کد خبر: ۲۵۵۶
۲۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۰

مسجدی با محوریت سلامت روح و جسم

احمد سلطانی، امام جماعت مسجد می‌گوید: در طبقه منهای دو مسجد باشگاه ورزشی داریم که رشته‌های رزمی مانند کاراته، تکواندو، ووشو، بوکس و همچنین بدن‌سازی و پینگ پونگ را برای جوانان مسجدی و اهالی محل دارد. اختصاص یک طبقه از مجتمع به باشگاه ورزشی غیر از درآمدزایی برای مسجد، یکی از راه‌های تشویق ما برای بچه‌هاست. برای مسجدی‌ها و اعضای پایگاه تا 50درصد تخفیف می‌دهیم تا نیروهای فعال و پرتلاش از ظرفیت ورزشی مسجد استفاده کنند. ورود به باشگاه ورزشی مجتمع برای همه آزاد است اما با چارچوب‌های فرهنگی که فضای مسجد اقتضا می‌کند.

بسیاری از مساجد، پایگاه فرهنگی محله خود هستند و ائمه جماعات با همکاری هیئت امنا و قدیمی‌های مساجد بر بخش‌های مختلف فرهنگی نظارت می‌کنند. وجه تمایز مسجد و مرکز فرهنگی امیرالمؤمنین امام علی(ع) در محله هنرستان با بسیاری از پایگاه‌ها درفعالیت‌های ورزشی است. موضوعی که شاید در بسیاری از نهادهای فرهنگی نادیده گرفته شده و یا در حد بسیار محدود، آن هم برای آقایان تدارک دیده شده است. 

برای اینکه با فعالیت‌های این مجتمع فرهنگی که در میان اهالی محل بسیار شناخته شده است بهتر آشنا شویم همراه با حجت‌الاسلام احمد سلطانی، امام جماعت این مسجد، از بخش‌های مختلف پایگاه بازدید کردیم.

 

بنای مسجد با پیگیری و خواست مردم

مدیر مرکز فرهنگی امام علی(ع) درباره تاریخچه زمین مسجد می‌گوید: از سال‌ها قبل اینجا یک تکه زمین خالی وجود داشت که قدیمی‌های محل برای ساخت مسجد در آن اتفاق نظر داشتند. چندین سال از طریق سازمان‌های مختلف این قضیه را پیگیری کردند تا اینکه بالأخره در سال 94 زمین را از شهرداری، سازمان آب و ستاد فرامین امام(ره) تحویل گرفتیم. کلنگ ساخت مسجد را آیت‌الله سیدان بر زمین زدند و با کمک مردم و خیران ساخت بنا را شروع کردیم. 

از همان روز اول با یک تکه موکت اقامه نماز را در زمین خالی شروع کردیم. بعد هم در قسمتی از زمین خیمه‌ای برپا کردیم تا بتوانیم سه وعده نماز را برای خانم‌ها و آقایان اقامه کنیم. ساختمان مسجد به مرور زمان تکمیل شد و مورد استفاده هم قرار گرفت تا اینکه سال99 در سالروز ولادت امام علی(ع) شبستان و طبقه حسینیه و منهای دو که باشگاه‌های ورزشی در آن قرار دارد به طور رسمی افتتاح شد.

 

تخفیف ویژه برای مسجدی‌ها

پایگاه‌های فرهنگی مساجد، تقریبا فعالیت‌هایی مشابه هم دارند، برگزاری کلاس‌های تفسیر، حفظ و روخوانی قرآن، نهج‌البلاغه، احکام و دیگر موضوع‌های فرهنگی یک روال همگانی است. تعدادی از مساجد هم برای جذب نوجوانان برنامه‌های تفریحی مانند اردوهای مختلف برگزار می‌کنند و گاهی هم میز پینگ پونگ و یک فوتبال دستی تهیه می‌کنند و به این صورت فضای ورزشی برای پسرهای نوجوان فراهم می‌شود. اما پایگاه فرهنگی ورزشی امام علی(ع) نه‌تنها توجه به ابعاد ورزش را در کنار فعالیت‌هایش دارد بلکه برای خانم‌ها نیز به همان اندازه آقایان فضا برای ورزش اختصاص داده‌است.

سلطانی می‌گوید: ما هم مانند دیگر پایگاه‌های فرهنگی برنامه‌های پرورشی زیادی داریم. شنبه شب‌ها کلاس قرآن و دوشنبه‌ها نهج‌البلاغه، هر شب بعد از نماز تفسیر قرآن را داریم و انواع برنامه‌های آموزش قرآن و تشویق کودکان و نوجوانان به حضور در این کلاس‌ها. از اهدای جایزه و دادن امتیاز گرفته تا بردن به حرم، اردو، سالن بولینگ و استخر از جمله برنامه‌های تشویقی پایگاه است اما همان‌طور که می‌دانید پایگاه ما یکی از معدود مجتمع‌های فرهنگی است که ورزش را به‌طور متفاوت در برنامه‌های پرورشی خود جای داده است. 

رشته تخصصی من در ورزش، بولینگ و بیلیارد است و چند سالی هم رئیس هیئت بولینگ استان بوده‌ام. به همین دلیل اهمیت ورزش را برای جوانان به خوبی درک می‌کنم. در طبقه منهای دو مسجد باشگاه ورزشی داریم که رشته‌های رزمی مانند کاراته، تکواندو، ووشو، بوکس و همچنین بدن‌سازی و پینگ پونگ را برای جوانان مسجدی و اهالی محل دارد. اختصاص یک طبقه از مجتمع به باشگاه ورزشی غیر از درآمدزایی برای مسجد، یکی از راه‌های تشویق ما برای بچه‌هاست. 

ما برای مسجدی‌ها و اعضای پایگاه تا 50درصد تخفیف می‌دهیم تا نیروهای فعال و پرتلاش از ظرفیت ورزشی مسجد استفاده کنند. ورود به باشگاه ورزشی مجتمع برای همه آزاد است اما با چارچوب‌های فرهنگی که فضای مسجد اقتضا می‌کند. طبیعی است که اعضای باشگاه بدانند در کنار فضای خوب و سالم و امنیت کامل باشگاه شئون خاصی هم دارد.

 

 

حمایت از معیشت و ورزش بانوان

امام جماعت مسجد امام علی(ع) ورزش بانوان را هم مانند دیگر فعالیت‌های آن‌ها دارای اهمیت می‌داند و ادامه می‌دهد: در این مجتمع پایگاه فرهنگی بانوان را داریم که انواع کلاس‌های توانمندسازی مانند خیاطی و آشپزی در آن برگزار می‌شود. برای خانم‌ها طبقه بالای مسجد کارگاه تولیدی لباس هم راه اندخته‌ایم. برای آن‌هایی که نیاز به کار داشتند چرخ خیاطی خریدیم، لباس و گان بیمارستان می‌دوزیم و به بیمارستان‌ها می‌فروشیم. 

درآمد آن غیر از حقوق افرادی که در این کارگاه شاغل شده‌اند صرف امور خیریه و برنامه‌های مسجد می‌شود. صبح تا ظهر هم باشگاه به طور کامل در اختیار خانم‌هاست. ما معتقدیم ورزش بانوان نباید نادیده گرفته شود. به همین دلیل از فرمانده پایگاه بسیج خواهران خواسته‌ایم تا با امتیاز دادن، بسیجی‌های فعال را به حضور در کلاس‌های ورزشی تشویق کند.

برای آن‌هایی که نیاز به کار داشتند چرخ خیاطی خریدیم، لباس و گان بیمارستان می‌دوزیم و به بیمارستان‌ها می‌فروشیم

امام جماعت مسجد ادامه می‌دهد: نمایشگاه‌های اقتصاد مقاومتی را هم در قالب بازارچه‌های فصلی برای خانواده‌های نیازمند که زیرپوشش بهزیستی و کمیته امداد هستند در خیمه محوطه حیاط مسجد برگزار می‌کنیم.

 

باشگاه ورزشی با شئون مسجد

امام جماعت مسجد امام علی(ع) وجود باشگاه ورزشی را یکی از عوامل جذب نوجوانان و جوانان به مسجد می‌داند. او می‌گوید: چند نکته در جذب مردم مؤثر است. اخلاق و رفتار خوب، تشویق‌های مناسب و استفاده از ظرفیت‌های خوب مسجد. باشگاه ورزشی یکی از آن‌هاست. همچنین هیئت‌های یاس نبی و هیئت متوسلین به حضرت رقیه(س) از ظرفیت‌های خوب مسجد ماست که توانسته جوانان زیادی را جذب کند. الان در پایگاه بسیج ما بیش از 100نفر در پایگاه آقایان و حدود 50نفر در بخش خانم‌ها عضو هستند. 

ما از همین مسجد ورزشکاران بزرگی را راهی مسابقات آسیایی کردیم که الان قهرمان پاورلیفتینگ آسیا هستند. تعامل اصل اول ماست به همین دلیل با مجموعه ورزشی هماهنگ هستیم. در ایام کرونا از مسئول باشگاه چندین ماه اجاره نگرفتیم و چند ماه هم اجاره‌شان نیمه‌بها بود. آن‌ها هم در تعامل با مجتمع فرهنگی، عده‌ای را که از طرف مسجد معرفی شده بودند رایگان ثبت‌نام کردند.

ارسال نظر