کد خبر: ۲۴۶۵
۳۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۰

کشتی‌گیران قهرمان، آتش‌نشانان مهربان

اسماعیل نجاتیان و علی ابراهیمی دوتن از کشتی‌گیران مشهدی هستند که در قالب تیم هیئت کشتی خراسان در لیگ برتر کشتی کشور حضور داشتند، اسماعیل نجاتیان سه سال پیاپی در وزن 81کیلوگرم مسابقات کشوری مقام قهرمانی را به دست آورده و در قالب تیم ارتش جمهوری اسلامی ایران در مسابقات ارتش‌های جهان(سیزم) در کشور فنلاند، مدال طلا را برای کشورمان به ارمغان آورد. علی ابراهیمی هم از کشتی گیران به‌نام مشهدی است و در مسابقات بین‌المللی جام خلیج‌فارس با شکست «احمدف» قهرمان روسی المپیک مدال طلا را از آن خود کرده‌است. این دو علاوه بر دوبنده کشتی، لباس آتش‌نشان راهم برتن دارند و در ایستگاه شماره 17 مشهد(ایستگاه جاهدشهر) فعالیت می‌کنند.

«تیم کشتی آزاد هیئت خراسان رضوی به مقام قهرمانی رقابت‌های کشتی لیگ دسته اول کشور دست یافت تا سال آینده در رقابت‌های لیگ برتر کشتی کشور حاضر شود». این خبری بود که بعد از سال‌ها مشهدی‌ها را به حضور در سطح اول کشتی ایران امیدوار کرد.

 از آن تیم خاطره‌انگیز که کشتی‌گیران مازندرانی را در بوستان زیبای جلوخان مغلوب کردند و به لیگ برتر راه یافتند، اسماعیل نجاتیان و علی ابراهیمی هم حضور داشتند، این دو علاوه بر اینکه دوبنده تیم کشتی مشهد را برتن دارند، درایستگاه آتش‌نشانی شماره 17 مشهد (ایستگاه جاهدشهر) شاغل هستند و ساکن محله الهیه نیز می‌باشند.

بوستان جلوخان آرامگاه فردوسی به‌عنوان یک باغ زیبا با شاخص‌های معماری ایرانی که این روزها نماد پهلوانی بسیاری همچون مجسمه «رستم و سهراب»، «رستم و اسفندیار» و «آرش کمانگیر» را در دل خود جای داده است، این ظرفیت را ایجاد کرده‌ که شهر تاریخی توس به‌عنوان کانون ورزش کشتی بدل شود. اجرای رویدادهای بزرگ ورزشی در ابعاد ملی می‌تواند به رشد و توسعه ورزش قهرمانی در استان کمک کند و از آنجا که توس همواره خاستگاه حماسه‌سرایی و منش پهلوانی بوده‌ است، این تقارن بیشتر و بهتر به نظر می‌رسد.

 

آشنایی با ورزش کشتی

اسماعیل نجاتیان سال1366در مشهد به دنیا می‌آید. او در دوران کودکی با راهنمایی یکی از اقوام با ورزش کشتی آشنا و به آن علاقه‌مند می‌شود. وی دراین‌باره گفت: کودکی پر شر و شوری داشتم، از آن دست بچه‌ها که حسابی همه را کلافه می‌کنند. تا دلتان بخواهد شیطان و بازیگوش بودم و روزی چندبار با بچه‌های محل دعوا و درگیری داشتم.

در خانه هم سوهان روح و اعصاب پدر و مادر بودم و مدام شرارت و خراب‌کاری می‌کردم. سرشار از انرژی بودم و برای تخلیه این مقدار انرژی عالم و آدم را عاصی می‌کردم، به قول دکترهای امروزی که به این‌جور بچه‌ها می‌گویند:«بیش‌فعال». یکی از روزهایی که طبق معمول در حال خراب‌کاری بودم، پسردایی من، به نام منصور دارابی که از کشتی‌گیران مشهور مشهد و عضو تیم کشتی استان بود، به خانه ما آمد. بنده خدا مادرم دست به دامان منصور شد و به او گفت: «این پسر خیلی پرجنب‌وجوش است و حسابی خراب‌کاری می‌کند.

لطفا اسماعیل را همراه خود به باشگاه ببر تا انرژی خود را در ورزش تخلیه کند«با منصور به باشگاه کشتی شهید شیرودی رفتم، در مدت یکی دوساعتی که در آنجا بودم با دیدن کشتی بچه‌های باشگاه به این ورزش علاقه‌مند شده و از آن‌زمان به بعد، هفته‌ای چند شب همراه منصور راهی باشگاه کشتی می‌شدم.

یک‌سال را در باشگاه شیرودی سپری کردم، در این مدت به یکی از بهترین شاگردان باشگاه بدل شده و از تمام بچه‌های باشگاه در کشتی‌گرفتن بهتر و برتر شده بودم. به همین دلیل بعد از آن به باشگاه سعدآباد رفتم و تحت نظارت و مربیگری استادان قاسم فیلابی و جواد اسماعیل‌پور قرار گرفته و با تمام فوت‌وفن کشتی آشنا شدم، از باشگاه سعدآباد راهی مسابقات کشتی استان شدم و بعد از شکست همه حریفان مقام اول را کسب کردم.

 

کسب رتبه‌های برتر کشتی کشور  

قهرمان کشتی استان بعد از این رقابت‌ها، در مسابقات کشوری نیز شرکت کرده و افتخارات متعددی را کسب می‌کند .وی دراین‌باره توضیح داد: در دوازده‌سالگی به عنوان نماینده تیم کشتی نوجوانان استان برای اولین‌بار در مسابقات کشوری کشتی شرکت کردم و بعد از شکست همه حریفان موفق به کسب رتبه اول مسابقات کشوری در رده سنی نوجوانان شدم. 

سپس در مسابقات انتخابی تیم ملی شرکت کرده و با کسب رتبه دوم، افتخار پوشیدن دوبنده تیم ملی نوجوانان را به دست آوردم. در همان سال در مسابقات کشتی امیدهای کشور که در همدان برگزار شد شرکت کردم و بعد از شکست‌دادن چند حریف قدر و اسم و رسم‌دار نفر اول مسابقات امیدهای کشور شدم. 

از آن پس برای مدت چندسال به‌طور متوالی در مسابقات کشوری کشتی حضور فعال داشتم و هر سال نیز یکی از رتبه‌های اول، دوم و سوم مسابقات را از آن خود کرد‌ه‌ام. کشتی‌گیران خراسانی در کشور همواره جزو برترین‌ها هستند و بسیاری از رتبه‌های برتر مسابقات لیگ برتر، دسته اول و... نصیب خراسانی‌ها می‌شود. در مقابل مازندرانی‌ها قرار گرفته‌اند که مدعی هستند، مازندران مهد کشتی کشور است و این دو استان همواره با یکدیگر رقابت جدی بر سر عناوین قهرمانی دارند.
در زمان حضورم در تیم ملی کشتی بزرگسالان کشور 3مرتبه پشت‌ سرهم رتبه برتر کشتی کشور در وزن 81کیلوگرم را به دست آوردم، این افتخاری است که نصیب کمتر کشتی‌گیری شده‌ است. در این مسابقات کشتی‌گیران معروفی چون احسان لشگری، مهدی حاجی‌زاده و... را که دارای مدال طلای جهانی بودند شکست دادم.
در دوران خدمت نیز به‌عنوان نماینده نیروی زمینی ارتش در مسابقات لیگ برتر کشور شرکت‌ کردم و به‌عنوان ستاره مسابقات کشتی انتخاب و مورد تقدیر قرار گرفتم.

 

درخشش در مسابقات بین‌المللی    

ملی‌پوش کشتی ایران، علاوه‌بر افتخارات بسیار در قهرمانی کشتی‌ کشور، در مسابقات بین‌المللی و جهانی نیز حضور موفقی داشته و موفقیت‌های متعددی را کسب کرده‌ است.
اسماعیل در توضیح این مطلب بیان کرد: اولین حضورم در مسابقات خارجی ناموفق بود، چراکه در مسابقات جایزه بزرگ ترکیه شرکت کردم و باوجود هماهنگی‌های صورت گرفته در هنگام سوارشدن بر هواپیما به‌دلیل خدمت‌نکردن سربازی، از پرواز من ممانعت شد و آرزو به دل به خانه برگشتم.
بعد از مسابقات ترکیه نوبت به جام بین‌المللی گرامیداشت دهه مبارک فجر رسید که بسیاری از کشتی‌گیران قدر جهان در این مسابقات شرکت کرده و از رنکینگ بالایی در فیلا برخوردار است. من در قالب تیم ارتش جمهوری اسلامی ایران در این رقابت‌ها شرکت کردم، در این مسابقات بعد از شکست در مرحله نیمه‌نهایی و پیروزی برابر حریف روسی موفق به کسب مقام سوم و مدال برنز این رقابت‌ها شدم. کسب رتبه سوم در اولین مسابقه بین‌المللی برایم بسیار خوشایند و روحیه‌دهنده بود. به دنبال آن در اولین مسابقه بین‌المللی خارج از کشور یعنی جایزه بزرگ اسپانیا شرکت کردم و توانستم با شکست حریفان رتبه سوم این مسابقات را نیز کسب کنم. 

همچنین بعد از مسابقات اسپانیا، نوبت به رقابت‌های جایزه بزرگ هند رسید و من در این مسابقات در وزن 81کیلوگرم شرکت کردم و با شکست تمامی حریفان و بااقتدار مدال طلای این مسابقات را به ویترین افتخارات خود افزودم. 

سپس در قالب تیم ملی ارتش جمهوری اسلامی ایران در مسابقات ارتش‌های جهان(سیزم) که در فنلاند برگزار شد، حضور یافتم و مدال طلای مسابقات را از آن خود کردم. مسابقات بین‌المللی کشتی پهلوانی که در توس برگزار شد، چالش بعدی در زندگی ورزشی من بوده که در این رقابت‌ها نیز حائز رتبه قهرمانی شدم و سپس در رقابت‌های جایزه بزرگ باکو در آذربایجان شرکت کردم و با شکست میخائیل گانوف، مدال طلای وزن 84کیلوگرم این مسابقات را به دست آوردم. 

اما در همان سال در مسابقات انتخابی تیم ملی شرکت کرده و باوجود مقام قهرمانی این مسابقات، با نظر منفی سرمربی وقت تیم ملی(رسول خادم)، از کاروان تیم ملی و مسابقات جهانی بازماندم. این بدترین خاطره ورزش حرفه‌ای من تا امروز بوده‌ است. آخرین رقابت‌هایی که در آن شرکت کردم، مسابقات کشتی لیگ دسته اول کشور بود که بازی‌های رده‌بندی و فینال آن چندی پیش در جلوخان آرامگاه فردوسی برگزار شد و در معیت تیم هیئت کشتی استان مقام قهرمانی لیگ دسته اول را کسب کرده و به رقابت‌های لیگ برتر راه پیدا کردیم.

در قالب تیم ملی ارتش جمهوری اسلامی ایران در مسابقات ارتش‌های جهان(سیزم) که در فنلاند برگزار شد، حضور یافتم و مدال طلای مسابقات را از آن خود کردم

 

تحول مثبت در کشتی خراسان رضوی 

قهرمان مسابقات کشتی جایزه بزرگ هند و آذربایجان و قهرمان رقابت‌های کشتی ارتش‌های جهان، تحول مثبتی در هیئت کشتی خراسان را مدیون حمایت‌ها و مدیریت خوب دکتر مسعود ریاضی، مسئول هیئت کشتی استان، می‌داند.
نجاتیان با تأکید بر این موضوع گفت: کشتی خراسان همیشه پهلوانان نامدار زیادی را تربیت و معرفی کرده است، اما مدتی بود که به دلیل وجود برخی نابسامانی‌ها و بی‌قانونی‌ها، کشتی خراسان رضوی دچار افت و رکود شده بود، اما از زمانی که دکتر مسعود ریاضی، مسئولیت هیئت کشتی خراسان رضوی را به دست گرفته است، با حمایت‌های بی‌دریغی که از کشتی و کشتی‌گیران داشته‌اند، تحول مثبتی در روند حرکتی و پیشرفت کشتی‌گیران خراسانی شاهد هستیم. من وظیفه خود می‌دانم از ایشان تشکر کنم.

نجاتیان در پایان بیان کرد: دوست دارم به‌عنوان آخرین کلام از حمایت‌های بی‌دریغ دکتر امیر عزیزی، مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی مشهد، که همه کم‌کاری‌ها و نبودن‌های ما را که به دلیل حضور در تمرینات کشتی و شرکت در مسابقات کشتی بوده‌ است تحمل‌کرده و نادیده گرفته‌ است و با همه وجود از ما حمایت می‌کند، تشکر و قدردانی ویژه داشته باشم. همچنین از برادرم، حمید نجاتیان و پهلوان حمید قشنگ که چندین ساله مربی من هستند و همسرم، آذر جلایر که شریک زندگی و یاور همیشگی من است کمال تشکر را دارم.

 

آموزش فنون کشتی و مرام پهلوانی      

علی ابراهیمی سال1370 در مشهد به دنیا می‌آید، او با حمایت‌ها و تشویق‌های برادر بزرگش به ورزش کشتی وارد شده و تحت تعلیم و آموزش کشتی قرار می‌گیرد.
علی در توضیح این مطلب گفت: از کودکی مانند بیشتر پسربچه‌ها با ورزش فوتبال آشنا و فوتبال بازی می‌کردم، اما بعد از مدتی فهمیدم علاقه چندانی به فوتبال ندارم، تا اینکه یک روز برادرم اطلاعاتی درباره ورزش کشتی و اینکه کشتی ورزش ملی ما ایرانی‌هاست در اختیارم گذاشت. 

خودم نیز کنجکاو شده‌ بودم که درباره کشتی بیشتر بدانم. همین شد که برخی کتاب‌ها و مجلات تخصصی کشتی را مطالعه کرده و با افراد خبره و کشتی‌گیرهای قدیمی که در محل زندگی و اطراف ما حضور داشتند مشورت کردم.
برادرم با دیدن علاقه من به کشتی دست من را گرفت و به باشگاه آستان قدس برد و من را در رشته کشتی ثبت‌نام کرد. بعد از چند روز رفتن به باشگاه و کشتی‌گرفتن با بچه‌هایی که هم‌سن‌وسال خودم بودند، از اینکه ورزش کشتی را انتخاب کرده بودم خوشحال بودم، چون با کشتی علاوه‌بر تقویت جسمانی، با مرام و مسلک پهلوانی نیز آشنا می‌شوی و فضایل اخلاقی نیز در انسان تقویت می‌شود. 

بعد از چند ماه حضور در باشگاه آستان قدس رضوی تا حدودی با فوت و فن کشتی آشنا شدم، بعد از آن به دعوت یکی از دوستان به سالن کشتی شهید بهشتی رفتم و کشتی‌گرفتن حرفه‌ای را زیر نظر مربی و پیش‌کسوت عرصه کشتی، مازیار پویان ادامه دادم، در حضور این مربی بااخلاق و با پشتکار نه‌تنها فنون و قوانین کشتی که راه و رسم جوانمردی را نیز آموختم و در دوازده‌سالگی تحت آموزش‌های مازیار پویان موفق شدم در مسابقات درون باشگاهی رتبه برتر کشتی را به دست آورده و به دنیای کشتی حرفه‌ای وارد شدم.

 

کسب رتبه برتر مسابقات استان و کشور    

رتبه برتر مسابقات کشتی درون باشگاهی، بعد از طی مراحل سخت آماده‌سازی، آمادگی حضور در مسابقات استانی و کشوری را پیدا می‌کند و در این راه موفقیت‌های درخور توجهی را کسب می‌نماید.وی در ادامه گفت: در دوازده‌سالگی برای اولین‌بار در وزن 53کیلوگرم مسابقات نوجوانان مشهد شرکت کردم و رتبه سوم این رقابت‌ها را به دست آوردم اما من رتبه اول را می‌خواستم، همین شور به قهرمانی بود که تلاش من را چندین برابر کرد. 

برادر بزرگم در راه کسب موفقیت‌های من در رشته کشتی نقش انکارناپذیری را ایفا کرد. هر روز با او به‌عنوان حریف تمرینی کشتی می‌گرفتم، او نیز با تمام وجود و اشتیاق این کار را انجام می‌داد و حتی با وجودی که می‌دانستم بعد از یک روز کاری و پرمشغله، خسته است و نای حرکت کردن ندارد، هرگز به روی خودش نمی‌آورد، اگر این همکاری و حمایت‌های مادی و معنوی  از طرف برادرم نبود، به‌طورقطع امروز در این جایگاه قرار نداشتم و حتی امکان جدایی من از کشتی حرفه‌ای وجود داشت.

بعد از چند ماه تمرینات و آموزش‌های سخت، برای اولین‌بار در مسابقات کشتی استان که در سالن شهید بهشتی برگزار شد، شرکت کردم و با شکست‌دادن تمامی حریفان پای به بازی فینال گذاشته و با پیروزی در برابر این حریف قدر برای اولین‌بار مدال طلا و مقام اول مسابقات استانی را کسب کردم.

بعد از این قهرمانی، نام من به‌عنوان یک کشتی‌گیر جوان، انرژیک و باآتیه بر سر زبان‌ها افتاد و من نیز مترصد دفاع از عنوان قهرمانی و تداوم موفقیت‌ها بودم. از این رو چندین‌بار در رده سنی نوجوانان و جوانان در مسابقات مختلف شرکت کرده و مقام‌های اول، دوم و سوم را کسب کردم. 

در بیست‌ویک سالگی نیز در مسابقات کشتی آزاد بزرگسالان کشور شرکت کردم و با شکست‌دادن رقبای عنوان‌دار، مدعی و صاحب‌سبک، مقام برتر وزن خود را به دست آوردم. در مرحله نهایی این مسابقات به دلیل مصدومیتی که داشتم، مربی‌ها از من خواستند که به مقام دومی راضی باشم و از کشتی‌گرفتن منصرف شوم اما من که برای رسیدن به این جایگاه سال‌های متمادی تمرین و ممارست به خرج داده بودم، نمی‌خواستم این فرصت را از دست بدهم، به همین دلیل با بدن مصدوم وارد گود کشتی شدم و با سخت‌کوشی تا لحظات آخر جنگیدم، هرچه در توان داشتم رو کردم و در نهایت دست من به عنوان نفر برتر و قهرمان بالا رفت. از آن لحظه چیزی به خاطر ندارم، چراکه بعد از اتمام مسابقه از شدت درد بر زمین افتاده و بیهوش شدم.

با بدن مصدوم وارد گود کشتی شدم و با سخت‌کوشی تا لحظات آخر جنگیدم، هرچه در توان داشتم رو کردم و در نهایت دست من به عنوان نفر برتر و قهرمان بالا رفت

 

قهرمانی مسابقات بین‌المللی   

قهرمان مسابقات بزرگسالان ایران در کنار حضور موفق در کشتی کشور، در عرصه کشتی بین‌المللی حضور فعالی داشته و عناوینی را نیز کسب کرده است.علی در توضیح این بخش از زندگی خود گفت: اولین حضورم در مسابقات بین‌المللی‌ کشتی خلیج فارس بود، در این مسابقات بیشتر کشورهای صاحب‌نام در کشتی همانند روسیه شرکت کرده بودند و من در وزن 90کیلوگرم به‌عنوان نماینده ایران روی تشک حاضر شدم. در این مسابقات جداً خوش درخشیدم و با اقتدار همه حریفان را شکست دادم تا نوبت به بازی نهایی و سرشاخ با احمدف کشتی‌گیر عنوان‌دار روس رسید.
احمداف دارنده مدال طلای قهرمانی جهان و المپیک است و تبحر خاصی در فن لنگ کمر دارد. او در بیشتر کشتی‌های خود با استفاده از همین فن پیروز شده و در برابر من نیز سعی داشت همین فن را اجرا کند. من این موضوع را می‌دانستم و در طول مسابقه مدام از او دور می‌شدم.
از طرفی به دنبال فرصتی بودم تا بر روی او فنی اجرا کرده و شکستش دهم. کشتی در وقت قانونی با نتیجه برابر پیش رفت و کار به وقت اضافه کشید، سرانجام من در وقت اضافه از غافلگیری و خستگی او استفاده کرده و با یک فن اصطلاحا از بالا، او را به پل برده و ضربه فنی‌اش کردم. شکست این قهرمان کشتی جهان بزرگ‌ترین افتخار ورزشی در طول سال‌های ورزش حرفه‌ای من است.
در مسابقات بین‌المللی جایزه بزرگ ارمنستان نیز بعد از شکست حریفانی از قرقیزستان، ازبکستان و بلاروس با وجودی که در مرحله نهایی نفر دوم شده بودم به دلیل برخی‌ کارشکنی‌ها، در وزن خودم سوم شدم. 

در مسابقات بین‌المللی جام توس نیز که در همان وزن 90کیلوگرم شرکت‌ کرده‌ بودم، با شکست حریفان در مرحله نهایی با جعفر شمس کشتی‌گیر مازندرانی که 20تا 30کیلوگرم از من سنگین‌تر بود، کشتی گرفتم و او را شکست دادم.

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۲۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۸
0
0
عشقه منی علی داداش بچه محل