کد خبر: ۲۳۰۰
۲۸ دی ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۰

عشق با حرارت نوجوان محله امیریه به طراحی سامانه‌های حرارتی

صنعت و وسایل صنعتی‌ همیشه برایش جذاب‌ بوده است، البته مشغول بودن پدر به شغل تراشکاری نیز در این علاقه بی‌تأثیر نبوده است. همین علاقه وافر سبب شد که پوریا محمدی رشته تأسیسات حرارتی و برودتی را انتخاب‌ کند و مشغول به تحصیل‌ شود. او با خلاقیت و پشتکاری که از خود نشان‌ داد، توانست رتبه‌ دوم مسابقات طراحی سامانه‌های گرمایشی و برودتی دانش‌آموزان هنرستان‌های استان خراسان‌رضوی را به‌دست آورد. پوریا همچنین به‌عنوان یکی از 4دانش‌آموز برتر خراسان‌رضوی در بخش نظری مسابقات سامانه‌های حرارتی و برودتی کشوری شرکت‌ کرد و رتبه اول را از آنِ خود کرد.

صنعت و وسایل صنعتی‌ همیشه برایش جذاب‌ بوده است، البته مشغول بودن پدر به شغل تراشکاری نیز در این علاقه بی‌تأثیر نبوده است. همین علاقه وافر سبب شد که او رشته تأسیسات حرارتی و برودتی را انتخاب‌ کند و مشغول به تحصیل‌ شود، پوریا محمدی با خلاقیت و پشتکاری که از خود نشان‌ داد، توانست رتبه‌ اول مسابقات طراحی سامانه‌های گرمایشی و برودتی دانش‌آموزان هنرستان‌های استان خراسان‌رضوی را به‌دست آورد. به همین بهانه گفت‌وگویی را با این دانش‌آموز نخبه انجام داده‌ایم.

 

ساخت وسایل و ابزارآلات صنعتی

پوریا محمدی، سال1381 در بولوار توس به‌دنیا می‌آید و ساکن محله امیریه است. پوریا در دوران کودکی و مدرسه به صنعت علاقه‌مند می‌شود و با کمک پدر به ساخت و تعمیر وسایل و ابزارآلات صنعتی می‌پردازد.
او می‌گوید: پدرم استاد کارگاه تراشکاری بود و در اوقات فراغتش به تعمیر و ساخت وسایل و ابزارآلات صنعتی می‌پرداخت. گاهی اوقات نیز با پیچ، مهره‌ها و وسایل فلزی دور ریختنی وسایل سرگرم‌کننده مختلفی می‌ساخت. 

من نیز به این وسایل علاقه زیادی‌ داشتم. در دوران مدرسه با هم‌فکری پدرم اسباب‌بازی‌هایی مانند خودرو و مجسمه‌های فلزی می‌ساختم و به‌عنوان وسیله بازی و سرگرمی از آن‌ها استفاده می‌کردم. بچه‌های محله با دیدن این وسایل عجیب‌‌وغریب تعجب می‌کردند و از من می‌خواستند که برای آن‌ها نیز چنین وسایل و خودروهای بازی را بسازم. 

یک روز مطلبی درباره روبات خواندم، با خواندن این مطلب به فکر ساخت آدم‌آهنی افتادم. موضوع را با پدرم مطرح کردم، او نیز قول همکاری و مشاوره داد. بعد از کشیدن چهره آدم‌آهنی بر روی کاغذ، با تکه‌های آهن، پیچ و فلزات بی‌مصرفی که پدر از کارگاه تراشکاری آورده بود، شروع به ساخت کردم. 

این کار چند روزی طول‌کشید. بعد از آن چیزی را که ساخته بودم، به کارگاه پدر بردم، همه کسانی که آن را دیدند باورشان نشد که این اثر به‌قول خودشان هنری را یک پسربچه هفت، هشت‌ساله ساخته باشد. یکی از مشتری‌های کارگاه خواست که این مجسمه فلزی را با قیمت بالایی بخرد، اما من خیلی از آن خوشم آمده بود و راضی به فروش نشدم و این اولین اثر صنعتی و هنری خودم را تا مدت‌ها نگه‌داشتم.


تحصیل در رشته تأسیسات حرارتی و برودتی

هنرجوی خلاق منطقه آموزشی تبادکان بعد از قبولی در کلاس نهم، در انتخاب رشته نهایی با علاقه فراوان رشته تأسیسات حرارتی و برودتی را انتخاب می‌کند.
محمدی دراین‌باره می‌گوید: در دوران مدرسه در کنار عشق به رشته‌های صنعتی، علاقه زیادی به دروس علوم‌انسانی مانند ادبیات و تاریخ داشتم، از خواندن‌ تاریخ و به‌ویژه اشعار حماسی حکیم فردوسی لذت می‌بردم. 

در سال نهم باید رشته خودم را انتخاب می‌کردم. برای انتخاب دودل بودم و نمی‌دانستم ادبیات و علوم‌انسانی را ادامه دهم یا در یک رشته صنعتی تحصیل‌ کنم. تحقیقات زیادی درباره آینده شغلی، موقعیت اجتماعی و میزان درآمد هرکدام از رشته‌ها انجام دادم و سرانجام به این نتیجه رسیدم که تحصیل در رشته‌های فنی و تأسیساتی آینده روشنی برای من خواهد داشت.

مهم‌تر آنکه من به رشته‌های فنی و صنعتی بسیار علاقه داشتم. سرانجام تصمیم گرفتم رشته تأسیسات حرارتی و برودتی را انتخاب و در آن تحصیل کنم. تا امروز نیز از این انتخاب پشیمان نشده‌ام، چون هنر و مهارت در شغلی را یاد گرفته‌ام که نیاز جامعه است، همچنین بعد از فارغ‌التحصیل‌شدن نیز می‌توانم با اجاره یا خرید یک مغازه مشغول به‌کار شوم و درآمد خوبی داشته باشم و منتظر کارآفرینی و ایجاد شغل از سوی دستگاه‌های دولتی نباشم.


دانش‌آموز خلاق و مبتکر

پوریا محمدی به‌دلیل آشنایی نسبی با کارهای صنعتی به‌عنوان یک دانش‌آموز خلاق و مبتکر در هنرستان شناخته و تشویق شده است.
محمدی می‌گوید: سال دهم با ورود به هنرستان جماران در کنار کلاس‌های نظری و خواندن کتاب‌های درسی تخصصی رشته تأسیسات برودتی و حرارتی، هر هفته ساعاتی را در کلاس‌های عملی در کارگاه‌های تخصصی می‌گذراندیم و با طرز کار سامانه‌های مختلف حرارتی (آب‌گرم‌کن، کولرهای آبی و گرمایش از سطح) و راه‌اندازی و تعمیر آن‌ها آشنا می‌شدیم. 

بیشتر بچه‌ها با وجود کسب نمره در بخش نظری، در حوزه عملی با مشکل روبه‌رو می‌شدند و سردرگم بودند، اما من به‌دلیل سابقه‌ای که در استفاده از ابزارآلات صنعتی و حضور در کارگاه پدرم داشتم، با بیشتر ابزار و وسایل کارگاه آشنا بودم و بدون دستپاچگی کارم را انجام می‌دادم.


کسب رتبه‌های برتر استانی و کشور

پوریا محمدی به‌عنوان یک شاگرد ممتاز و خلاق با شرکت در مسابقات مختلف در رشته تأسیسات حرارتی و برودتی توانسته است رتبه‌های برتر استان و کشور را به‌دست‌ آورد.
محمدی می‌گوید: سال یازدهم در مسابقات انتخابی هنرستان‌های منطقه رتبه نخست را کسب کردم، بعد از آن نیز در مسابقات شهری هنرستان‌ها شرکت کردم و باز رتبه برتر را از آن خود کردم. در مسابقات عملی هنرستان‌های پسرانه (بخش پکیج و سامانه‌های حرارتی) نیز رتبه دوم استان خراسان‌رضوی را به‌دست‌ آوردم و جواز حضور در مسابقات کشوری را کسب کردم. 

به‌عنوان یکی از 4دانش‌آموز برتر خراسان‌رضوی در بخش نظری مسابقات سامانه‌های حرارتی و برودتی کشوری شرکت‌ کردم و رتبه اول کشور را به‌دست آوردم، در چند روز آینده نیز برای شرکت در مسابقات عملی سامانه‌های حرارتی و برودتی کشوری عازم استان هرمزگان خواهم شد، امیدوارم از آن مسابقات خبرهای خوبی برای خانواده، محله و شهرم داشته باشم.

ارسال نظر