کد خبر: ۲۳۶۵
۲۸ دی ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۰

نمادهایی برای همه مردم ایران در منطقه 7 مشهد

مرور این چند سال نشان می‌دهد با آنکه برخی معابر منطقه7 شهرداری، ورودی اصلی شهر محسوب می‌شود و توقع می‌رود بهترین و مفهومی‌ترین المان‌ها را برای جلب توجه زائران داشته باشیم، اما سهم اندکی از المان‌های نوروزی دارد. سهم این منطقه در نوروزهای سال96 تا 1400، حدود 15المان است که با توجه به وسعت و زائرپذیری این محدوده بسیار کم است.

هر ساله با آمدن نوروز زائران بسیاری با گذشتن از منطقه7قدم به شهر بهشت می‌گذارند. البته که یکی از اصلی‌ترین مسیرهای شهر در این منطقه است. این موضوع می‌طلبد که بهترین فضاسازی و المان‌ها را برای استقبال از زائر در این مسیر داشته باشیم. المان‌های 5سال گذشته را مرور می‌کنیم تا ببینیم سهم منطقه‌ ما از زیبایی نورزو در سال‌های گذشته به چه میزان بوده است.

 پاسخ این سؤال رضایت‌بخش نیست. زیرا مرور این چند سال نشان می‌دهد با آنکه برخی معابر منطقه7 شهرداری، ورودی اصلی شهر محسوب می‌شود و توقع می‌رود بهترین و مفهومی‌ترین المان‌ها را برای جلب توجه زائران داشته باشیم، اما سهم اندکی از المان‌های نوروزی دارد.

سهم این منطقه در نوروزهای سال96 تا 1400، حدود 15المان است که با توجه به وسعت و زائرپذیری این محدوده بسیار کم است، بماند که زیبایی آن نسبت به دیگر المان‌های شهر نیز چشمگیر نیست.


سهم اندک منطقه ما از المان‌ها

هر ساله هم‌زمان با آغاز سال جدید در گوشه و کنار منطقه‌مان المان‌های بهاری نصب می‌شوند که حال و هوای بهاری را برای زائران و مجاوران بهاری‌تر می‌کند. گاهی این المان‌ها برای مردم یادآور خاطرات خوش دوران کودکی‌شان است. 

مانند «عمو نوروز». این المان زیبا و خاطره‌انگیز در بولوار فرودگاه ورودی بوستان پرواز در سال96 جانمایی شده‌بود. زائران و مجاوران بسیاری برای اینکه خاطراتشان را ثبت و ضبط کنند کنار این المان عکس یادگاری می‌گرفتند.

شاید شما هم المان خانواده مسافر را در حال سلام دادن به امام رضا(ع) دیده باشید. این المان یکی دیگر از المان‌های همین سال با نام «عکس یادگاری با حرم امام رضا(ع)» بود که در میدان بسیج، ابتدای فدائیان اسلام جانمایی شد. سازنده المان با الهام‌گرفتن از عکس‌های گنبد بارگاه که سبک خاصی از عکاسی است، این خاطره زیبا را برای زائران و مجاوران زنده کرد.


برگزاری مهمانی با گل‌های بهاری

فیروزگان و سرو نور از جمله المان‌هایی بودند که در سال97 مهمان منطقه ما شدند. از آنجا که چند سالی است مشهد به عنوان شهر جهانی گوهرسنگ‌ها انتخاب شده است، المان فیروزگان هم به همین موضوع اشاره داشت. سنگ بزرگ فیروزه‌ای که نگاه‌کردن به آن شهر نیشابور و فیروزه‌اش را در ذهن یادآوری می‌کرد. 

گل‌پاش، فرش پرنده، ساعت عید، پرواز مهربانی، سبدهای رنگی، گیره، پلخمون، بته جقه‌های گلی و مهمان‌ از همین نمونه‌ها هستند

امسال در کنار المان‌ها، گل‌آرایی‌هایی هم طراحی شده بود که تعدادشان کم نبود. گل‌پاش، فرش پرنده، ساعت عید، پرواز مهربانی، سبدهای رنگی، گیره، پلخمون، بته جقه‌های گلی و مهمان‌ از همین نمونه‌ها هستند.

 این المان‌ها با گل‌های بهاری چشم‌نواز بودند و با آنکه با پایان فصل بهار دیگر خبری از این فضاهای زیبا نبود اما عکس‌های بسیاری که در کنار این المان‌ها گرفته‌ شده است یاد آن روزها را زنده نگه‌ می‌دارد.


دیوارنگاری بیشترین سهم ما در سال 98

در سال98المان‌ها جایشان را به نقاشی‌های دیواری دادند. دیوارنگارهای رنگارنگی که در گوشه و کنار منطقه‌مان روی دیوارها جا خوش کرده‌اند. در کنار این نقاشی دیواری‌ها المان‌ها و فضاآرایی و گل‌آرایی هم وجود داشته است تا فضای نوروزی را بهاری‌تر کنند. سهم منطقه7 در سال 98از المان‌ها کم بوده است.


نوروز با کرونا

نوروز 99متفاوت‌ترین نوروزی بود که همه ما تجربه کردیم. کرونا زندگی همه را تحت تأثیر خودش قرار داد و همه ما تعطیلات نوروز را در قرنطینه خانگی بودیم. اما با این حال مسئولان برای تغییر روحیه شهروندان و کم‌کردن بار روانی بیماری کرونا و ایجاد نشاط اجتماعی باز هم المان‌های شهری را در گوشه و کنار شهرمان نصب کردند.

نذر مهربانی المانی با موضوع معنویت و زیارت بود که در بولوار فرودگاه، لچکی انتهایی ورودی فرودگاه نصب و جانمایی شد

 عکس یادگاری، مشهد‌گردی و سایر المان‌های موقتی که در این سال جانمایی شد برای این بود تا شهروندان با دیدنشان برای لحظه‌های هر چند کوتاه از کرونا و مشکلاتش دور شوند.

نذر مهربانی المانی با موضوع معنویت و زیارت بود که در بولوار فرودگاه، لچکی انتهایی ورودی فرودگاه نصب و جانمایی شد. به‌جرئت می‌توان گفت که المان در بهترین مکانی که می‌توانسته جانمایی شده است.

 «شاه خراسان»هم یک دیوارنگاری بود که در خیابان 17شهریور بعد از پمپ بنزین روی دیوار به تصویر کشیده شد. «چرخ گردون» نیز آذین‌بندی بود که در چهارراه گارژدارها جانمایی شد.


المان‌های سال 1400

«میدان پرواز‌»، «بهشت گمشده»، «سلام»، «گل کوچک» و «جعبه موزیکال» المان‌هایی هستند که در نوروز 1400در منطقه جانمایی شدند. شاید بتوان گفت امسال سهم ما از المان‌ها در منطقه بیشتر از سال‌های گذشته بوده، است هر چند تا رسیدن به مطلوب راهی طولانی را در پیش داریم.پرواز المانی بود که در میدان پرواز و نزدیک به فرودگاه جانمایی شد.

 با آنکه آدرس المان را داشتیم اما برای پیداکردنش دچار سردرگمی شدیم. این المان در جایی جانمایی شده است که کمتر زائر و مجاوری می‌تواند آن را در نگاه اول ببیند. از سوی دیگر این المان مفهومی است شاید بتوان گفت بزرگ‌ترها بهتر از کودکان معنای این المان را درک می‌کنند. پروازی حتی بدون بال و پر تا ملکوت.

المان بهشت گمشده هم المانی حجمی مفهومی بود که در بولوار فرودگاه جانمایی شد. جعبه موزیکال در ورودی شهر از سمت نیشابور روبه‌روی سازمان پسماند جانمایی شد .گل کوچک المانی است که آمده و مانده است. همان المانی که درلچکی بولوار فرودگاه جاخوش کرده است.

 

نیاز به نماد زیارت در ورودی شهر

رئیس شورای اجتماعی محله عسکریه می‌گوید: این شهرک در تمام طول سال معبر اصلی ورودی و خروجی زائران و مجاوران است. اما تاکنون هیچ المانی برای نوروز نداشته‌ایم. محمدعلی سرحدی می‌افزاید: باتوجه به اینکه میدان احسان، پررفت‌وآمد است، تنها در بحث گل‌آرایی و فضای سبز در این سال‌ها به میدان رسیدگی شده است. 

می‌خواهیم المان‌هایی برای شهرکمان انتخاب شوند که حال و هوای معنویت و زیارت داشته باشد

او ادامه می‌دهد: ما باید تلاش کنیم تا ورودی شهرمان را با حال و هوای نوروزی فضاآرایی کنیم. تا درخور شأن زائران و مجاورانی باشد که از این محدوده رفت‌وآمد می‌کنند.او می‌گوید: ما می‌خواهیم المان‌هایی برای شهرکمان انتخاب شوند که حال و هوای معنویت و زیارت داشته باشد تا در تمام سال که زائران به این محدوده رفت‌وآمد دارند نمادی از زیارت در ورودی شهر وجود داشته باشد.

 

سهم ما از المان‌ها کم است

رئیس شورای اجتماعی محله عنصری درباره المان‌های نوروزی می‌گوید: سهم منطقه ما از المان‌های نوروزی کمتر از سایر مناطق است.
او با اشاره به اینکه سایر مناطق و محله‌ها سهم بیشتری از المان‌های نوروزی دارند توضیح می‌دهد: مقایسه‌ای بین مناطق در این سال‌ها نشان می‌دهد در محدوده های احمدآباد، سجاد، وکیل‌آباد و... المان‌های بهتری برای استقبال از بهار جانمایی می‌شود. این در حالی است که این المان‌ها باید برای منطقه ما نیزکه زائر بیشتری دارند چشمگیر باشد.

محمدرضا نوروزی ادامه می‌دهد: از سوی دیگر باید المان‌ها جانمایی مناسبی شوند تا به راحتی قابل دیدن باشند. معتقدم زائر نباید به دنبال دیدن المان‌های نوروزی باشد.

ارسال نظر