کد خبر: ۲۴۷۹
۱۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۰

جانمایی خوب، رمز ماندگاری المان‌های نوروزی منطقه8

معابر اصلی منطقه8 پرتردد هستند؛ از جمله خیابان امام رضا(ع) که مشرف به حرم مطهر رضوی است و هر ساله تعداد زیادی از مسافران از این مسیر به زیارت مشرف می‌شوند. همین امر سبب شده تا مسئولان شهری تمام تلاششان را داشته باشند تا برای نوروز بهترین المان‌ها را در این منطقه نصب و جانمایی کنند.

 معابر اصلی منطقه8 پرتردد هستند؛ از جمله خیابان امام رضا(ع) که مشرف به حرم مطهر رضوی است و هر ساله تعداد زیادی از مسافران از این مسیر به زیارت مشرف می‌شوند. همین امر سبب شده تا مسئولان شهری تمام تلاششان را داشته باشند تا برای نوروز بهترین المان‌ها را در منطقه نصب و جانمایی کنند.

البته علاوه‌بر تعداد المان‌های نصب شده، آنچه در این میان مهم جلوه می‌کند، جانمایی درست‌ آن‌هاست؛ این نکته‌ در المان‌های منطقه8 به‌خوبی اعمال شده و این نمادها با موضوعات مناسب در مکان‌هایی که رفت‌وآمد بیشتری دارند جانمایی شده‌اند.

 از سال 96تا 1400در منطقه ما بیش از 15المان به‌طور دائمی ماندگار شده است که از آن جمله می‌توان به المان ساعت سال تحویل، کتابخانه، رستم و اسفندیار، بوق نزن و... اشاره کرد.

 

کتابخانه چهارراه گلستان، واقعی یا نمادین؟

هنگامی که المان دائمی «کتابخانه» در چهارراه گلستان جانمایی شد بسیاری از شهروندان تصور می‌کردند که شهرداری کتابخانه‌ای را در این قسمت طراحی کرده است. این المان با توجه به فضای کتاب‌فروشی‌هایی که در اطراف خیابان گلستان و ابن‌سینا وجود دارد، انتخاب خوبی برای این مکان بود.

تاکنون چندین بار شاهد بودم که شهروندان برای برداشتن کتاب از قفسه‌ها پیش رفته‌اند، با این تصور که کتاب‌ها واقعی هستند

 حسن ابراهیم‌زاده که یکی از کسبه این خیابان است دراین‌باره حرف‌های شنیدنی‌ای دارد: تاکنون چندین بار شاهد بودم که شهروندان برای برداشتن کتاب از قفسه‌ها پیش رفته‌اند، با این تصور که کتاب‌ها واقعی هستند. مزیت این نوع کار در این است که نه چشم از آن خسته می‌شود و نه نیاز به تغییر سالانه دارد. حتی می‌توانند مانند سال‌های گذشته نمادهایی متناسب با آن درمقابل این کتابخانه نصب کنند.

 

حاج حسین آقا ملک در مِلک خودش

سردیس «حاج حسین ملک» هم از آن دست المان‌هایی بود که از سال 1399در ملک شخصی‌اش واقع در محله جنت جانمایی شده است. حالا هر رهگذری هنگام عبور از مقابل این ملک می‌داند که این مکان زمانی متعلق به چه کسی بوده است.

 محمد هاشمی که در کنار سردیس حاج حسین آقای ملک به همراه دختر و پسرش ایستاده است و در حال عکس گرفتن هستند به ما می‌گوید: برای انجام کاری به این خیابان آمده و برای اولین‌بار است که آن را دیده و درباره این خیّر بزرگ مشهدی به فرزندانش توضیح داده است. 

او که فرهنگی است ادامه می‌دهد: نسل جوان ما باید با افرادی همچون حاج حسین ملک آشنا شوند تا الگوهای درستی برای کارهایشان داشته باشند.

 

«بوق نزن» در نزدیک بیمارستان

المان بوق نزن فردی را نشان می‌دهد که دستش را جلو آورده تا از بوق زدن رانندگان ممانعت کند و در کنارش گل‌هایی است که شبیه بوق هستند. به گفته شهروندان این المان از بهترین و کاربردی‌ترین المان‌هایی است که در چند سال اخیر طراحی و جانمایی شده است.

این المان آن‌قدر گویاست که مانند تابلو راهنمایی و رانندگی است و پیام خوبی را منتقل می‌کند

 بوق نزن ابتدا در لچکی خیابان ملک‌الشعرای بهار و نزدیک بیمارستان امام رضا(ع) جانمایی شده بود اما مدتی است که به میدان بیمارستان امام رضا(ع) منتقل شده است.

احمد محمدیان‌فر می‌گوید: این المان آن‌قدر گویاست که مانند تابلو راهنمایی و رانندگی است و پیام خوبی را منتقل می‌کند. بسیاری از المان‌ها با آنکه شکل و رنگ خوبی دارند، اما در جای مناسبی گذاشته نمی‌شوند. اما این المان با توجه به مفهومی که دارد در مکان خوبی قرار گرفته است. امیدواریم این نوع نمادها بیشتر دیده شوند.

 

نمادهای بی‌رنگ و رو

المان «دعای باران» در انتهای خیابان کوهسنگی و المان «رستم واسفندیار» مقابل فرهنگ‌سرای بهشت در منطقه8 ماندگار شده‌اند. جواد رجبی درباره رستم و اسفندیار می‌گوید: هرچند این نماد اساطیری است و قصد آشناکردن مردم با شاهنامه را دارد، اما رنگ و جنسی که برای ساخت آن استفاده شده مناسب نیست.

 او ادامه می‌دهد: شاید اگر رنگش تیره نبود بهتر به چشم می‌آمد. البته این نکته‌ای بود که شهروندان محله بهشتی درباره المان دعای باران که در انتهای این خیابان جانمایی شده است نیز می‌گویند. آن‌ها با آنکه از جانمایی المان در محله‌شان خوشحال هستند، اما از اینکه المانی با این جنس و رنگ دارند رضایت ندارند و می‌گویند این المان نتوانسته فضا را تغییر دهد.

 

نمادهایی که به چشم نمی‌آیند

نقاشی مشاهیر هم که روی نرده‌های پایانه مسافربری در بزرگراه شهید حاج قاسم سلیمانی نقش بسته است رنگش چندان به چشم نمی‌آید و دید خوبی برای شهروندان و زائران ندارد.

 باغ وحش کوهسنگی هم قضیه مشابه آن را دارد. شکوهی که هر روز صبح برای ورزش به این بوستان می‌آید می‌گوید: زحمت زیادی برای این نقاشی‌های روی سنگ کشیده‌اند، اما باید دقت زیادی برای دیدن داشت تا آن‌ها را دید. راستش تا زمانی که نگفته بودید آن‌ها را ندیده بودم.

 

نقاشی‌های ماندگار نوروزی

در کنار المان‌های ماندگار در منطقه نقاشی‌های دیواری هم ماندگار شده‌اند. از جمله چهار نقاشی‌ پارکینگ غربی کوهسنگی که هنرمندانی از کره جنوبی، اردن و روسیه آن را کشیده‌اند. دنیای بادبادک‌ها در بوستان خیابان چمران و طاووس در خیابان چمران نیز از دیگر نقاشی‌ها هستند.

 نکته مثبت این نقاشی‌ها این است که روی دیوارهایی کشیده شده‌اند که ساخت و سازی مقابل آن‌ها انجام نمی‌شود از این رو ماندگاری بیشتری دارند

 نکته مثبت این نقاشی‌ها این است که روی دیوارهایی کشیده شده‌اند که ساخت و سازی مقابل آن‌ها انجام نمی‌شود از این رو ماندگاری بیشتری دارند. برخی نقاشی‌های دیواری با آنکه هزینه زیادی برایشان صرف می‌شود،

 اما مکان خوبی جانمایی نمی‌شوند. به عبارتی دیگر یا ساخت‌وسازی مقابلشان انجام می‌شود یا در حاشیه بزرگراه هستند و کمتر در دید عموم قرار می‌گیرند. اما این نقاشی‌ها موقعیت مکانی خوبی دارند و چشم هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کنند.

 

مسافری برای لچکی خیابان امام خمینی(ره)

«دو سر گاو» در حاشیه بزرگراه شهید حاج قاسم سلیمانی و «پروانه‌های روی درخت» در میدان انقلاب از جمله المان‌های ماندگار نوروز 1400هستند که برای شهروندان جذابیت دارند. با توجه به اینکه آن‌ها در مسیر رفت و آمد خودروها هستند، اما به قدر کافی بزرگ هستند که چشم هر زائر و مجاوری را به خود جلب کنند. 

آن‌طور که شهروندان به شهرآرامحله می‌گویند از اینکه المان‌های سال جدید را در گوشه و کنار محله و شهر ببینند استقبال می‌کنند. یکی از شهروندان که محل زندگی‌اش در خیابان امام خمینی(ره) است پیشنهاد می‌دهد در لچکی خیابان امام خمینی(ره) که جای خالی وجود دارد المانی با موضوع مسافر، سفر و شهر مشهد جانمایی شود.

ارسال نظر