کد خبر: ۲۵۶۴
۲۸ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۰

بازی چوب در دستان معرق‌کار برتر استان

محبوبه دلدار در دوراهی انتخاب رشته‌های پزشکی و هنری، وارد هنرستان کار و دانش شده و در رشته صنایع دستی، گرایش چوب مشغول به تحصیل می‌شود. تخصصش در منبت و معرق است، دست‌های نقش‌آفرین او 5 سالی است که فعالیت هنری دارند و در هجده‌سالگی با کسب رتبه برتر مسابقات آموزشگاه‌های علمی و کاربردی استان خراسان رضوی ، ‌عنوان معرق‌کار برتر هنرستان‌های مشهد را به دست آورده‌است.

محبوبه دلدار، هنرمند معرق‌کاری است که علاقه ویژه‌ای به صنایع دستی دارد. او می‌گوید: یک نقاش از رنگ به عنوان ابزاری برای بیان نقاشی خود استفاده می‌کند و بسیاری از هنرمندان نیز از چوب به عنوان ماده و ابزاری برای ساخت اثر بهره می‌برند. من فکر می‌کنم که چوب‌ها خود حرفی برای گفتن دارند. نقش، بافت و رنگ‌های چوب‌ مانند حروفی هستند که اگر درست در کنار یکدیگر قرار گیرند، آنگاه کلامشان را نمایان می‌کند.

 

رتبه اول کشوری با ساخت رحل قرآن کریم

محبوبه متولد سال 1381 است و سال یازدهم، در دوراهی انتخاب رشته‌های پزشکی و هنری، وارد هنرستان کار و دانش شده و در رشته صنایع دستی، گرایش چوب مشغول به تحصیل می‌شود. تخصصش در منبت و معرق است، دست‌های نقش‌آفرین او 5 سالی است که فعالیت هنری دارند و در هجده‌سالگی با کسب رتبه برتر مسابقات آموزشگاه‌های علمی و کاربردی استان خراسان رضوی ، ‌عنوان معرق‌کار برتر هنرستان‌های مشهد را به دست آورده‌است.

محبوبه دلدار سال ۱۳۹۸ در جشنواره دانش‌آموزی هنرهای تجسمی خوش درخشید و مقام نخست استانی در رشته معرق و صنایع چوب را کسب کرد و جواز حضور در مسابقات کشوری را به دست‌آورد. او در رقابت‌های کشوری، با ساخت رحل معرق‌کاری قرآن کریم، اثری که برای خودش یک دنیا خاطره و تلاش را تداعی می‌کند، رتبه برتر کشوری را هم از آن خود کرد.

محبوبه دلدار معرق و منبت را یک هنر درآمدزا می‌داند به‌شرطی که جامعه این هنر را بشناسد و برای هنرمندان و هنرشان ارزش قائل باشند

او می‌گوید: رحل قرآن کریم تلفیقی بسیار جذاب و زیبا از پنج هنر سنتی شامل معرق، منبت، میناکاری، خاتم‌کاری و قلم‌زنی است و ساخت آن حدود دو هفته طول کشید. باوجود دانش‌آموزان و هنرمندانی از خطه شمال و استان اصفهان که مرکز این هنر است، امید زیادی به کسب رتبه اول توسط یک دانش‌آموز خراسانی نبود اما این رحل قرآنی یک کار دلی است، برای ساخت این اثر از حسم فرمان گرفتم، خودم را درگیر قالب‌ها و قواعد معمول نکردم و از چارچوب‌ها خارج شدم. به گمانم این موارد بود که نظر داوران را به خودش جلب کرد.

 

کسب درآمد با هنر معرق

محبوبه دلدار معرق و منبت را یک هنر درآمدزا می‌داند به‌شرطی که جامعه این هنر را بشناسد و برای هنرمندان و هنرشان ارزش قائل باشند. هنرمند جوان محله چهاربرج ادامه می‌دهد: هنر معرق و منبت، بستر وسیعی دارد و آموزش هنرجو، فضاسازی دکوراسیون داخلی، ساخت تزیینات روی جعبه یا وسایل شخصی، ساخت تابلوهای معرق، ساخت جواهرات چوبی یا ترکیبی و .... ازجمله منابع درآمدزا رشته معرق است که به ‌خوبی می‌شود روی آن کار کرد و بازار خوبی هم دارد.

دلدار ادامه می‌دهد: ایجاد بازارهای محلی، نمایشگاه‌های محلی و مناسبتی و تبلیغ گسترده برای حمایت از تولیدات بانوان هنرمند محلات حاشیه‌ای همچون چهاربرج و کلاته‌برفی بسیار اهمیت دارد. یکی دیگر از اقدامات موثر مسئولان خرید آثار فاخر هنرمندان است، برخی ارگان‌ها مثل شهرداری، میراث فرهنگی و حتی آموزش و پرورش بخشی از بودجه فرهنگی خود را باید دراین راه هزینه کنند.

ارسال نظر