کد خبر: ۲۶۶۵
۱۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۰

سیمای پر طراوت نوروز در میدان تلویزیون

امسال نمادهای ساده و زیبایی مانند قاب‌های عکاسی که در باغ وکیل‌آباد و بوستان خورشید نصب شده‌اند، در عین سادگی طرف‌داران زیادی دارند؛ به‌ویژه در میان کودکان و نوجوانان. نماد صدای طبیعت در باغ وکیل‌آباد و پازل پرندگان در کنار سایت پرنده‌نگری همین باغ جانمایی شده است و کاربردهای دیگری غیر از عکاسی هم دارد. این نمادهای جذاب با هدف معرفی گونه‌های پرنده موجود در باغ و بازی با آن‌ها نصب شده است و سرگرمی چند دقیقه‌ای را برای گردشگران نوروزی به همراه دارد.

چند سالیست که در برنامه‌های استقبال از بهار غیر از طراحی و جانمایی المان‌های شهری که به‌طور دائم و یا موقت در میدان‌ها و خیابان‌ها جای می‌گیرند، گل‌های رنگارنگ فصلی هم مهمان منطقه می‌شوند. امسال سهم منطقه9 در رنگارنگ شدن شهر مشهد دومیلیون گل بهاری و 63المان تزیینی است. 

نمادهای زیبا و خلاقانه‌ای که نه‌تنها مردم مشهد، بلکه 10میلیون زائری را که پیش‌بینی شده عید امسال میهمان ما باشند، در عیدانه امسال به ثبت خاطره‌هایشان در منطقه ما دعوت می‌کنند.

 

قاب‌های خاطره

امسال نمادهای ساده و زیبایی مانند قاب‌های عکاسی که در باغ وکیل‌آباد و بوستان خورشید نصب شده‌اند، در عین سادگی طرف‌داران زیادی دارند؛ به‌ویژه در میان کودکان و نوجوانان. نماد صدای طبیعت در باغ وکیل‌آباد و پازل پرندگان در کنار سایت پرنده‌نگری همین باغ جانمایی شده است و کاربردهای دیگری غیر از عکاسی هم دارد. این نمادهای جذاب با هدف معرفی گونه‌های پرنده موجود در باغ و بازی با آن‌ها نصب شده است و سرگرمی چند دقیقه‌ای را برای گردشگران نوروزی به همراه دارد.

هلیا نصرانی، نوجوانی که به همراه دوستانش با پازل پرندگان دقایقی را سرگرم شده‌اند، می‌گوید: فکر نمی‌کنم ساخت این‌طور پازل‌ها زمان یا هزینه زیادی لازم داشته باشد. ولی برای ما که دیگر کودک نیستیم و نمی‌توانیم از وسایل پارک بازی بچه‌ها استفاده کنیم خیلی سرگرم‌کننده است.

 

 

سازه‌های درختی در بوستان‌های منطقه

انواع تزیینات درختی چوبی هم که با استفاده از چوب‌های خشک قطع‌شده منطقه بر اساس کمیسیون ماده7 ساخته شده است روی درختان قدیمی بولوارها، باغ وکیل‌آباد، بوستان‌های خورشید، فردوس، لاله و دیگر بوستان‌های منطقه دیده می‌شوند. این سازه‌های چوبی خلاقانه در طرح‌های متفاوت و جذاب از ابتکارات گروه کارشناسی فضای سبز منطقه است.

سعید شکری، جوانی از اهالی محله آب وبرق، درباره تزیینات درختی بوستان لاله می‌گوید: هر سال نمادهایی با فلز و پلاستیک ساخته می‌شد که جالب هم بود اما حسی که چوب منتقل می‌کند دلنشین‌تر از متریال‌های دیگر است. طرح‌ها پیچیده و پرهزینه هم نیست و حس نمی‌کنیم که شهرداری برای تزیینات کوتاه‌مدت عید، هزینه هنگفتی کرده است.

هر سال نمادهایی با فلز و پلاستیک ساخته می‌شد که جالب هم بود اما حسی که چوب منتقل می‌کند دلنشین‌تر از متریال‌های دیگر است

از دیگر کارهای جالبی که شهرداری منطقه در استقبال از بهار 1401 انجام داده است، رنگ‌آمیزی خاص نیمکت پارک‌ها با طراحی‌های جذاب و قراردادن ایستگاه‌های بازی غول‌پیکر در بوستان‌های بزرگ مانند وفا و کوه پارک است؛ بازی‌هایی مانند میز بازی‌های فکری و هیجانی، بازی‌های خطی و بلز غول‌پیکر که با استفاده از وسایل دورریختنی و قرقره ساخته شده‌اند.

 

آذین‌بندی متفاوت

حمید شرکت سعدی، رئیس اداره فضای سبز شهرداری منطقه، درباره طرح‌های گل‌کاری و زیباسازی شهری امسال می‌گوید: طرح‌ها حاصل خرد جمعی و خلاقیت کارشناسان اداره فضای سبز شهرداری منطقه است. برخی از این طرح‌ها مانند گلیم برکت در میدان جمهوری به عنوان طرح برتر انتخاب شده‌اند.

سعیده زینتی، کارشناس طراح اداره فضای سبز شهرداری منطقه، نیز درباره شاخص‌های گل‌کاری امسال می‌گوید: رویکرد اداره فضای سبز شهرداری منطقه پیشرفت و تحول است. به همین دلیل سعی می‌کنیم سالانه تغییراتی در قسمت‌های شاخص گل‌کاری داشته باشیم تا این نمادها هر سال به‌طور متفاوت از سال‌های گذشته در ذهن شهروندان نقش ببندند. 

یکی از مکان‌های مهم منطقه که هم وسعت زیادی دارد و هم تردد زیاد، میدان جمهوری اسلامی است که سعی می‌کنیم هر سال آذین‌بندی متفاوتی داشته باشد. این میدان با مساحت بالغ بر هزار متر مربع دارای چهار بخش جدا از هم است که سعی شده است با وجود یکپارچگی طرح، تنوع رنگ و فضا را نیز داشته باشیم.

 

نقش رنگ‌ها در «گلیم برکت»

سعیده زینتی، طراح گلیم برکت در میدان جمهوری اسلامی، درباره روند طراحی گل‌کاری این میدان توضیح می‌دهد: همیشه سعی می‌کنم طراحی را بر اساس اصول زیبایی‌شناختی و ترکیب مناسب رنگ‌ها کار کنم. امسال معنی و مفهوم را هم چاشنی طراحی کرده‌ام تا زیبایی کار دوچندان شود. یکی از مواردی که به‌طور شاخص معرف شهر مشهد است هنر گلیم‌بافی است. طرح میدان به دو بخش تقسیم می‌شود، بخش اصلی الگو گرفته‌شده از گلیم خراسانی است که در مرکز طرح اجرا شده است. 

کار نهایی شامل رنگ‌های زرد، قرمز، سفید، آبی و نارنجی است که هر کدام نماد شادی، طراوت، آرامش و سلامتی است. بخش دوم حاشیه طرح است که به دلیل قرارگرفتن طرح گلیم در قسمت میانی، سعی کردم طرح تکرار شونده‌ای برگرفته از دیگر نقوش گلیم‌بافی کار کنم. این نقوش به واسطه هنر مشترک گلیم‌بافی در اقوام مختلف ایرانی نماد یک‌پارچگی و اتحاد بین اقوام مختلف ایرانی است. نام «گلیم برکت» را نیز با توجه به شعار «مشهد جهان شهر برکت و کرامت» برای این اثر انتخاب کرده‌ام.

 

غبارروبی از المان‌های ماندگار

یکی از قشنگی‌های المان‌های نوروزی ماندگارشدن آن‌ها برای چندین سال است که زیبایی شهر را برای مدت زیادی حفظ می‌کند. هرچند بعد از مدتی نیاز به تعمیر و بازسازی دارند اما ماندگارشدنشان برای مردم جذاب است. به عنوان مثال دوچرخه‌های فلزی زیرگذر میدان آزادی که زیر غبار شهر بی‌رنگ و رو شده بودند امسال با طرح‌های جالب مانند حصیربافی و قلاب‌بافی‌های رنگی مادربزرگ‌ها بازسازی شده و در معابر مختلف منطقه نصب شده‌اند. 

علاوه بر این آذین‌بندی پایه‌های پل هاشمیه و هفت‌تیر، فضاسازی ایستگاه‌های ورودی قطار شهری و ایستگاه‌های اتوبوس و رنگ‌آمیزی باکس‌های برق با طرح فانتری را هم داریم. نکته جالب این است که بیشتر المان‌های امسال با طراحی نور و صدا همراه است. المان‌های ماندگار منطقه در بوستان وفا و لاله نصب خواهند شد که بعد از 25اسفند رونمایی می‌شوند.

ارسال نظر