کد خبر: ۲۵۶۷
۳۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۰

خودسازی در دارالقرآن یحیی بن زید(ع)

دارالقرآن یحیی بن زید(ع) یکی از سه دارالقرآن فعال در منطقه آموزش وپرورش تبادکان و تنها دارالقرآن بولوارتوس است. درسال 1387با پیگیری‌های حسن نصرالهی، از معلمان آموزش و پرورش منطقه تبادکان این دارالقرآن مجوز فعالیت خود را از اداره آموزش و پرورش خراسان رضوی می‌گیرد. سال 1390با استخدام مربیان قرآن توسط وزارت آموزش و پرورش و با پیوستن چند مربی قرآن به دارالقرآن یحیی بن زید(ع) به‌طور رسمی و گسترده فعالیت‌های قرآنی دارالقرآن آغاز می‌شود.

دارالقرآن یحیی بن زید(ع) یکی از سه دارالقرآن فعال در منطقه آموزش وپرورش تبادکان و تنها دارالقرآن بولوارتوس است. درسال 1387با پیگیری‌های حسن نصرالهی، از معلمان آموزش و پرورش منطقه تبادکان این دارالقرآن مجوز فعالیت خود را از اداره آموزش و پرورش خراسان رضوی می‌گیرد. 

دارالقرآن یحیی بن زید(ع) ذیل اداره آموزش و پرورش استان خراسان رضوی و تحت مدیریت حسن نصرالهی از همین سال فعالیت خود در زمینه آموزش قرائت قرآن را به‌طور محدود آغاز می‌کند. سال 1390با استخدام مربیان قرآن توسط وزارت آموزش و پرورش و با پیوستن چند مربی قرآن به دارالقرآن یحیی بن زید(ع) به‌طور رسمی و گسترده فعالیت‌های قرآنی دارالقرآن آغاز می‌شود. 

مدیریت این مکان تا سال 1397 برعهده حسن نصرالهی بوده است. در این سال به دنبال بازنشستگی اولین مدیر دارالقرآن، حسین بازودار، آموزش و تربیت دانش‌آموزان محلات واقع در بولوار توس را برعهده می‌گیرد. بازودار درحال حاضر نیز مدیریت دارالقرآن یحیی بن زید را برعهده دارد و در این مدت موفقیت‌های خوبی را به دست آورده است. در گفت‌وگو با مدیر این دارالقرآن با این مرکز بیشتر آشنا شدیم.


تأثیرات معنوی آموزش قرآن در منطقه

حسین بازودار می‌گوید: بولوار توس به عنوان یکی از مناطق حاشیه شهر مشهد از لحاظ بهره‌گیری و استفاده از معارف، احکام قرآنی و مذهبی در سطح بسیار پایینی قرار دارد. ازسال 1387 که فعالیت این دارالقرآن به‌طور محدود شروع شد تا به امروز که بیش از 13سال از فعالیت آن گذشته است کودکان و خانواده‌های بسیاری جذب فعالیت‌ها و آموزش‌های قرآنی این مرکز شدند.

به گفته مدیر دارالقرآن تعدادی از دانش‌آموختگان این مرکز با حضور در مسابقات قرآنی افتخاراتی را کسب کرده‌اند. مورد مهم دیگر اینکه تأثیرات معنوی قرآن بر روحیه خانواده‌ها کاملا ملموس است. درقرآن آمده است که قران کتاب هدایت و رستگاری است وکسی که آیات آن را بیاموزد و از دستورات آن اطاعت کند هیچ گاه به گمراهی و فساد گرفتار نخواهد شد. 

در واقع بسیاری از جوانانی که به دام اعتیاد افتاده‌اند و زندگی‌شان از هم پاشیده است به دلیل نداشتن تکیه‌گاه دینی و مذهبی بوده است. آمارها ثابت کرده است که نوجوانان و جوانان مذهبی کمتر در دام اعتیاد و کارهای خلاف دیگر افتاده‌اند. 

مدیر دارالقرآن یحیی بن زید(ع) می‌گوید: از سال 1390 که فعالیت دارالقرآن به‌طور رسمی آغاز شده است کودکان و نوجوانان  زیادی جذب کلاس‌های آموزش قرآن، صوت، لحن، تجوید و آموزش نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه شده‌اند. مربیان قرآن درکنار آموزش مفاهیم ظاهری و خطی آیات قرآن کودکان و دانش‌آموزان را با مفاهیم معنوی و آثار باطنی قرآن نیز آشنا کرده‌اند. نمونه‌های مختلفی از این تغییر رفتار را من با چشمان خودم دیده‌ام.

 آمارها ثابت کرده است که نوجوانان و جوانان مذهبی کمتر دردام اعتیاد و کارهای خلاف دیگر افتاده‌اند

بازودار با اشاره به یکی از این موارد می‌گوید: نوجوان دوازده‌ساله‌ای بود که به دلیل داشتن رفتارهای نامتعارف و بد، خانواده و معلمان مدرسه‌اش را عاصی کرده بود. ما به هر ترتیبی که بود این پسر را جذب کلاس‌های آموزش قرآن کردیم. بعد از چند ماه تحت تأثیر فضای معنوی و لفظی قرآن دچار چنان تغییرات رفتاری شگفتی شده بود که حتی برای خود ما نیز باورنکردنی بود.

[1775]


حضور مادرها در دارالقرآن

دارالقرآن یحیی بن زید(ع) در کنار برگزاری کلاس‌های آموزش قرآن، در زمینه برگزاری اعیاد مذهبی نیز بسیار فعال بوده است و در مراسم شهادت و تولد ائمه(ع) مراسم مولودی و تعزیه‌خوانی را در محل دارالقرآن برای خانواده‌ها و فرزندان آن‌ها برگزار کرده است. 

بازودار می‌گوید: حضور گرم و صمیمی خانواده‌ها به‌ویژه مادرهایی که به همراه فرزندان خود در مراسم‌ها شرکت می‌کنند حال وهوای معنوی خاصی به محافلمان می‌دهد. این حضور دراستحکام بنیان‌های مذهبی و اعتقادی خانواده‌ها تأثیر زیادی داشته است. این مراسم مولودی تنها مورد استقبال خانواده‌های شیعه نبوده و خانواده‌هایی از اهل سنت نیز هستند که در این مراسم حاضر می‌شوند.


مداحی نوجوانان در مراسم‌ها

یکی از برنامه‌های ویژه در مراسم ولادت و تعزیه ائمه(ع) مداحی و سخنرانی نوجوانانی است که از شاگردان همین دارالقرآن هستند. آن‌ها مداحی و سخنوری را نزد استادان همین دارالقرآن یحیی بن زید آموخته‌اند. این موضوع فرصتی را فراهم کرده است که بچه‌ها بدون هرگونه ترس و خجالتی هنر خود را نشان دهند و خود را برای مراسم بزرگ‌تر و مهم‌تر آماده کنند.

 

در فضای مجازی فعال بودیم

افزایش و شیوع کرونا هرچند در این مدت تعطیلی کلاس‌های حضوری آموزش قرآن دارالقرآن یحیی بن زید(ع) را به دنبال داشته است با پیگیری حسین بازودار، مدیر دارالقرآن فعالیت‌های قرآنی (روخوانی، حفظ ، تجوید ) از طریق فضای مجازی رونق خوبی داشته است. با شروع به کار سامانه شاد دانش‌آموزان بسیاری از مدارس منطقه، استان و حتی کشور اشتیاق خود را برای حضوردر آموزش‌های مجازی قرآن اعلام و ثبت‌نام کرده‌اند. 

به پاس این فعالیت‌های گسترده در زمینه فعالیت‌های قرآنی مجازی دار القرآن یحیی بن زید(ع) رتبه برتر دارالقرآن‌های استان خراسان رضوی را درسال گذشته به دست آورده است. بازودار می‌گوید: از همان سال 1397 که به عنوان مدیر دارالقرآن یحیی بن زید(ع) آمدم فعالیت در فضای مجازی را نیز شروع کردم. سال بعد نیز با شیوع کرونا عملا کلاس‌های حضوری تعطیل شد. ما نیز حضورمان در فضای مجازی را تقویت و گسترش دادیم.

 

درخشش گروه مدیحه‌سرایی

گروه هم‌خوانی و مدیحه‌سرایی منتظران ظهور با حضور تعدادی از بچه‌های بااستعداد و شاگردان دارالقرآن یحیی بن زید(ع) تشکیل شد. این گروه هم‌خوانی تاکنون برنامه‌های هم‌خوانی و نماهنگ‌های متعددی ازجمله: به تو از دور سلام، احلی من العسل، ویژه‌برنامه تعویض پرچم حرم رضوی، ویژه‌برنامه روز امور تربیتی و شهادت حضرت زینب(س) و برنامه استانی آغازسال تحصیلی با حضور مسئولان استانی را تهیه و اجرا کرده است. 

بیشتر این نماهنگ‌ها درحرم مطهر رضوی ثبت شده و در شبکه استان خراسان رضوی، قرآن و شبکه تهران پخش شده‌اند. بازودار می‌گوید: یکی از برنامه‌های گروه ما با نام به تو از دور سلام نماهنگی 2دقیقه‌ای بود. برای تهیه همین نماهنگ ما 7ساعت فیلم‌برداری در صحن‌های مختلف حرم حضرت رضا(ع) داشتیم.

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۱
0
0
لطفا شماره تلفن دارلقران وادرس رو بزارین

سلام و درود. دارالقرآن یحیی بن زید در توس 103 هست. محله زرکش. شماره تلفن هم توی عکس مشخصه 32677861