کد خبر: ۲۶۱۶
۱۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۰

بازارچه‌ای برای حال خوش اهالی «رازی»

زمین مال شهرداری بود ولی کارهای مربوط به واگذاری اسناد آن در این سال‌ها انجام نشده بود. از شهردار جدید منطقه خواستیم از زمین مسجد بازدید کنند. با دیدن این وضعیت با ما همکاری کردند و به سازمان راه و شهرسازی نامه زدند. کاربری زمین در گذشته فضای سبز بوده و باید به مذهبی تغییر پیدا می کرد.خوشبختانه استانداری هم پیگیر شد و کارهای واگذاری زمین در حال انجام است.این بخشی از گفته‌های حجت‌الاسلام مسعود قاسمی درباره فرآیند ساخت مسجد است.

بااینکه بنای مسجد نیمه‌ساز حضرت ابوالفضل(ع)، نبش خیابان رازی20، هنوز کامل نشده است اما فعالیت‌های زیادی دارد. برگزاری مراسم‌ مذهبی در مناسبت‌های مختلف و اجرای فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی بخش از این برنامه‌هاست. البته روحانی و هیئت امنای این مسجد برای جوانان و نوجوانان محله فعالیت‌های اقتصادی هم در نظر گرفته‌اند و با برگزاری کلاس‌های کارآفرینی و ایجاد بازارچه محلی درصدد هستند آن‌ها را در این شرایط اقتصادی توانمند کنند تا بتوانند در کنار تحصیل از لحاظ مالی مستقل شوند. 

برای اینکه با فعالیت‌های فرهنگی و اقتصادی این مسجد بیشتر آشنا شویم با حجت‌الاسلام مسعود قاسمی، امام جماعت مسجد، امیر کارشکی فرمانده پایگاه بسیج و علی مشکانی مسئول بازارچه از مسجد بازدید کردیم.

 

مسجد محور محله

از در سبز رنگ وارد حیاط مسجد می‌شوم سمت چپ اتاقی 70متری است که آن را برای بازارچه دائمی این محله در نظر گرفته‌اند. با آجرهای سه سانتی دو ردیف باغچه در دوسمت ورودی بازار درست کرده‌اند. بازار به نام «شهید حسین هریری» از شهدای مدافع حرم همین محله است. 

در اصلی مسجد در حاشیه خیابان رازی قرار دارد. زمین مسجد مال شهرداری است و سال92 به مردم واگذار شده است اما چون کارهای واگذاری و تغییر کاربری آن تاکنون با مشکل روبه‌رو بوده، مسجد مجوز ساخت و ساز نداشته و ساکنان محله در بنای موقت مسجد نمازجماعت می‌خوانند و در زمین رها شده روبه‌رو هم مراسم مذهبی برپا می‌کنند.

حجت‌الاسلام مسعود قاسمی چند ماهی است امام جماعت مسجد شده است. او بعد از این توضیحات می‌گوید: زمین مال شهرداری بود ولی کارهای مربوط به واگذاری اسناد آن در این سال‌ها انجام نشده بود. از شهردار جدید منطقه خواستیم از زمین مسجد بازدید کنند. با دیدن این وضعیت با ما همکاری کردند و به سازمان راه و شهرسازی نامه زدند. کاربری زمین در گذشته فضای سبز بوده و باید به مذهبی تغییر پیدا می کرد. 

خوشبختانه استانداری هم پیگیر شد و کارهای واگذاری زمین در حال انجام است. زمین مسجد 1900متر است و می‌خواهیم آن را در سه طبقه با 2500 متر زیربنا بسازیم. می خواهیم اینجا مجتمع علمی، فرهنگی تربیتی داشته باشیم. زیرزمین را برای بازارچه و راه‌اندازی کارهای تولیدی در نظر می‌گیریم. طبقه همکف به شبستان مسجد و فعالیت‌های فرهنگی مسجد اختصاص می‌یابد و طبقه دوم را در اختیار حوزه علمیه قرار می‌دهیم. بنای موقت مسجد را نیز برای دوره دوم متوسطه پسران در نظر خواهیم گرفت.

 

مسجد و کمک به چرخه اقتصادی

انجام کارهای رسانه‌ای و ساخت فیلم و مستند با مضمون مذهبی بخشی از فعالیت‌های فرهنگی جوانان فعال و بسیجی مسجد حضرت ابوالفضل(ع) است. قاسمی می‌گوید: مهم‌ترین برنامه مسجد در زمان شیوع کرونا حمایت از خانواده مستضعفان بود. اعضای هیئت امنای مسجد تصمیم گرفتند چرخه اقتصادی را نیز در مسجد فعال کنند. علی مشکانی و امیر کارشکی از جوانان فعال مسجد و محله ایده اقتصادی خود را با هیئت امنا مطرح کردند. 

آن‌ها با برپایی این بازارچه علاوه‌بر کارآفرینی برای نوجوانان و جوانان محله از اقشار آسیب‌پذیر در حاشیه شهر و روستا نیز حمایت می‌کنند. هیئت امنای مسجد نیز با آن‌ها موافقت کردند و اتاق این سمت حیاط را در اختیار آن‌ها قرار دادند.

 

بازارچه‌ای برای نیروهای جوان و باانگیزه

حدود یک ماه است که بازار کارآفرینی برپا شده است. نمازگزاران مخاطبان اصلی این بازار سنتی هستند. بوی کاهگِل در هوای بازار پیچیده است. با اینکه فضا بزرگ نیست اما با خلاقیت اتاق را غرفه‌بندی کرده‌اند و با چوب برای غرفه‌ها طبقه زده‌اند. کف زمین گراویه ریخته شده است و فضای روستا را تداعی می‌کند. بازارچه سه بخش دارد.بخشی از آن به نیت حمایت از تولیدات ارگانیک و دسترسی آسان شهروندان محله به محصولات طبیعی روستایی اختصاص دارد. 

بخش بعدی در حمایت از کسب و کار خانگی و جوانان خلاق محله ایجاد شده است. بخش سوم هم همانند شرکت تعاونی مصرف است. یعنی اینکه مسئولان بازارچه مواد غذایی را به صورت عمده و باقیمت کمتر از عرف بازار خریداری می‌کنند و با سود جزئی به مشتریان می فروشند. همان سود کم نیز به خانواده های کم بضاعت هدف اختصاص یافته است. امیرکارشکی که فرمانده پایگاه بسیج مسجد است چند نفر از غرفه‌های فعال و مسئولان آن را معرفی می‌کند. 

غرفه اول متعلق به محمد پورغلام جوان بیست‌ساله‌ای است که سازه‌های چوبی را در کارگاه خانگی درست می‌کند و برای فروش به اینجا می‌آورد. محمد از گلدان‌های رنگی زیبا هم در غرفه بهره گرفته تا سازه‌های چوبی بیشتر به چشم مشتری‌ها بیایند. علی خلیلی 15سال دارد و در کار خرید و فروش بخاری است، البته اسباب بازی هم می‌فروشد. 

علی می‌خواهد با این کار خودش را در بازار محک بزند تا درآینده سراغ کارهای جدی‌تر برود. وهاب ناظری نوجوان هفده‌ساله بعدی است که تعمیرات الکترونیک و نصب انواع دوربین را برعهده دارد. خوشحال است که وارد بازار کار شده و امیدوار است با این کار ترسش از فعالیت در بازار کم شود.

 

سفیران آنلاین نیازمندان

علی مشکانی از فعالان مسجد است. ایده طرح بازارچه از زمانی در ذهن او شکل می‌گیرد که تعدادی خانواده نیازمند را به او معرفی می‌کنند. علی آقا تصمیم می‌گیرد برای کمک به این خانواده‌ها، محصولات ارگانیک روستاهای اطراف را از طریق فضای مجازی بفروشد و از درآمد آن برای این خانواده‌ها بسته معیشتی بگیرد. چون نیت خیر دارد مردم نیز با آن‌ها همراه می‌شوند. 

وقتی مردم برای خرید به اینجا می‌آیند. حال و هوایشان تغییر می‌کند و مدت زمان بیشتری اینجا می‌مانند

علی آقا از نیروهای فعال مسجد است و ایده بازارچه را با هیئت امنا مطرح می‌کند. او می‌گوید: وقتی اعضا متوجه شدند می‌خواهیم با این بازارچه برای خانواده‌های نیازمند فضای کار و درآمد ایجاد کنیم و از جوانان محله برای راه‌اندازی آن استفاده کنیم، با طرح موافقت کردند و این اتاق را برای بازارچه در اختیارمان گذاشتند. ساخت آن حدود یک ماه زمان برد.

 

گسترش کار با کمک خیران

امیر کارشکی از همراهی افراد خیّری می‌گوید که در راه‌اندازی بازارچه همراه آن‌ها شده‌اند. او می‌گوید: چند روز مانده به افتتاح بازارچه با علی آقا به بازار مصلی رفتیم تا اجناس بازارچه را کامل کنیم. آنجا یکی از بازاری‌های قدیم مصلی را اتفاقی دیدیم. وقتی از نیت خیر ما برای بازارچه با خبر شد، حدود 10میلیون تومان جنس شامل موادغذایی در اختیارمان گذاشت، بدون اینکه چک یا سفته‌ای از ما بگیرد. 

هدف آن‌ها از ساخت فضای بازارچه به‌طور سنتی این است که فضا برای خریداران یادآور خاطرات قدیمی باشد. امیرآقا می‌گوید: وقتی مردم برای خرید به اینجا می‌آیند. حال و هوایشان تغییر می‌کند و مدت زمان بیشتری اینجا می‌مانند. آرامش بازارچه را دوست دارند و با حال خوش به خانه می‌روند.

ارسال نظر