کد خبر: ۲۶۵۲
۱۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۰

هر خانه، یک امدادگر

هر چند تابلویی بر سر در «خانه هلال» محله طرق نصب نشده است، اما پیداکردنش سخت نیست. خیابان شهید ساعی، شهید ساعی4. وارد محوطه که می‌شوید پرچم‌هایی با آرم هلال احمر که روی دیوارها نصب شده است مسیر را به شما نشان می‌دهد تا به خانه هلال برسید. فضایی حدود 20متر با آشپزخانه‌ای کوچک است که یک میز و صندلی در آن قرار دارد و دور تا دورش صندلی چیده است. در همین روز افتتاحیه، مردم محله پای کار آمده‌اند و در کنار هم تلاش دارند تا هر چه سریع‌تر فضا را آماده و راه‌اندازی کنند.

 هر چند تابلویی بر سر در «خانه هلال» محله طرق نصب نشده است، اما پیداکردنش سخت نیست. خیابان شهید ساعی، شهید ساعی4. وارد محوطه که می‌شوید پرچم‌هایی با آرم هلال احمر که روی دیوارها نصب شده است مسیر را به شما نشان می‌دهد تا به خانه هلال برسید.

فضایی حدود 20متر با آشپزخانه‌ای کوچک است که یک میز و صندلی در آن قرار دارد و دور تا دورش صندلی چیده است. در همین روز افتتاحیه، مردم محله پای کار آمده‌اند و در کنار هم تلاش دارند تا هر چه سریع‌تر فضا را آماده و راه‌اندازی کنند.

 حضور جوانان دور از ذهن نبود، قرار بر این است تا آن‌ها آموزش‌های ویژه‌ای برای کمک به حادثه‌دیدگان ببینند، اما استقبال سالمندان و میانسالان طرقی در ساعت 8:30 صبح روز پنجشنبه که یکی یکی تعدادشان بیشتر می‌شود نشان از همت زیادشان برای بهترشدن محله دارد. آدم‌هایی که عرق زیادی به محل سکونتشان دارند و در کنار هم تلاش می‌کنند رفاه بیشتری را برای یکدیگر فراهم کنند.

 

حضور جوانان در فعالیت‌های اجتماعی

عضو شورای معتمدان طرق با اشاره به ساخت و سازهای غیراصولی در نقاط حاشیه‌ای شهر مشهد می‌گوید: بسیاری از ما شنیده‌ایم که دو گسل بزرگ در شمال و جنوب مشهد قرار دارد و به همین دلیل هر لحظه ممکن است اتفاقی رخ دهد. موضوع پیشگیری و آمادگی در مواقع بحران بر کسی پوشیده نیست؛ به‌ویژه در محله‌های کم‌برخوردار که ساختمان‌هایش استحکام لازم را ندارند.

 متأسفانه با توجه به مشکلی که در بحث سندهاست مردم خانه‌هایشان را ایمن نمی‌سازند و خانه که ایمن نباشد خطرات بسیاری رخ خواهد داد. علاوه بر گسل‌ها، محله طرق در مسیر رودخانه طرق قرار دارد. در طی سال‌های گذشته در این محله دو سیل داشته‌ایم و شاهد مشکلات متعددی بوده‌ایم و هستیم. خانه هلال برای پیشگیری و آموزش جوانان محله می‌تواند مؤثر باشد و خطرات احتمالی را کنترل کند و کاهش دهد.

کار خوب هلال احمر این است که مدیر این خانه را از جوانان فرهیخته محله انتخاب کرده است

سیدعلی حسینی ادامه می‌دهد: کار خوب هلال احمر این است که مدیر این خانه را از جوانان فرهیخته محله انتخاب کرده است.شاید این پرسش در ذهنتان ایجاد شود، چرا مردم محله طرق با اطمینان خاطر از استقبال جوانان درباره خانه هلال صحبت می‌کنند و مطمئن هستند این مکان پتانسیلی برای محله‌شان است. 

حسینی پاسخ این سؤال ما را این‌چنین می‌دهد: هر زمان اتفاقی در کشور رخ داده (زمان جنگ، سیل، زلزله و ...) مردم این محله به‌طور خودجوش کمک‌هایی جمع کرده و با خودروهای خودمان این کمک‌ها را به مقصد برده‌ایم. 

با توجه به اینکه فعالیت‌های داوطلبانه بسیاری در منطقه داشته‌ایم می‌توانیم پیش‌بینی کنیم خانه هلال محله طرق، مجموعه فعال و پایگاه رفت و آمد جوانان خواهد بود. البته با شناختی که از مردم محله‌ام دارم افراد باتجربه‌تر هم در کنار جوانان هستند.

 

مدیریت محلی بازدهی بیشتری دارد

مدیر دفتر تسهیلگری طرق که جزو اولین نفرهای حاضر در این جمع است می‌گوید: خانه‌های هلال نمایندگان هلال احمر در محلات هستند. در واقع وقتی بحرانی اتفاق بیفتد یک شعبه هلال احمر کوچک در محلات است که اعضایش آموزش‌های مورد نیاز را دیده‌اند و تا رسیدن نیروهای امدادی می‌توانند مشکلات را مدیریت کنند.

امیر حیدرپور طرقی با اشاره به اینکه مدیر خانه هلال محله طرق از جوانان توانمند همین محله است افزود: با شناختی که از جوانان محله داریم می‌دانیم استقبال خوبی از این مجموعه خواهد شد. این خانه‌ها تشکیل شده تا در گام نخست فرد، سپس خانواده و درنهایت محله در ‏برابر خطرات آمادگی داشته باشند تا خسارت‌های ناشی از عوامل طبیعی و حوادث و بلایا را کاهش دهند.

 

تلاش برای افزایش امنیت محله

حجت قاسمی‌زاده، مدیر جوان خانه هلال محله، است. دیگر جوانان محله دور تا دورش هستند و درباره نحوه برگزاری کلاس‌های آموزشی و چگونگی فعال‌شدن این مکان با هم صحبت می‌کنند. با اینکه هیچ یک از آن‌ها هنوز به‌طور رسمی عضو این خانه نشده‌اند، اما از تکاپویی که دارند می‌توان فهمید عرقشان به محله زیاد است و می‌خواهند هر چه سریع‌تر برای امنیت خاطر هم‌محله‌ای‌ها کاری انجام دهند.

منطقه ما کم‌برخوردار و در حاشیه شهر است که حدود 35 تا 40هزار نفر جمعیت دارد

مدیر خانه هلال محله طرق می‌گوید: منطقه ما کم‌برخوردار و در حاشیه شهر است که حدود 35 تا 40هزار نفر جمعیت دارد. از آنجا که در مناطق کم‌برخوردار، مردم آموزش‌های لازم برای اقدامات اولیه را ندیده‌اند وجود خانه هلال می‌تواند در این زمینه امری ضروری باشد.

وی با اشاره به این موضوع که در منطقه طرق حضور جوانان و سازمان‌هایی همچون دفتر تسهیلگری، شورای معتمدان و شورای اجتماعی محلات، باعث هم‌افزایی و توانمندسازی محله طرق خواهد شد ادامه می‌دهد: استقبال جوانان محله گویای این امر است که ما می‌توانیم در زمان کوتاهی در هر خانواده‌ای یک امدادگر داشته باشیم تا در زمان وقوع حادثه به‌طور اصولی به اطرافیانش کمک کند.

 

آموختن خودامدادی و دگر امدادی

سرپرست جمعیت هلال احمر شهرستان مشهد در مراسم افتتاحیه خانه هلال محله طرق، ضمن ابلاغ حکم مدیر این مجموعه، درباره خانه هلال محله طرق می‌گوید: این مکان‌ها پاسخ‌گویی در زمان حوادث و سوانح را تسهیل می‌کنند تا مردم بتوانند از ظرفیت هلال احمر با کمک خود اهالی محله بهره ببرند.

سیدرسول زارع تأکید می‌کند: مردم باید خودامدادی و دگرامدادی را فرابگیرند تا در زمان بروز حادثه به دیگران کمک کنند. در بیشتر حوادث و سوانح، اعضای یک خانواده، خویشاوندان یا همسایه‌ها براساس عاطفه‌ای که به هم دارند تلاش می‌کنند به یکدیگر کمک کنند، غافل از اینکه شاید این کمک آسیب بیشتری به فرد برساند. اگر تجربه و دانش کافی نباشد ممکن است حتی ناخواسته موجب قطع نخاع فرد مصدوم شود. ما موظف هستیم تک تک مردم را در پاسخ‌گویی به سوانح آموزش دهیم.

 

انتقال مشکلات محله به مسئولان

سرپرست معاونت امور داوطلبان جمعیت هلال احمر استان خراسان رضوی و مسئول خانه‌های هلال استان با اشاره به این موضوع که این خانه‌ها با هدف ارتقای سطح تاب‌آوری جوامع محلی به‌ویژه جوامع کم‌برخوردار حاشیه شهر یا روستاهای محروم و دورافتاده تشکیل شده است توضیح می‌دهد: از طریق خانه‌های هلال، آموزش‌های امدادی به مردم ارائه می‌شود تا در زمان وقوع سوانح و حوادث حضور داشته باشند و از این ظرفیت‌ها استفاده کنیم.

 علاوه بر آن به دنبال اجرای برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی هستیم.سیدمسعود هدایتی افزود: این خانه سیصد و دوازدهمین خانه هلال در مشهد است که امروز افتتاح می‌شود و تنها خانه‌ای است که مدیر آن از بین جوانان خود محله انتخاب شده است. ما تلاش داریم نقاط ضعف، مشکلات محله و نیازها را شناسایی و به مسئولان انتقال دهیم تا رفاه محلات حاشیه را افزایش دهیم.

ارسال نظر