کد خبر: ۲۶۵۵
۱۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۰

رد پای کوچه باغ عنبر در خیابان آیت الله شیرازی24

کوچه باغ عنبر یا همان آیت الله شیرازی24، عمود بر بازارچه سراب و به موازات خیابان ارگ قرار دارد که در راستای ضلع شرقی ساختمان‌ آموزش و پرورش، کتابخانه عمومی شریعتی، دبیرستاندکتر علی شریعتی و مدرسه حکیم نظامی امتداد دارد. آن‌طور که در کتاب‌های تاریخی نوشته شده است؛ «این باغ به عنبر، غلام گوهرشاد همسر شاهرخ یا غلام حضرت امام رضا(ع) تعلق داشته است»

کوچه باغ عنبر یا همان آیت‌الله شیرازی24، عمود بر بازارچه سراب و به موازات خیابان ارگ قرار دارد که در راستای ضلع شرقی ساختمان‌ آموزش و پرورش، کتابخانه عمومی شریعتی، دبیرستاندکتر علی شریعتی و مدرسه حکیم نظامی امتداد دارد. آن‌طور که در کتاب‌های تاریخی نوشته شده است؛ «این باغ به عنبر، غلام گوهرشاد همسر شاهرخ یا غلام حضرت امام رضا(ع) تعلق داشته است، اما برخی دیگر نیز می‌گویند؛ ممکن است به‌دلیل داشتن گل‌های معطر و عنبرآگین به آن باغ عنبر گفته شده باشند یا با خاندان عنبریان از خاندان‌های بزرگ و معتبر خراسان قدیم که ذکری از آن‌ها در تاریخ بیهق شده است مربوط باشد.»

حسینیه خیاط‌ها در این خیابان، توسط مرحوم حاج صادق مقدم تأسیس شده است. وی از خیاط‌های بنام در آن‌زمان بود، این حسینیه به نام خیاط‌ها نام گرفته است.

 

بر سردر دبیرستان ماندگار دکتر علی شریعتی سال تأسیس آن 1310 ثبت شده است اما در طول سال‌ها هیچ نمایی از بنای قدیمی آن باقی نمانده است.

 

خانه‌های قدیمی مخروبه در این کوچه به پارکینگ خودرو تبدیل شده و تردد عابران را دشوار کرده است.

 

هر چند بیشتر بناهای شهر مشهد دچار تغییر و تحول شده‌اند، اما این کوچه همچنان هویت گذشته خودش را حفظ کرده است و خانه‌های قدیمی در آن به چشم می‌خورند.

 

ارسال نظر