کد خبر: ۲۵۳۳
۲۱ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۰

کوچه محمدیه، همسایگی قماش‌‌فروش‌ها با حسینیه‌ها

اینجا راسته قماش‌‌فروشی‌هاست. به هر سمت که سر می‌گردانی، انواع و اقسام پارچه‌های رنگی نگاهت را می‌دزدند. داخلی و خارجی به‌خصوص چینی، افغانستانی،پاکستانی و هندی. حتی بیشتر کارگرها هم افغانستانی و پاکستانی هستند. بازاری‌های این بازار که از بازار عباسقلی‌خان‌ منشأ گرفته اند، بیشتر کلی‌فروش‌اند و در معماری از آن محدوده خاص‌ترند. تعدادی از مغازه‌ها نقلی با سقف گنبدی هستند و ورودی‌های‌ کوچکی دارند. برخلاف خیلی از کاسب‌های دور حرم، بازار قماش این کوچه در روزهای شهادت ائمه‌اطهار(ع) تعطیل است.

 اینجا راسته قماش‌‌فروشی‌هاست. به هر سمت که سر می‌گردانی، انواع و اقسام پارچه‌های رنگی نگاهت را می‌دزدند. داخلی و خارجی به‌خصوص چینی، افغانستانی،پاکستانی و هندی. حتی بیشتر کارگرها هم افغانستانی و پاکستانی هستند.

 بازاری‌های این بازار که از بازار عباسقلی‌خان‌ منشأ گرفته اند، بیشتر کلی‌فروش‌اند و در معماری از آن محدوده خاص‌ترند. تعدادی از مغازه‌ها نقلی با سقف گنبدی هستند و ورودی‌های‌ کوچکی دارند. برخلاف خیلی از کاسب‌های دور حرم، بازار قماش این کوچه در روزهای شهادت ائمه‌اطهار(ع) تعطیل است.

دراین راسته، سیزده ساختمان، تابلو حسینیه دارند که با احتساب حسینیه داخل فرعی‌ها به بیش‌ازبیست حسینیه هم می‌رسد. بیشتر آن‌ها هم متعلق به یزدی‌ها و تهرانی‌ها و برای اسکان زائران این شهرهاست. قدیمی‌ترین حسینیه هم «محمدیه» است که پدر شهیدان دهنوی قدمتش را بیش‌از دویست سال می‌خواند.

 

کوچه محمدیه در چهارراه شهید نواب‌صفوی که نامش از تکیه قدیمی آن گرفته شده‌است، به‌عنوان میان‌بر بازارچه عباسقلی‌خان شناخته می‌شود.

 

بناهای تاریخی غفوری، محمدی و گرمابه اسلام در این کوچه قرار دارند. البته خانه غفوری که در دوران قاجار به دست یکی از یهودی‌ها ساخته شد، رها شده و تا میزان زیادی تخریب شده‌است. خانه محمدی سرپاست و گرمابه اسلام در بخش مردانه فعال است.

 

ارسال نظر