کد خبر: ۲۵۵۲
۲۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۰

بازی‌درمانی برای کودکان استثنایی

این اولین‌بار است که یک روان درمانگر برای بازی‌درمانی به یکی از مراکز منطقه6 در محله محمدآباد آمده است. مدرسه استثنایی کوثر، مدرسه‌ای است برای کودکان این منطقه که نیازهای ویژه دارند و آموزش به آن‌ها اصول ویژه‌تری را هم می‌طلبد و بازی‌درمانی یکی از آن‌هاست. هفته گذشته با کمک اداره فرهنگی و اجتماعی شهرداری منطقه6، اولین جلسه بازی‌درمانی با حضور جمعی از این کودکان در مدرسه کوثر واقع در محله محمدآباد تشکیل شد تا خانواده‌ها و کودکان این منطقه هم بدون پرداخت هیچ هزینه‌ای از این آموزش‌ها بهره‌مند شوند.

بروز هیجانات و اضطراب‌ها، تعامل با گروه همسالان، تقویت اعتماد به نفس و... این‌ها فقط بخشی از تأثیرات بازی‌درمانی برای کودکان استثنایی است.

روشی که باعث می‌شود هنگام بازی، کودکان یادگیری عمیق‌تری هم داشته باشند. سال‌هاست که این روش در مراکز آموزشی کودکان استثنایی در شهر اجرا می‌شود. اما این اولین‌بار است که یک روان درمانگر برای بازی‌درمانی به یکی از مراکز منطقه6 در محله محمدآباد آمده است. مدرسه استثنایی کوثر، مدرسه‌ای است برای کودکان این منطقه که نیازهای ویژه دارند و آموزش به آن‌ها اصول ویژه‌تری را هم می‌طلبد و بازی‌درمانی یکی از آن‌هاست.

هفته گذشته با کمک اداره فرهنگی و اجتماعی شهرداری منطقه6، اولین جلسه بازی‌درمانی با حضور جمعی از این کودکان در مدرسه کوثر واقع در محله محمدآباد تشکیل شد تا خانواده‌ها و کودکان این منطقه هم بدون پرداخت هیچ هزینه‌ای از این آموزش‌ها بهره‌مند شوند.

 

بازی‌های مختلف و تقویت تخیل

از این‌سو به آ‌ن‌سو می‌دوند تا رنگ مورد نظر را تشخیص بدهند. سمانه پرده قرمزرنگ نماز خانه را نشان می‌دهد، مهسا به رنگ قالی اشاره می‌کند.

کوثر یک گوشه به تماشای بچه‌ها نشسته و خیال بازی ندارد. مربی اما با ترفندهای خودش او را هم به بازی می‌کشاند. این فقط یکی از سرگرمی‌هایی است که بچه‌ها به کمک مربی کنار یکدیگر انجام می‌دهند. سیمین قانعی روان‌درمانگر و مربی بچه‌ها توضیح می‌دهد: در این یک ساعت بازی‌های مختلفی برای بچه‌ها تدارک دیدیم.

بازی‌های فیزیکی، بازی‌های تقلیدی، بازی‌های نمادین و... بازی‌هایی که بتواند مشکلات حرکتی را بهبود ببخشد، به تقویت تخیل آن‌ها کمک کند و...

 

تقویت مهارت‌های ارتباطی

این جلسات قرار است هفته‌ای دو یا سه روز در این مجموعه برگزار شود. جلساتی که همین ابتدای کار مورد استقبال خانواده‌ها و کودکانشان قرار گرفته است.

مونا هرمززاده یکی از مشاوران این مرکز از واکنش خانواده‌ها بعد از جلسه اول می‌گوید. اینکه کودکانشان بعد از بازی شادتر و پرانرژی‌تر شده بودند. او یکی از دلایل این استقبال خوب را این‌طور توضیح می‌دهد: خانواده‌های این منطقه عموما خانواده‌های بی‌بضاعت هستند که هزینه کافی برای ثبت‌نام کودکانشان در این کلاس‌ها را ندارند. این کلاس‌ها در سایر مناطق برگزار می‌شوند و والدین برای رفت و آمد کودکانشان باید مسافتی طولانی را طی کنند.

ما اما با رایزنی با اداره فرهنگی و اجتماعی شهرداری منطقه این کلاس‌ها را در مرکز کوثر رایگان برگزار کردیم. حالا کودکان در گروه‌های شش‌نفره، دو سه روز در هفته برای شرکت در این کلاس‌ها به مرکز می‌آیند. او در پایان این گفت و گو از تأثیر کرونا بر برنامه‌های این مرکز می‌گوید: مدت‌هاست که کلاس‌های حضوری مدارس استثنایی همه لغو شده است و کلاس‌های آنلاین هم برای کودکان استثنایی تأثیر خاصی ندارد.

برگزاری کلاس‌های بازی‌درمانی جان تازه‌ای به مرکز بخشیده و تأثیر آن مشهود است چراکه کودکان استثنایی نیاز شدیدی به ارتباط‌گیری با همسالان خود دارند تا مهارت‌های ارتباطی آن‌ها تقویت شود.

ارسال نظر