کد خبر: ۲۶۷۷
۰۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۰

بسته پیشنهادی برای گشت تاریخی در مشهد

فرقی نمی کند زائر یا مجاور مشهد باشید؛ گذرتان به این خاک که رسید، پس از زیارت امام هشتم، گریزی هم به راه های تاریخی آن بزنید و راه بلند تمدن و فرهنگ خراسان را با تماشای بناها و یادگارهای تاریخی آن گز کنید.

مشهد با پیشینه تاریخی غنی خود، مقصد سفر بسیاری از علاقه مندان به تاریخ است. دراین میان خراسان نیز که نامش با خورشید گره خورده، تاریخی به درخشندگی آفتاب دارد. چشم کشیدن روی سطرهای پیش رو تنها بخشی از داشته های تاریخی مشهد و خراسان است. 


مشهد و اطرافش چه دارند؟

فرقی نمی کند زائر یا مجاور مشهد باشید؛ گذرتان به این خاک که رسید، پس از زیارت امام هشتم، گریزی هم به راه های تاریخی آن بزنید و راه بلند تمدن و فرهنگ خراسان را با تماشای بناها و یادگارهای تاریخی آن گز کنید.


موزه ها

مشهد موزه های فراوانی دارد که هر کدامشان جذابیت های بصری خاص خودشان را دارند، اما در این میانه، برای بازدید از موزه آستان قدس نیاز نیست خیابان های پر ترافیک مشهد را سمت نشانی مشخص گز کنید.

 کافی است تا میانه زیارتتان در حرم مطهر، ساعتی را هم در موزه ای که در صحن کوثر قرار دارد، بگذرانید. موزه آستان قدس رضوی شامل گنجینه قرآن، فرش و منسوجات، نجوم و ساعت، گنجینه سلاح، گنجینه تمبر، اسکناس و مسکوکات، گنجینه مدال، تاریخ مشهد، نقاشی، گنجینه صدف و حلزون و آبزیان، گنجینه ظروف، گنجینه اشیا سنگی و سفال، هدایای مقام معظم رهبری است.

 در موزه بزرگ خراسان بزرگ هم که در محدوده گردشگری کوهسنگی قرار دارد، شما می توانید چشم به تماشای اشیای عتیقه، درهای نقاشی شده قدیمی، فرش ها و دیگر آثار تاریخی بدوزید. باغ موزه آرامگاه نادری، موزه ملک و موزه توس را هم می توان به این فهرست افزود. هزینه تماشای موزه توس ٢٠٠٠تومان، موزه بزرگ خراسان ٣٠٠٠ تومان و موزه باغ نادری١۵٠٠تومان است.

 

خانه های تاریخی

 از میان ٢٠٠خانه تاریخی مشهد، ۶٨ تای آن ثبت میراث است، اما فقط ۶خانه آن مرمت شده و میزبان قدم گردشگرانی است که برای بازدید از آن ها مشتاق اند. اگر شما هم علاقه ای به تماشای این یادگارها دارید، می توانید خانه داروغه،
خانه توکلی را در خیابان نواب صفوی، کوشک ملک را در باغ وکیل آباد، خانه ملک را در خیابان ارگ، خانه بهشت را در خیابان جنت و خانه اربابی چهاربرج را در بولوار شاهنامه محله چهاربرج ببینید.

 

حمام مهدی قلی بیک

 از میان بی شمار حمام هایی که روزی احوال کوچه ها و خیابان های مشهد را گرم می کرد حالا تنها یکی باقی مانده و بس؛ زائران یا مجاوران علاقه مند به تاریخ، توی تعطیلات نوروز، وقتی از حال وهوای زیارت فارغ شدند، می توانند کنار خروجی ضلع غربی صحن جامع رضوی، تابلوی موزه یا حمام قدیمی مهدی قلی بیک را ببینند و ساعتی را هم در تماشای دیدنی های این مکان حل کنند. 

 

مجموعه تاریخی توس

علاوه بر آرامگاه فردوسی و بنای هارونیه که معروف اند، این بخش شهر مشهد دیدنی های دیگری مانند ارگ توس، باره و دیواره های توس هم دارد که روزگاری ١٠۶ برج و ٩ دروازه داشته اما امروز از آن همه تنها چهار دروازه را می توان دید. البته مسئولان میراث فرهنگی این روزها مشغول مرمت و بازسازی باره توس هستند تا شکوه پیشین آن را دوباره پیش چشم گردشگران نمایش دهند. علاوه بر این سنگ قبرهای هارونیه که مجموعه ای از سنگ قبرهای قدمت دارِ یافت شده در روستاها و شهرهای اطراف است، بر جذابیت محوطه بیرونی بنای هارونیه افزوده است.

 

سنگ نگاره های تاریخی

 این نقوش صخره ای در حاشیه های شاندیز و طرقبه پراکنده اند و موضوعات مختلفی مانند صحنه های شکار، ابزار اولیه، انسان برهنه، گاومیش کوهان دار و بزهای کوهی را به تصویر کشیده اند. علاقه مندان به دیدن کمرمقبولا باید تا فاصله ۳ کیلومتری طرقبه و یک کیلومتری دره داغستان پیش بروند. سنگ شتر نیز در کنار راه مشهد به شاندیز و نزدیک روستای «درخت بید» و سنگ نگاره های تپه نادری در محوطه گردشگری هفت حوض قرار دارد.


گذری بر دیدنی های خراسان رضوی


سنگ بست : خراسان خاستگاه تاریخ است و از همین رو دیدن بی شمار آثار تاریخی در آن عجیب نیست، اما در این میانه تعدادی را می توان به عنوان نمونه هایی خاص در شمار آورد که سنگ بست یکی از آن هاست؛ شهر سنگ بست که در فاصله ٣٨ کیلومتری مشهد تا فریمان قرار دارد، کاملا مطابق با کالبد شهرهای پس از اسلام ایران تا قرن چهارم هجری قمری است و از آنجا که محل تلاقی راه های کاروان رو منتهی به مرو، هرات، توس و نیشابور بوده، از اهمیت فراوانی برخوردار بوده است.

کلات: کلات را به خاطر داشتن مناظر طبیعی بکر و زیبا «عروس خراسان» می دانند اما تاریخ کهن کلات، تاجی بر س رش نهاده که گوهرهایی مانند کاخ خورشید، مسجد کبود، بند ارغونشاه ، کتیبه نادری و بسیاری از این دست، آن را زینت داده اند. برای رسیدن به کلات باید مشهد را در ضلع شمال شرقی تا فاصله١٧۵کیلومتری برانید.

خواف: کویر تماشایی خراسان، تاریخی گرم و گوش نواز دارد. همین موهبت نیز دست او را برای داشتن آثار تاریخی بسیار پر کرده است. اگر گذرتان به خواف که در فاصله٢٧۵کیلومتری مشهد سایه دارد افتاد، حتما به بند تاریخی سلامه، کوشک سلامه، مسجد جامع سنگان، روستای خرگرد، روستای زوزن، مدرسه غیاثیه خرگرد و مسجد رباط زیارت آباد بزنید و از مجموع دیدنی های ریشه دار آن دیدن کنید.

تربت جام: این شهر کویری را به خاطر زیادی مساجد و آرامگاه های تاریخی باید شهر مسجدها و مشاهیر نامید. شمایی که برای تماشای تربت جام فاصله ١۶٨کیلومتری آن تا مشهد را زیر چرخ ماشین می اندازید باید بدانید که آثاری چون آرامگاه شیخ انور، سنگ قبر صدوقی، مدرسه امیر ملک شاه، گنبد فیروز شاهی، مسجد کرمانی، مسجد خانه نور، رباط سمنگان و رباط جام، تنها بخشی از تماشایی هایی است که انتظار شما را می کشد.

شادیاخ: در نیشابور کهن علاوه بر زیارت عطار، کمال الملک و خیام، می توانید با رفتن به شادیاخ در کوچه های قرن هفتم هجری قدم بزنید. این مکان در گذشته، یکی از محله های شهر کهن نیشابور بوده و تا سال ۶۶۹ هجری قمری که زمین لرزه آن را در هم درنوردیده، محل برو بیای امیران، وزیران، درباریان، نویسندگان و دانشمندان بوده است؛ محله ای اشرافی که هنوز بقایای شهر نشان از جلال و جبروت گذشته اش دارد.

میل های تاریخی: میل ها بناهای مرتفع آجری ای هستند که در میانشان، اخنگان با ١٧متر ارتفاع در فاصله ۲۲کیلومتری شمال شهر مشهد مجاور روستایی به همین نام قرار دارد. بنای اخنگان یک شبیه دیگر هم دارد که با نام میل رادکان در شهر چناران معروف است. این بنا نیز که یکی از یادگارهای تاریخ خراسان است، روزگاری محل محاسبه تقویم سال بوده است.

چهارطاقی بازه هور: بر اساس اسناد تاریخی و کاوش های باستان شناسی، بازه هور، قدیمی ترین چهارطاقی ایران است که در دوره اشکانیان بنا شده است. این بنای تاریخی در قسمت جنوبی روستای رباط سفید در فاصله ۶۰ کیلومتری مشهد مقدس و در کنار راه قدیم مشهد به تربت حیدریه قرار دارد.

رباط ها: مشهد و خراسان در مسیر کاروان های زیادی بوده که به قصد زیارت یا تجارت از آن عبور می کرده اند. از همین رو در نقاط مختلف آن بقایایی از کاروان سراها و رباط ها به یادگار مانده است. رباط طرق که یکی از بی شمار رباط موجود در خراسان است با دو ایوان در ابتدای جاده مشهد - نیشابور قرار دارد و شامل دو کاروان سرا متعلق به عهد صفویه و قاجار است. رباط خاکستر، شرف ، ماهی ، شریف آباد و... را هم می توان در فهرست این دیدنی ها قرار داد.

موزه بندیان درگز: محوطه باستانی بندیان با ١٠٠٠متر مربع در شهرستان درگز، بزرگ ترین گچ بری یافت شده از دوران ساسانی را در دل خود جای داده است. این سایت باستانی در ۲کیلومتری شمال غرب شهرستان در کنار رودخانه درونگر واقع شده است و به سبب آب بندی که در این ناحیه قرار داشته به بندیان معروف است. در نخستین فصل کاوش در این منطقه، تالاری به ابعاد ۸!۱۰ متر خاک برداری شد که به احتمال زیاد دارای سقفی چوبی و مسطح بوده و بر فراز ستون ها قرار داشته است. جالب ترین قسمت تالار، تصاویر و کتیبه هایی است که به صورت گچ بری دورتادور این تالار نقش خورده اند.

 

ارسال نظر