کد خبر: ۲۵۸۷
۰۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۰

اختراع جواد قدیری برای نجات کشف‌رود

ورزشکار بودم و به فکرم رسید که از فضاهای ورزشی شروع کنم. دستگاه‌های کراس‌فیت را نصب می‌کردم. حتی دستگاه‌های جدید طراحی می‌کردم و می‌ساختم. درکل همه جا به کراس‌فیت‌ساز معروف شدم. برای نصب کراس‌فیت به اهواز و شیراز و شهرهای شمالی می‌رفتم. هم‌زمان با تأسیس رسمی شرکت در سال 97 ساخت خط تصفیه شیرابه زباله را شروع کردم. این خط ‌نه تنها در بسیاری از کارخانه‌ها کارایی دارد بلکه می‌تواند کشف‌رود را نجات دهد.این بخشی از گفته‌های جواد قدیری درباره اختراعاتش است.

کافیست نام جواد قدیری را در گوگل سرچ کنید تا عناوین مختلف قهرمانی او را در ورزش ببینید. سال98 در شهرآرامحله با این قهرمان جهان که رکورددار قهرمانی در چهار وزن مختلف است مصاحبه‌ای داشتیم. او که متولد سال60 است و ساکن محله هنرستان رکورددار بیش از 210مبارزه و قهرمان کیک‌بوکسینگ جهان در سال‌های 2006 ترکیه، 2008 کشورهای اسلامی سوریه، 2008 کیک‌بوکسینگ حرفه‌ای ارمنستان و 2010 حرفه‌ای موی‌تای در مالزی است. 

او در مصاحبه قبلی‌اش تأکید کرده بود که به دنبال بهترین‌هاست و این بار با چندین اختراع منحصربه فرد در عرصه صنعت درخشیده است.

 

ساخت اولین‌ها

قدیری مهندس متالوژی است. او درس و تحصیل را همپای ورزش جدی گرفته و به عنوان یک صنعتگر کارآفرین به همان اندازه که در رینگ کیک‌بوکس سخت‌کوش بوده است، در کارگاه فناوری هم پرتلاش و خستگی‌ناپذیر عمل کرده است. قبل از اینکه درباره آخرین اختراعش که دریچه‌ای نو را به دنیای معدن‌کاران باز می‌کند توضیح دهد از اولین کارهایش می‌گوید: سال90 که به فکر تأسیس شرکت برای خودم افتادم و کارم را به‌طور جدی شروع کردم با یکی از شرکایم سینمای چندبعدی سیار را ساختیم. این دستگاه برای اولین‌باردر ایران ساخته می‌شد. 

بعد از آن اولین شبیه‌ساز زلزله را ساختیم. به سازمان هلال احمر گفتیم و آن‌ها هم از اختراع ما استقبال کردند. سال91 به سفارش هلال احمر این دستگاه را برایشان تولید کردیم و استفاده هم شد. بعد از آن قرار بود دولت تعداد زیادی از آن دستگاه را سفارش بدهد و ما بسازیم که سال92 با شروع تحریم‌ها کار متوقف شد. بعد به طور اتفاقی کنار دریای شمال مقداری اکسید آهن پیدا کردیم و به فکر ساخت خط برداشت افتادیم. 

اما در زمان ساخت متوجه شدیم سازمان محیط زیست اجازه برداشت در مقادیر زیاد را نمی‌دهد. به همین دلیل تصمیم گرفتیم مقدار کمی برداشت کنیم، به اندازه‌ای که از نظر محیط زیستی مشکلی پیش نیاید. با همان میزان برداشت کم، خط تولید شیرابه زباله را تولید کردیم. خط تولیدی که کاربرد بسیار زیادی دارد.

 

اختراعی برای نجات کشف‌رود

قهرمان جهان بی‌وقفه از اختراعاتش می‌گوید، اما بعد از اینکه مراحل ساخت هر کدام را با شور و هیجان زیاد توضیح می‌دهد می‌رسد به استقبال‌نکردن مسئولان. هرچند در فرهنگ لغت قهرمانان، نتوانستن بی‌معناست. او که سال 97 شرکت خود را به طور رسمی تأسیس کرده است ادامه می‌دهد: هرجا به مشکل خوردیم راه دیگری پیدا کردیم. سال 94 با ورشکستگی کامل دوباره شروع کردم. 

ورزشکار بودم و به فکرم رسید که از فضاهای ورزشی شروع کنم. دستگاه‌های کراس‌فیت را نصب می‌کردم. حتی دستگاه‌های جدید طراحی می‌کردم و می‌ساختم. درکل همه جا به کراس‌فیت‌ساز معروف شدم. برای نصب کراس‌فیت به اهواز و شیراز و شهرهای شمالی می‌رفتم. هم‌زمان با تأسیس رسمی شرکت در سال 97 ساخت خط تصفیه شیرابه زباله را شروع کردم. این خط ‌ نه تنها در بسیاری از کارخانه‌ها کارایی دارد بلکه می‌تواند کشف‌رود را نجات دهد.

 

آموزش رایگان ساخت رینگ به ورزشکاران

اختراعات و ساخته‌های او این‌قدر زیاد است که از کنار بیشترشان در حد معرفی می‌گذرد. می‌گوید: انواع خشک‌کن‌ها را ساخته‌ام که هر نوع مواد معدنی را در حجم زیاد خشک می‌کند. بعد هم رینگ بوکس می‌ساختم. الان که فرصت ندارم رینگ بسازم به باشگاه‌داران رایگان آموزش می‌دهم تا خودشان با قیمت مناسب بسازند. ساخت هر رینگی را که حدود 120میلیون تومان در می‌آید با نصف قیمت یاد می‌دهم.

الان بیش از 70نفر در کارگاه ما مشغول به کار هستند و تصمیم داریم با گسترش کارمان اشتغال بیشتری ایجاد کنیم

قدیری یکی از خوبی‌های کارش را آشنایی با نخبگان دیگر عرصه صنعت می‌داند و می‌گوید: سال گذشته از سوی یکی از معدن‌کاران قدیمی سفارشی داشتیم. هنگام ساخت دستگاه با مهندس معدن آشنایی بیشتری پیدا کردیم و همکاری‌مان با مهندس مرتضی قاسمیان آغاز شد. این آشنایی شروع فصل جدیدی در اختراعات ما بود، حالا شرکت به سمت دانش‌بنیان شدن پیش می‌رود و برای برداشتن گام‌های بزرگ‌تر آماده می‌شویم. الان بیش از 70نفر در کارگاه ما مشغول به کار هستند و تصمیم داریم با گسترش کارمان اشتغال بیشتری ایجاد کنیم.

 

ورود تکنولوژی به دنیای معدن

مرتضی قاسمیان که بیش از 15سال سابقه کار در معدن دارد درباره دستگاه جدیدی که بدون آسیب به محیط زیست، دنیای معدن را متحول می‌کند می‌گوید: مشکل مهم معدن‌کارها گران بودن برداشت از برخی معادن است. دستگاهی که ما با همکاری آقای قدیری ساخته‌ایم 70درصد هزینه‌ها را کاهش داده و کار را سبک و مقرون به صرفه می‌کند. نمونه اولی یک سال قبل با مشورت من و توسط آقای قدیری طراحی و ظرف سه‌ماه ساخته و ثبت اختراع شد. 

دستگاه طوری طراحی شده که متحرک است و ورودی و خروجی دارد. بعد از آن نمونه دوم و سوم هم ساخته شده است. در نسل3 که طراحی‌هایش تقریبا انجام شده و تمام اتوماتیک است، درگیری پنج لودر را تا دو تا کاهش دادیم. این دستگاه مثل یک کمباین برای خاک عمل می‌کند. حتی دیگر سرنشین ندارد و با کنترل هدایت می‌شود. نسل اول این دستگاه مخزن تخلیه داشت که در نسل بعدی حذف شد و خاک را در جای قبلی‌اش تخلیه می‌کند، به همین دلیل از نظر محیط زیستی هم آسیبی به طبیعت وارد نمی‌کند.

 

طرحی به نفع شهر و شهرداری

قدیری به دنبال اختراعات کاربردی است. درباره دستگاه خط‌زن ترافیکی که تازه ساخته‌اند می‌گوید: یکی از دوستان رنگ ترافیکی سه‌جزئی ساخته و ثبت اختراع کرده بود؛ رنگی که چندین برابر رنگ‌های فعلی ماندگاری دارد. 

ما برای حمایت از اختراع خاص او بدون دریافت دستمزد، ساخت دستگاه را قبول کردیم. وقتی خواستیم شروع کنیم متوجه شدیم دستگاه‌های موجود موازی با لب آسفالت که معمولا صاف هم نیست تنظیم می‌شود. با توجه به اینکه می‌خواستیم دستگاه ما معایب دستگاه‌های مشابه را نداشته باشد در طراحی غیر از پاشیدن رنگ خاص، این مشکل را هم برطرف کردیم و با یک‌دهم هزینه نسبت به نمونه مشابه خارجی دستگاه را ساختیم.

او ادامه می‌دهد: ما به یک شاخه اکتفا نمی‌کنیم و الان خط تولید دستگاه انواع کود را هم داریم. اگر تلاشی که ورزشکاران در مسیر قهرمانی دارند در زمینه‌های دیگر هم داشته باشند بعد از دوره اوج ورزشی و گذر از جوانی سرخورده و ناامید نمی‌شوند.

ارسال نظر