کد خبر: ۲۴۸۵
۱۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۰

سلفی‌های ماندگار با «رفتگر»

المان‌های وسط میدان قائم(عج) برای چه کسی نصب شده‌اند؟ اگر برای عابران پیاده است که آنجا جای بازدیدشان نیست و فقط باعث تصادف می‌شود و اگر برای راننده‌ها نصب شده است که هنگام حرکت به چشم آن‌ها نمی‌آیند. شما الان که عکس‌ها را نشانم دادید یادم آمد. ولی مثلا چرخ خیاطی چند سال پیش، هم قشنگ بود و هم اندازه‌اش با وسعت میدان تناسب داشت. این المان‌ها هم خوب است اما بهتر بود در میدان‌ها و تقاطع‌های خود قاسم‌آباد نصب شوند، آن‌طور بهتر دیده می‌شدند. این بخشی از اظهارات یک شهروند درباره این المان است.

هفته پیش در بازدیدی از منطقه گزارشی تهیه کردیم. این گزارش درباره تعدادی از المان‌ها، دیوارنگاری‌ها و گل‌آرایی‌های جشنواره استقبال از بهار در سال‌های گذشته بود. در این سال‌ها منطقه ما سهم اندکی از جشنواره داشته است و المان‌های نصب شده نیز در نقاط پرتردد منطقه بیشتر شهری تلقی می‌شوند تا منطقه‌ای و محلی. این هفته در گفت‌وگو با تعدادی از اهالی منطقه نظرشان را درباره این آثار جویا شدیم.

 


نه برای پیاده‌ها و نه برای سواره‌ها

بازدید از المان‌های منطقه را از میدان قائم(عج) شروع می‌کنم. میدانی که در هر نوروز، فرش گل زیبایی به تن می‌کند. حالا جای فرش گل خالی است و تنها قالب آن روی چمن دیده می‌شود. دو المان «سرو» اثر محمد سالاریان و «رستاخیز» اثر مصطفی اکبری هنوز در فضای سبز میدان خودنمایی می‌کنند. به‌سختی می‌شود در این تقاطع چندسطحی سواره‌رو کسی را پیدا کرد که با دیدن آثار درباره آن‌ها نظر بدهد. غلامرضا اکبرپور، راننده تاکسی زرد رنگ، جلو فروشگاه آستان قدس پارک کرده است. 

به او می‌گویم که گزارشم درباره المان‌هاست و می‌خواهم نظرش را بدانم. اکبرپور می‌گوید: خیلی عالی، دستشان درد نکند، خیلی قشنگ است. می‌گویم همین؟! و او دوباره پاسخ می‌دهد: عالی همه چیز عالی.

بعد از صحبت با او راهی بولوار اندیشه می‌شوم. به میدان شهید اسماعیل‌زاده می‌رسم. به‌سختی جای پارک پیدا می‌شود، چون مسیر کناره میدان را کنده‌اند. دو راننده تاکسی اینترنتی در آن محل توقف کرده‌اند. ابتدا نظرشان را درباره المان‌های میدان قائم(عج) می‌پرسم. مجتبی مرادی حدود 30سال سن دارد. او المان‌های سال‌های پیش از این را بهتر از آثار کنونی می‌داند. استدلالش این است که المان‌های موجود نه آنچنان جلوه بصری دارند و نه آن‌قدر بزرگ هستند که به چشم راننده‌ها بیایند. 

مرادی می‌گوید: المان‌های وسط میدان قائم(عج) برای چه کسی نصب شده‌اند؟ اگر برای عابران پیاده است که آنجا جای بازدیدشان نیست و فقط باعث تصادف می‌شود و اگر برای راننده‌ها نصب شده است که هنگام حرکت به چشم آن‌ها نمی‌آیند. شما الان که عکس‌ها را نشانم دادید یادم آمد. ولی مثلا چرخ خیاطی چند سال پیش، هم قشنگ بود و هم اندازه‌اش با وسعت میدان تناسب داشت. این المان‌ها هم خوب است اما بهتر بود در میدان‌ها و تقاطع‌های خود قاسم‌آباد نصب شوند، آن‌طور بهتر دیده می‌شدند.

 


المانی که نصیب معتادان شده است

بعد از صحبت با مجتبی مرادی سراغ دیگر جوان راننده تاکسی اینترنتی می‌روم و نظرش را درباره المان «راه‌پله» می‌پرسم. این المان اثر زیبای محسن دهقان است که در سال1394 ساخته شده و در این میدان نصب شده است. المان، اتاقکی زرد رنگ و بتنی است که دو سمت آن دیوار دارد و در دیوارها پنجره‌هایی نمایان هستند. دو سوی دیگر اما دیواری نیست و راه‌پله‌ای از زیر اتاقک آغاز شده و تا بالای سقف آن ادامه دارد، انگار اتاقک از پله بالا می‌رود. 

وحید رحمانی درباره المان راه‌پله نظر می‌دهد و می‌گوید: این المان اینجا پاتوق معتادان شده است و با اینکه زیباست، به درد اینجا نمی‌خورد. وحید می‌خواهد همراهش تا نزدیک المان برویم. پای المان که می‌رسیم آثار دود و آتش بر پایه‌های آن نمایان است. چند تایی هم سرنگ تزریق دیده می‌شود. وحید می‌گوید: اصلا خود این میدان اینجا کاربردی ندارد، تا چه برسد به المان وسطش! امثال این آثار باید در مناطق مسکونی نصب شوند.

 


ابر و باران در چهارراه دود و ترافیک

به چهارراه مخابرات می‌رسم. المان «حس ناب» اثر علی فتحی نوذر در لچکی چهارراه نصب شده است. نیمکتی که بالای آن چتری سبز رنگ قرار دارد و بالاتر از آن حجمی شبیه ابر قرار گرفته که با لوله‌های سفید و آبی به نیمکت متصل است. تصویری شبیه بارش باران است که چتر وسط مانع خیس‌شدن فرد نشسته روی نیمکت خواهد شد. 

با پیرمردی که در حاشیه چهارراه آهسته قدم می‌زند هم‌کلام می‌شوم و نظرش را درباره المان‌های بهاری این منطقه به‌ویژه المان «حس ناب» می‌پرسم. پیرمرد می‌گوید: اول توضیح بده این چیست؟ کمی توضیح می‌دهم ولی در نهایت می‌خندد و می‌رود! 

اکرم زارعین دیگر ساکن منطقه است. او درباره این المان می‌گوید: اگر مربوط به بارش باران یا چنین چیزی است، بهتر بود این اثر در کنار آب‌نمایی نصب شود یا حداقل خودش آب‌نما باشد.

 

 

پاکبانی با پرنده‌ای بر شانه

به سمت فرهنگ‌سرای شهر زیبا و ایمن در خیابان شریعتی45 می‌روم. در این مکان المان «رفتگر» نصب شده است. گویا مجسمه رفتگر مورد استقبال شهروندان قرار گرفته است. این اثر مجسمه پاکبانی را به تصویر درآورده که پرنده‌ای بر شانه راستش نشسته است و در دست چپش دوربینی دارد که می‌خواهد از خودش و پرنده عکسی بگیرد. این مجسمه حس حرکت و زندگی دارد، طوری که انتظار می‌رود هر لحظه یک عکس سلفی گرفته شود. 

اوایل که این المان را در اینجا گذاشته بودند خیلی‌ها می‌آمدند و عکس یادگاری می‌گرفتند

زهرا نیشابوری مادر یسنا و حسنا با دخترانش در حال عبور از پیاده‌رو جلو فرهنگ‌سرا هستند. او می‌گوید: حالت چهره و رنگ لباس این مجسمه برای بچه‌ها بسیار جذاب است. اوایل که این المان را در اینجا گذاشته بودند خیلی‌ها می‌آمدند و عکس یادگاری می‌گرفتند. خودم خوشم آمد از حالت نگاه و چهره خندانش، ژست ایستادن مجسمه هم بامزه است.

 

کهنه المان‌های مناطق دیگر

المان «انرژی هسته‌ای» ابتدای خیابان بیست متری پایداری و در حاشیه بزرگراه پیامبراعظم(ص) دو سالی می‌شود که در این مکان نصب شده است. تکتم صفری، نایب رئیس شورای اجتماعی محله امام هادی(ع)، از گل‌آرایی بهار گذشته در خیابان حشمتی می‌گوید و آن را بخش زیبای استقبال از بهار نوروز 1400 در این محله می‌داند. بخش دیگر صحبت‌های او اما گلایه است. 

صفری می‌گوید: المان انرژی هسته‌ای که در این محله نصب شده کهنه و دست دوم است که از محلات دیگر منتقل شده است. اول که آن را نصب کردند خوشحال شدیم اما دیدیم عکس‌هایش در فضای مجازی پر است و گویا خیلی از مردم قبلا آن را دیده بودند و عکس‌هایشان را گرفته بودند. احتمالا نمی‌دانستند با آن چه کنند و اینجا گذاشتند. در این محله هنرمند کم نداریم و بهتر است با کمک همین هنرمندان، المانی خاص اینجا طراحی و ساخته شود و در خلال این مراحل نظر اهالی را هم بخواهند.

ارسال نظر