کد خبر: ۲۵۷۵
۰۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۰

مرکز نیکوکاری امام رضا(ع)، خانه امید محله «اروند»

مرکز توزیع انواع لوازم خانگی در شهرک شهید رجایی و محله اروند که در ظاهر شبیه یک فروشگاه است اما در دل آن داستان‌های زیادی جریان دارد.

نم چشم‌هایش را با گوشه چادر رنگی‌اش پاک می‌کند و با صدای بغض‌آلود داستان تلخ زندگی‌اش را بازگو می‌کند: زمستان پارسال بود که خانه و زندگی‌ام در آتش سوخت و نیست و نابود شد. اگر اینجا نبود نمی‌دانستم با دو بچه صغیر به کجا پناه ببرم.

اینجا که می‌گوید منظورش مرکز نیکوکاری امام رضا(ع) است. مرکز توزیع انواع لوازم خانگی در شهرک شهید رجایی و محله اروند که در ظاهر شبیه یک فروشگاه است اما در دل آن داستان‌های زیادی جریان دارد. اینجا در حقیقت مرکز نیکوکاری امام رضا(ع) است. مرکزی که ٥٠٠خانوار را زیرپوشش دارد.

اعضای این گروه هر کدام تخصص خودشان را دارند. سعی می‌کنند کارشان را حرفه‌ای جلو ببرند تا این کمک‌ها و دستگیری‌ها حساب‌شده باشد. سرپرست این گروه جهادی هم محمد امینی است. جوان دغدغه‌مند ٢٧ساله‌ای که در شهرک شهید رجایی سکونت دارد.

 

حفظ کرامت خانواده‌ها

یک سالن نسبتا بزرگ است با کلی وسایل مختلف. هر چیزی که فکرش را بکنید اینجا پیدا می‌شود. از بخاری و ماشین لباس‌شویی بگیرید تا ظرف و دیگ و قابلمه. همه وسایل را ردیف به ردیف کنار هم چیده‌اند. مشتری‌ها هم یکی یکی می‌آیند و در سالن قدم می‌زنند تا نگاهی به وسایل بیندازند. اینجا شباهتی به یک مرکز نیکوکاری ندارد و تمام تلاش گروه امام رضا(ع) هم همین بوده. اینکه عزت و کرامت خانواده‌ها حفظ شود، آن‌ها در قالب مشتری به فروشگاه بیایند و خودشان وسایل مورد نیازشان را انتخاب کنند.

دقایقی در فروشگاه قدم می‌زنم. چیزی که توجهم را جلب می‌کند چند ردیف پوشه آبی رنگ است که گوشه سالن روی هم تلنبار شده‌اند. محمد امینی می‌گوید که این‌ها متعلق به ٥٠٠خانواده زیرپوشش این گروه هستند. آن‌ها یک بانک اطلاعاتی قوی از این افراد دارند. اطلاعاتی جامع از محل سکونتشان، وضعیت اقتصادی و... همه چیز ثبت و ضبط شده تا خدماتی که به دست خانواده‌ها می‌رسد متناسب با وضعیت زندگی‌شان باشد.

تمام این‌ها حاصل تلاش‌ یک گروه منسجم است که محمد امینی تشکیل داده است. او آذر ماه سال ١٣٩٩ این گروه را تشکیل می‌دهد. پیش از این هم با گروه‌های فرهنگی و اجتماعی محلات شهرک‌های شهید رجایی و شهید باهنر در ارتباط بوده و فعالیت داشته است به همین دلیل پیداکردن اعضای فعال و پای کار، کار سختی نبوده است.

این گروه حالا چهار مددکار دارد که همه خانم‌های ساکن همین محلات هستند. آن‌ها خانه به خانه از افرادی که درخواست کمک دارند بازدید می‌کنند تا وضعیتشان را بررسی کنند. یکی از اعضای تیم، مسئول واحد رسانه و تبلیغات است که در فضای مجازی صفحاتی را برای معرفی گروه و فعالیت‌هایشان تشکیل داده و بیشتر خیران از همین طریق با گروه آشنا می‌شوند.

آن‌ها بخشی به نام آموزش هم دارند که محمد امینی آن را بخش مورد علاقه‌اش می‌داند: صادق آشنا یکی از اعضای نخبه گروه است که رتبه تک‌رقمی در کنکور داشته است. تا پیش از کرونا او زیر نظر گروه برای بچه‌های محصل منطقه کلاس‌های درسی ریاضی، فیزیک و... برگزار می‌کرد. بچه‌هایی که خانواده‌هایشان وضع مالی مناسبی نداشتند هم یک‌سوم هزینه کلاس‌ها را پرداخت می‌کردند.

 

از تهیه جهیزیه تا اهدای١٠٠بخاری

این‌ها تنها خدماتی نیستند که این گروه به خانواده‌های زیر پوشش ارائه می‌کنند. محمد امینی از پویش رؤیاهای زمستانی می‌گوید که در فضای مجازی به راه انداخته بودند، با کمک خیران ١٠٠بخاری تهیه کرده و رایگان در اختیار خانواده‌ها قرار داده بودند تا وسط سوز زمستان به خانه‌های سردشان گرما ببخشند.

آن‌ها طی چند ماه اخیر ٣٠عدد ماشین لباس‌شویی هم برای خانم‌های مسن و بی‌بضاعت تهیه کرده بودند. اقدام بعدی تهیه جهیزیه برای نوعروسانی بود که به دلیل نداشتن وسایل اولیه زندگی نمی‌توانستند به خانه‌های خودشان بروند. این نوعروسان حالا برای تهیه جهیزیه به این فروشگاه می‌آیند و وسایل مورد نظرشان را رایگان انتخاب می‌کنند.

علاوه بر این‌ها، این فروشگاه حالا حکم مرکز و محل گفت و گوی گروه نیکوکاری امام رضا(ع) را هم دارد. صاحب این مکان خیری است که چند ماهی می‌شود آن را در اختیار اعضای گروه قرار داده است.با همه این‌ها محمد امینی تمام اقداماتشان را فقط یک مُسکن موقت می‌داند. اینکه نمی‌توان فقر را با کمک مالی و بسته معیشتی رفع و رجوع کرد. باید ساز و کار دقیق‌تری برای حل این مشکل داشت. آن‌ها قدم‌هایی در این زمینه برداشته‌اند، او اما این قدم‌ها را کوچک می‌داند: در مواردی سعی کرده‌ایم که ظرفیت و توانایی خانواده‌ها را شناسایی کنیم و برای اشتغال‌زایی آن‌ها کمک کنیم.

مثلا خانواده‌ای بودند که مادر سرپرست خانوار بود. این خانم مهارت زیادی در آشپزی، پخت کیک و... داشت. برای او فر مخصوص و وسایل مورد نیاز را تهیه کردیم. این خانم حالا کسب و کار خودش را به راه انداخته و خودکفا شده است.

 

جذب خیّر از طریق فضای مجازی

علیرضا فلاح متولد سال ١٣٧٤ و دانش‌آموخته یکی از رشته‌های مهندسی، یکی از اعضای پای کار این گروه است. ساکن شهرک شهید رجایی است و پیش از این با گروه‌های مختلف و خیریه‌های زیادی کار کرده است.

شش ماه پیش از طریق مراکز نیکوکاری دیگر با این گروه آشنا می‌شود. جذب شفافیت فعالیت‌ها و دغدغه‌مندی اعضا می‌شود و تصمیم می‌گیرد اینجا فعالیتش را شروع کند. خودش می‌گوید: دلم می‌خواست در اوقات فراغتم زمانم را به بطالت هدر ندهم و کاری مؤثر انجام بدهم.

او حالا مسئول واحد رسانه و تبلیغات است و وظایفش را این‌طور توضیح می‌دهد: گروه ما درفضای مجازی فعال است و من شرح برنامه‌ها را در این فضا منتشر می‌کنم. خیران زیادی عضو گروه مجازی ما هستند و به بهانه‌های مختلف کمک‌رسانی می‌کنند.

 

 

دیگران در اولویت هستند

محمد امینی یکی از خاطرات خوبشان را تعریف می‌کند. اینکه سال پیش برای توزیع بخاری ابتدا شروع به شناسایی خانواده‌های نیازمند کردند و با توجه به وضعیتشان آن‌ها را اولویت‌بندی کردند: خانواده‌ای در شهرک شهید باهنر بودند که یک بخاری کوچک در منزل داشتند اما برای اتاق خواب بخاری نداشتند.

هنگام بازدید به خانم خانه که سرپرست خانوار بود گفتم که او را در اولویت سوم دریافت بخاری می‌گذارم. چون خیلی‌ها در اولویت‌های اول و دوم هستند و حتی یک بخاری ندارند. حرفمان را باور نمی‌کرد. یک ماه بعد که نوبتش رسید و با بخاری به در منزلش رفته بودیم رفتارش به کل تغییر کرده بود.

توی همان یک ماه پرس‌وجو کرده بود. عضو گروه مجازی ما شده بود و خانواده‌هایی را دیده بود که در آن سرما نه سقفی بالای سرشان داشتند و نه وسیله‌ای برای گرم ماندن. بخاری را از ما قبول نکرد و گفت که خانواده‌های دیگری در اولویت هستند.

کلمات کلیدی
ارسال نظر