنم. در سال 1399 تألیف کتاب دومم به نام « منتخبی از قطعات کلاسیک برای پیانو» به چاپ رسید.

این بانوی هنرمند درباره دومین کتابش توضیح می‌هد: به دنبال کار جدیدی بودم. به ذهنم رسید که قطعات کلاسیک را با قطعات ایرانی که تم سنتی دارند ادغام و به صورت پاساژ(اصطلاحی در موسیقی )در بیاورم. نتیجه کارم به نام«از نوای دلنشین موسیقی ایرانی تا آوای پیانو کلاسیک غربی» منتشر شد. این کتاب شامل 4بخش است که هر بخش به صورت پاساژ به هم وصل شده است.

او درباره آلبومی که منتشر کرده است می‌گوید: بعد از مدتی که تجربه کسب کردم می‌توانستم به پشتوانه آن آلبوم خودم را منتشر کنم. کار آهنگ‌سازی و تنظیم‌ قطعات آلبوم را خودم انجام دادم و نامش را« پرواز خیال انگیز» گذاشتم و به صورت کتاب هم به چاپ رسید.

 کار شامل 10تِرک است و موسیقی بی‌کلام آرامش‌بخشی است که با عناصر طبیعی مانند صدای باران، رعد و برق، صدای پرندگان و... آمیخته شده است. تشویق‌ها انگیزه شروع کار دومم شد. این کارم به نام «رؤیای جاویدان» ادامه کتاب قبلی و پیشرفته‌ از آن است.

الهی می‌گوید: از ابتدای مهر امسال پیگیر همکاری‌ با نهادهای مختلفی مانند شهرداری، میراث فرهنگی و... هستم. تصمیم گرفتم به مناسبت شهادت امام رضا(ع) کاری بسازم. از این‌رو قطعه‌ای از کارهایم را انتخاب کردم و متنی درباره امام رضا(ع) را روی آن دکلمه کردم. این کارم از سوی اداره ارشاد و تبلیغات اسلامی تأیید و قدردانی شد. همچنین برای ولادت پیامبر(ص) قطعه‌ای را کار کردم که از صدا و سیمای خراسان رضوی پخش شده است.

کلمات کلیدی
ارسال نظر