کد خبر: ۲۳۶۸
۲۸ دی ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۰

عنصری غربی 9، کوچه‌ای از دوره قاجار

کوچه عنصری9 را بسیاری از قدیمی‌های مشهد به نام کوچه «باغ خونی» می‌شناسند. مکانی که از اوایل دوره قاجاریه، کنسولگری روسیه(شوروی سابق) بوده و اکنون سال‌هاست که در این باغ بسته است. اهالی قدیمی که حالا خودشان پدربزرگ و مادربزرگ شده‌اند از دوران رونق باغ خاطره‌ها دارند و برای بازی به داخلش می‌رفته‌اند.

کوچه عنصری9 را بسیاری از قدیمی‌های مشهد به نام کوچه «باغ خونی» می‌شناسند. مکانی که از اوایل دوره قاجاریه، کنسولگری روسیه(شوروی سابق) بوده و در حال حاضر سال‌هاست که در این باغ بسته است. اهالی قدیمی که حالا خودشان پدربزرگ و مادربزرگ شده‌اند از دوران رونق باغ خاطره‌ها دارند و برای بازی به داخلش می‌رفته‌اند.

 حالا دیگر از آن بافت دیرین و خانه‌های قدیمی شیروانی‌دار در کوچه اثری نیست و بیشتر این خانه‌ها جایشان را به هتل‌‌آپارتمان‌ها داده‌اند که سر به آسمان گذاشته‌اند. باغ خونی به عنوان یکی از آثار ملی به ثبت رسیده است.

سمت راست کوچه «بن‌بست ساعتچی» قرار دارد. همان ابتدا ورودی بن‌بست تابلو «حسینیه بیت‌العباس(ع)» نصب شده است که متعلق به مؤسسه هیئت رزمندگان گردان حضرت قمر بنی‌هاشم(ع) است.

 

آنچه در این کوچه از قدیم به یادگار مانده درختان تنومند قدیمی‌اش است که با عقب‌نشینی خانه‌ها به معضلی برای تردد خودروها تبدیل شده‌اند.

 

حسینیه هیئت عزاداران «عرب محله خیابان تبریز» از سال 1374در این کوچه ساخته شده است و بنای آن از بناهای تازه‌ساز محسوب می‌شود.

 

15سال قبل مدرسه پسرانه مکتب جعفری در مقطع ابتدایی در این کوچه فعال بوده است. حدود 7سال قبل مدرسه به مکان جدیدش رفته است.

 

ارسال نظر