کد خبر: ۲۵۵۷
۲۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۰

آموزش سواد رسانه به نوجوانان

محسن ولی‌زاده از همان کودکی به همراه پدر و عمویش به مراسم مذهبی در مساجد محله می‌رود و از کلاس اول در مسجد منتظر القائم(عج) فعالیت‌های فرهنگی‌اش را با شرکت در جلسات قرآن شروع می‌کند. حفظ، قرائت و ترتیل قرآن کریم و اذان گفتن را تا کلاس پنجم در مسجد دنبال می‌کند. او در مسابقات اذان آموزش و پرورش ناحیه در کلاس سوم، مقام دوم را به دست می‌آورد. خودش می‌گوید: شرکت در جلسات قرآنی و مراسم مذهبی مسجد، باعث بلوغ فکری و اجتماعی من شد.

محسن ولی‌زاده متولد 1383، بزرگ‌شده محله خاتم‌الانبیا(ص) است. او که در خانواده‌ای مذهبی و فرهنگی بزرگ شده، از همان کودکی در این حوزه‌ها فعالیت داشته و در حال حاضر رئیس مجلس دانش‌آموزی آموزش و پرورش ناحیه7 است. محسن با کمک اعضای این مجلس، تشکل «نادا» را در حوزه سواد رسانه راه‌اندازی کرده است.

 

رشد اجتماعی با حضور در فعالیت‌های فرهنگی محله

محسن از همان کودکی به همراه پدر و عمویش به مراسم مذهبی در مساجد محله می‌رود و از کلاس اول در مسجد منتظر القائم(عج) فعالیت‌های فرهنگی‌اش را با شرکت در جلسات قرآن شروع می‌کند. حفظ، قرائت و ترتیل قرآن کریم و اذان گفتن را تا کلاس پنجم در مسجد دنبال می‌کند. او در مسابقات اذان آموزش و پرورش ناحیه در کلاس سوم، مقام دوم را به دست می‌آورد. خودش می‌گوید: «شرکت در جلسات قرآنی و مراسم مذهبی مسجد، باعث بلوغ فکری و اجتماعی من شد.»

برای داشتن فعالیت‌های اجتماعی بیشتر با فرهنگ‌سرای شهید خادم‌الشریعه آشنا می‌شود. کتابدار فرهنگ‌سرا از نوجوانان فعال محله می‌خواهد در طرح «کتاب در خانه» با او همکاری کنند. محسن یکی از این نوجوانان است. آن‌ها با کمک یکدیگر یک بانک اطلاعاتی تشکیل می‌دهند. بعد از آن محسن مسئول کانون فرهنگی و هنری مسجد منتظر القائم(عج) می‌شود. نتیجه این فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی ارتباط اجتماعی گسترده‌تر است.

 

فعالیت‌های اثربخش در شورای دانش‌آموزی

بعد از مقطع دبستان در شورای دانش‌آموزی فعالیت‌های خود را ادامه می‌دهد. از شش سال حضورش در شورای دانش‌آموزی، سه سال رئیس شورا، دو سال نایب رئیس و یک سال عضو عادی بوده است. می‌گوید: «اعضای شورای دانش‌آموزی دستیار معاون پرورشی هستند و در فعالیت‌های فرهنگی و اجرای مراسم با او همکاری دارند.»

 هدفش این است که صدای دانش‌آموزان محلات محروم آموزش و پرورش ناحیه7 باشد

محسن مقطع هفتم تا نهم را دانش‌آموز مدرسه جعفری در بولوار اندیشه بوده و مدرسه سید احمد خمینی در سید رضی مدرسه حال حاضر او در مقطع دهم و یازدهم است. می‌گوید: «سال نهم معدلم بالا بود و دوست داشتم رشته ریاضی و فیزیک بخوانم اما مدارس محله این رشته را نداشتند و مجبور شدم به منطقه دیگری برای تحصیل بروم.» او دوست دارد رشته هوا و فضا را دنبال کند.

اما مهم‌ترین دستاورد محسن تا به امروز حضور در مجلس دانش‌آموزی است. در انتخابات شورای دانش‌آموزی در مدرسه جدید شرکت می‌کند. عکس و رزومه فعالیت‌هایش را ارائه می‌کند و رأی اول را می‌آورد و همانجا او را به عنوان رئیس شورا انتخاب می‌کنند. بعد از آن در انتخابات رؤسای دانش‌آموزی ناحیه شرکت می‌کند و آنجا هم رأی اول را می‌آورد و رئیس مجلس دانش‌آموزی در ناحیه7 می‌شود.

 هدفش این است که صدای دانش‌آموزان محلات محروم آموزش و پرورش ناحیه7 باشد. با پیگیری‌های او رشته ریاضی و فیزیک در تعدادی از مدارس ناحیه7 در حاشیه شهر تدریس می‌شود. او حکم مشاور جوان رئیس آموزش و پرورش ناحیه7 را نیز دارد. در این مدت با همفکری رئیس مجلس دانش‌آموزی دختران و مشورت با اعضای دو مجلس، تشکل «نادا» (نیروهای انقلاب دانش‌آموزی) شکل می‌گیرد. آن‌ها فعالیت اصلی خود را روی سواد رسانه‌ای گذاشته‌اند و در این حوزه فعالیت‌های مختلفی همچون آموزش، آگاهی و فعالیت‌های رسانه‌ای در سطح محلی، شهری و کشوری دارند.

ارسال نظر