کد خبر: ۲۴۷۶
۰۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۰

بوستان صادقیه برای استفاده معلولان و سالمندان مناسب‌سازی شده‌است

بوستان بزرگ صادقیه باوسعت 52هزار مترمربع یکی از بوستان‌های وسیع و زیبای منطقه الهیه است که در حدفاصل صادقیه 18 و 20 واقع شده‌ است. در طراحی بوستان صادقیه از انواع گیاهان مثمر و غیرمثمر مقاوم به کم‌آبی استفاده شده و با آبیاری تحت فشار سبزیشان حفظ می‌شود. زمین بازی کودکان، نمازخانه، سرویس بهداشتی، آبخوری‌ها و رمپ‌های ورودی برای معلولین و توانیابان، تجهیزات ورزش بدنسازی و پیست دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی از جمله امکانات بوستان بزرگ صادقیه است.

امروزه مفهوم شهرها بدون وجود فضای سبز مؤثر در اشکال گوناگون امکان‌پذیر نیست. شهرها به‌عنوان کانون‌های تمرکز، فعالیت و زندگی انسان‌ها برای اینکه بتوانند پایداری خود را تضمین کنند چاره‌ای جز پذیرش ساختار و کارکردی متأثر از سیستم‌های طبیعی ندارند. در این میان فضای سبز به‌عنوان جزو ضروری و لاینفک پیکره شهرها در متابولیسم آن‌ها نقش اساسی دارند و کمبود آن‌ها می‌تواند اختلالات جدی را در زندگی شهرنشینی به وجود آورد.
پارک‌ها و فضای سبز یکی از نیازهای طبیعی و ضروری زندگی شهرنشینی است و اثرات منفی عوامل مخربی مانند رشد و توسعه روزافزون شهرها، عوارض مدرنیسم و زندگی شهرنشینی، محدودیت امکانات تفریحی، آلودگی هوا و صدا، فشارهای حاصل از کار روزانه و مشکلات اقتصادی، خانوارها را تحت تأثیر قرار داده و تا حد مطلوبی کاهش می‌دهد. 

نوین‌شهر الهیه، منطقه‌ای جوان و نوپاست که بیشترین نرخ ساخت و ساز و بیشترین پذیرش جمعیت شهروندی را دارد. با ادامه این روند باید کاربری‌های خدماتی، آموزشی، درمانی، اقتصادی، ورزشی، تفریحی و فضای سبز با افزایش جمعیت متناسب باشد، براین اساس احداث فضای سبز در اولویت کاربری‌های خدماتی و تفریحی است.

در این بین شهرداری منطقه12 در طول 15 سال گذشته 45 بوستان محلی را احداث کرده است که از هزار تا 100هزار مترمربع وسعت دارد و 127 هکتار از اراضی منطقه را دربرگرفته‌است. دراین بین بوستان موضوعی مینیاتوری و بوستان بزرگ جلوخان آرامگاه فردوسی کاربری شهری دارد و بوستان صادقیه هم به عنوان بزرگترین بوستان محلی مطرح هستند. بوستان بزرگ صادقیه باوسعت 52هزار مترمربع یکی از بوستان‌های وسیع و زیبای منطقه الهیه است که در حدفاصل صادقیه 18 و 20 واقع شده‌ است. 

 

اجرای پروژه ساخت پارک صادقیه

با افزایش جمعیت و ضرورت تأمین فضای سبز شهری در منطقه الهیه از سال1391پروژه ساخت پارک صادقیه در 4فاز اجرایی آغاز شد که فاز1 و 2 توسط اداره فنی و عمران و فاز3 و 4 توسط اداره فضای سبز شهرداری منطقه اجرا شد و عملیات ساخت آن 7سال به طول انجامید.

رئیس اداره فضای سبز شهرداری منطقه12 با بیان این مطلب می‌گوید: در طراحی بوستان‌های محلی از جمله بوستان صادقیه از انواع گیاهان مثمر و غیرمثمر مقاوم به کم‌آبی استفاده می‌شود که از جمله آن‌ها می‌توان به ارس بومی، گلابی وحشی، بادامشک، نارون، زیتون، توت، سنجد، اقاقیا، زبان گنجشک، بیدمجنون، بنه یا پسته کوهی، آتریپلکس، آلبالوی تلخ و... نام برد که با مکانیزم آبیاری تحت فشار آبیاری می‌شود.

علی شهرکی ادامه می‌دهد: چمن به عنوان یک گیاه پوششی متداول در فضاهای سبز شهری حرف اول و آخر را می‌زند، این گیاه بسیار سریع رشد می‌کند و به اصطلاح پاخوری خوبی دارد اما نیاز به آب روزانه آن با معیارهای فضای سبز پایدار سازگار نیست، از این رو گیاهان پوششی دیگری نظیر «ارس بومی»، «ارس خزنده»، «فرانکنیا» و «فستوکا» در طراحی پارک‌های محلی دیده شده که فواید چمن از جمله سرسبزی، رشد سریع، پاخوری مناسب و تصفیه هوای آلوده را دارند و با معیارهای فضاهای سبز پایدار نیز منطبق هستند.

در طراحی بوستان‌های محلی از جمله بوستان صادقیه از انواع گیاهان مثمر و غیرمثمر مقاوم به کم‌آبی استفاده می‌شود 

 

آبیاری بوستان صادقیه

در ادامه مسئول تأسیسات اداره فضای سبز شهرداری منطقه با اشاره به آبیاری مکانیزه بوستان صادقیه گفت: 60درصد مساحت بوستان صادقیه برابر با 3هکتار از وسعت پارک را فضای سبز تشکیل می‌دهد.

شهرکی توضیح می‌دهد: برای آبیاری این حجم وسیع دو مخزن بتنی آب با حجم 200مترمکعب در امتداد صادقیه18 و 20 جانمایی شده است که یکی از آن‌ها برای تأمین آب آب‌نمای زیبا و خاصی که در بوستان صادقیه تعبیه شده‌ است، استفاده می‌شود و دیگر مخزن آب برای آبیاری مکانیزه پوشش گیاهی بوستان به‌کار می‌رود. برای آبیاری فضای سبز بوستان صادقیه علاوه‌بر احداث دو مخزن آب، سیستم آبیاری تحت فشار و مکانیزه تعبیه شده و برای اجرای آن 7کیلومتر لوله‌کشی آبیاری قطره‌ای انجام شده است.

 

نمازخانه بوستان صادقیه

 

امکانات بوستان صادقیه

این مقام مسئول به فضای بازی کودکان اشاره کرده و می‌گوید: پارک کودک در بوستان صادقیه در زمینی به مساحت 500مترمربع و مجهز به جدیدترین تجهیزات بازی کودکان، محیطی شاد و دلنشین را برای خانواده‌ها فراهم کرده‌ است. در روزهای اخیر، کف‌پوش فضای بازی کودکان نیز نصب شد تا والدین از حیث استاندارد و امنیت محیط بازی فرزندانشان مطمئن شوند.
همچنین آمفی‌تئاتر روباز بوستان صادقیه نیز یکی دیگر از شاخصه‌های این بوستان به حساب می‌آید و با گنجایش جمعیتی در حدود 500نفر برای برگزاری مراسم‌ها و جشن‌های فرهنگی، مذهبی و ملی کاربرد دارد. 

مسجد و نمازخانه بوستان صادقیه از دیگر امکانات پارک است که مجهز به سرویس‌های بهداشتی و وضوخانه پاکیزه و مدرن است و هر روزه در نوبت ظهر و عصر و مغرب و عشا نماز جماعت در این مسجد برگزار می‌شود. 

بوستان صادقیه مجهز به 14چشمه سرویس بهداشتی است که به‌تازگی و با امکانات مجهز مورد استفاده عموم قرار گرفته است. همچنین وسعت زیاد، فضای سبز زیبا، هوای پاک و تجهیزات بدن‌سازی مدرن از دلایل استقبال اقشار مختلف منطقه شامل پیر و جوان برای انجام ورزش صبحگاهی است و محیطی شاد، مفرح و دلچسب را برای شهروندان ایجاد کرده‌ است. 

دور تا دور بوستان صادقیه به پیست دوچرخه‌سواری و پیست دو و میدانی تجهیز شده و همه روزه تعداد زیادی از شهروندان برای پیاده‌روی و ورزش صبحگاهی به این بوستان محلی مراجعه می‌کنند.
وی در خاتمه گفت: بوستان صادقیه طی 7سال در 4فاز، به همت اداره فنی و عمران و فضای سبز در محیطی به مساحت 52هزار مترمربع و با هزینه‌ای بالغ بر 85میلیارد ریال در سال 1398 به بهره‌برداری رسید.

ارسال نظر