کد خبر: ۲۶۸۸
۲۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۰
بهار که می رسد، در خانه ماندن دشوار می شود؛ به ویژه وقتی در دو بهار آخر قرن، سفر نرفتن و در خانه ماندن آویزه گوشتان شده باشد، ناچار باید چشم به آغاز قرن جدید بدوزید، به این امید که تزریق سه دُز واکسن و فروکش کردن نسبی موج ششم کرونا، نویدی باشد بر قدم گذاشتن در راهی نو و کشف نادیده های جهان اطراف. اگر با این هدف می خواهید سال 1401 را آغاز کنید، سطرهای پیش رو می تواند برای برنامه ریزی بهتر تعطیلات نوروزی راهنمایتان باشد.

بهار که می رسد، در خانه ماندن دشوار می شود؛ به ویژه وقتی در دو بهار آخر قرن، سفر نرفتن و در خانه ماندن آویزه گوشتان شده باشد، ناچار باید چشم به آغاز قرن جدید بدوزید، به این امید که تزریق سه دُز واکسن و فروکش کردن نسبی موج ششم کرونا، نویدی باشد بر قدم گذاشتن در راهی نو و کشف نادیده های جهان اطراف. اگر با این هدف می خواهید سال 1401 را آغاز کنید، سطرهای پیش رو می تواند برای برنامه ریزی بهتر تعطیلات نوروزی راهنمایتان باشد.

ما در این گزارش، گشتی در داشته های طبیعی، تاریخی و مذهبی مشهد و اطراف آن می زنیم تا شما را با مکان هایی آشنا کنیم که گرچه مسافت چندانی با شهر ندارند، می توانند در حکم یک سفر، اوقات خوشی برایتان رقم بزنند. سعی کردیم در بسته های پیشنهادی ارائه شده، نظر علاقه مندان به کمپ در طبیعت، پیاده روی، دوچرخه سواری و گردش با خودرو را جلب کنیم.

 

کمپینگ و پیاده روی

حدود 2کیلومتر بعد از روستای نغندرِ طرقبه، سمت چپ، یک جاده فرعی است که محل مناسبی برای پیاده روی بهاری است. می توان ابتدای جاده، ماشین را پارک کرد (مسیر ماشین رو ندارد) و پس از پیمایش حدود نیم ساعت در طول دره بکر آن، در انتهای مسیر محل مناسبی برای کمپ پیدا کرد. انتهای این راه در ارتفاعات به رودخانه جاغرق می خورد و اگر حدود 45 دقیقه دیگر به پیمایش ادامه دهید، به مکان زیبایی کنار چشمه و استخر خواهید رسید که محل مناسبی برای کمپ زنی و استراحت است. با اینکه چشمه و آب در انتهای مسیر وجود دارد، بهتر است آب نوشیدنی همراهتان داشته باشید.

دره خوش رود

وضعیت: معمولا خلوت است
نشانی: طرقبه، 2 کیلومتر بعد از روستای نغندر
مسیر ماشین رو: ندارد
فاصله از مشهد: 4٠ کیلومتر
امکانات گردشگری: ضعیف (رستوران، اقامتگاه بوم گردی و سرویس بهداشتی ندارد)

 

اقامت در کویر پرستاره

بهار و پاییز، زمان مناسبی برای اقامت در کویر پر ستاره است. اگر دوست دارید بازی طبیعت در پیدایش انواع کویر به شکل ریگزار و کفه نمکی را در یک مکان ببینید، پیشنهاد ما به شما روستای فخرآبادِ شهرستان بجستان است. جایی که کویر گاهی به شکل دریاچه نمک ظاهر می شود و گاه نمکزار و کفه نمکی. البته که بجستان تنها همین یک نوع کویر را ندارد؛ اگر همین مسیر را به سمت بشرویه ادامه بدهید، ریگزاری سر راهتان سبز خواهد شد. قبل از کویر نمک فخرآباد هم کویر معروف «یونسی» با انواع رمل و ریگزار قرار دارد. پلایای نمک و باغ های پرشکوفه انار، از دیگر شگفتی های این منطقه است. شهرستان بجستان در 300 کیلومتری جنوب غربی مشهد است و روستای فخرآباد 30 کیلومتر قبل از بجستان قرار دارد. برای رسیدن به این شهرستان باید از شهرهای تربت حیدریه و فیض آباد گذر کنید.

کفه نمکی روستای فخرآباد

وضعیت: خلوت است
فاصله از مشهد: 300 کیلومتر
مسیر ماشین رو: جاده تا روستای فخرآباد آسفالت است اما برای دیدن کویر باید در خاکی برانید
امکانات گردشگری: خوب (رستوران و اقامتگاه بوم گردی دارد)
نشانی: بجستان، روستای فخرآباد

 

آرامش در طبیعت

اگر چندین بهار پشت سر گذاشته اید و دیگر توانی برای پیاده روی ندارید یا اینکه اصلا علاقه ای به پیاده روی ندارید و فقط می خواهید با وسیله نقلیه، گشتی در طبیعت بزنید، هوایی تازه کنید، غذایی میل کنید و دم غروب به خانه برگردید، گزینه های زیادی در رودخانه های اطراف مشهد از طرقبه و شاندیز گرفته تا کلات و فریمان پیش رو دارید اما پیشنهاد ما به شما درود نیشابور است. درود که در فاصله 105 کیلومتری مشهد قرار دارد، به واسطه امکانات گردشگری نسبتا مناسب، طبیعت زیبا، وسایل تفریحی جانبی، داشتن مکان هایی برای اتراق و... گزینه خوبی برای یک تفریح نیم روزی است. این شهر با آبشار و دره ای سبز، پاتوق پاراگلایدرسوارها نیز هست.

شهر درود نیشابور

وضعیت: آخر هفته ها شلوغ است
مسیر ماشین رو: دارد
فاصله از مشهد: 105 کیلومتر
نشانی: شهر درود
امکانات گردشگری: خوب (رستوران، سکو برای اتراق، سرویس بهداشتی عمومی و اقامتگاه بوم گردی دارد)
 


هیجان در طبیعت

اگر دوست دارید آرامش را با اندکی هیجان همراه کنید، پیشنهاد ما به شما «جنگل جیغ» است. جنگلی که از درختان بلند سرو و سپیدار تشکیل شده و به دلیل صدای «هو هو» مانند موجودات کوچکی به نام «چَز» به این نام مشهور شده است. این جنگل زیبا که هیچ همخوانی با نامش ندارد، در انتهای جاده خلج، نرسیده به روستای سربرج، قرار دارد و تنها 15 کیلومتر با مشهد فاصله دارد. 4 کیلومتر انتهایی مسیر خاکی کوبیده شده است.

جنگل جیغ

وضعیت: معمولا خلوت است
مسیر ماشین رو: 4 کیلومتر انتهایی مسیر خاکی کوبیده شده است
فاصله از مشهد: 15 کیلومتر
نشانی: جاده خلج، روستای سربرج
امکانات گردشگری: ضعیف (رستوران و اقامتگاه بوم گردی ندارد)
 

 

داروخانه طبیعت

نام سفید سنگ که به میان می  آید،بسیاری از مشهدی ها یاد زلزله سال 96 و پس لرزه های دلهره آورش می افتند. اما سال هاست که سفیدسنگ، جایی برای آرامش و شستن شوخ از تن است. یکی از سه آب گرم معدنی، دارای خاصیت درمانی ایران و تنها چشمه آب گرم قابل شرب در کشور، آب گرم شاهان گرماب است. آب این چشمه زلال، بی بو، بی رنگ و بدون گوگرد و آمونیاک است و به تازگی مجموعه ای خصوصی، امکانات خوبی برای استفاده از آب گرم آن فراهم آورده است.
این چشمه آب گرم در 50 کیلومتری شهر فریمان و در منطقه ای کوهستانی قرار دارد. کتیبه موجود در محل شاهان گرماب نشان می دهد بنای فعلی آب گرم در حدود سال 1087 و به دستور شاه سلیمان صفوی بنا شده است.

آب گرم شاهان گرماب

وضعیت: آخر هفته ها شلوغ است
مسیر ماشین رو: دارد
نشانی: فریمان، قلندرآباد، سفیدسنگ، روستای شاهان گرماب
فاصله از مشهد: 130کیلومتر
امکانات گردشگری: خوب (رستوران، سوئیت مجهز به وان آب گرم، استخر و امکانات بهداشتی دارد)

 

پیک نیک و پیاده روی

در فاصله 70 کیلومتری مشهد، دره ای قرار دارد که تماشای شکوفه های سیب آن در بهار وصف ناشدنی است. راه رسیدن به این دره از بولوار شاهنامه (آرامگاه فردوسی) آغاز می شود. جاده گوارشک را بگیرید و از پشت هارونیه، مسیر آسفالت را ادامه دهید. از روستای انداد، دو راه پیش رویتان قرار می گیرد، مسیر سمت راست شما را به آبقد و امرودک می رساند. از روستای «میان مرغ» به بعد، خاکی، صاف و شن ریزی شده است. بهتر است قبل از ورود به روستای امرودک، ماشین را بگذارید و باقی راه را پیاده طی کنید. با حدود یک ساعت پیاده روی می توانید خودتان را به آبشار آبقد برسانید. برای اینکه پیاده روی دلچسبی داشته باشید، بهتر است یک ناهار سبک برای خودتان در کوله بگذارید.

دره امرودک

وضعیت: آخر هفته ها شلوغ است
مسیر ماشین رو: از روستای میان مرغ به بعد جاده خاکی می شود
فاصله از مشهد: 70 کیلومتر
نشانی: بولوار شاهنامه، جاده گوارشک، روستای امرودک
امکانات گردشگری: ضعیف (رستوران، اقامتگاه بوم گردی و سرویس بهداشتی ندارد)

 

سفر به دیار شکوفه های گیلاس

«جشنواره شکوفه های گیلاس» یکی از جاذبه های گردشگری ژاپن است؛ جاذبه ای طبیعی که فروردین هر سال، توکیو را مقصد گردشگران بسیاری از سراسر دنیا می کند. جالب است بدانید که برای لذت بردن از تماشایی های چنین جشنواره ای، نیاز نیست مشقت راهی به این درازی را به جان بخرید و با صرف هزینه های گزاف به کشور چشم بادامی ها سفر کنید؛ کافی است برای دیدن زیبایی باغ های گیلاس، چرخ ماشینتان را سمت روستای زشک بچرخانید تا برای همیشه، خاطراتی سپید و صورتی در لنز دوربین و صفحه ذهنتان ثبت کنید.

ساکورا در زشک

وضعیت: آخر هفته ها شلوغ است
مسیر ماشین رو: دارد
فاصله از مشهد: 52 کیلومتر
نشانی: شاندیز، روستای زشک
امکانات گردشگری: خوب (رستوران و اقامتگاه بو م گردی دارد)

 

میعادگاه طبیعت و تاریخ

امروز از ارگ فرود یا به قول محلی ها «قلعه فرود»، قله ای بیشتر باقی نمانده است. شاید قلعه ای نمانده چون براساس «شاهنامه»، جریره، مادر فرود، پیش از مرگ خود آن را آتش زده است؛ شاید هم در طول سال ها از میان رفته است. به هرحال برای ما همین قله هم کافی است تا مکان تاریخی آوردگاه نبرد «فرود» (پسر سیاوش) و «توس» (سپهسالار ایران) و سپاهیانش را تصویرسازی کنیم؛ جایی که آسمان آبی و کوه های سبز به هم پیوند خورده اند، بنشینیم و فرود را تصور کنیم در حالی که از روی بلندی، اول بار سپاه ایران را می بیند. این قلعه اسطوره ای بر فراز کوه های کلات قرار دارد و برای رسیدن به آن باید بعد از عبور از تونل ورودی شهر کلات، به سمت چپ جاده بروید و مسیر 6 کیلومتری تا روستای گرو را بپیمایید، ماشین را در انتهای روستای گرو بگذارید و باقی راه را پیاده طی کنید. حدود 40 دقیقه راه پیش رویتان است تا به فراز کوه های دژ مانند کلات برسید و تپه های پایین دست را که در بهار سبز و مخملی شدند، زیر پایتان ببینید. 40 دقیقه دیگر هم از کنار دکل های مخابراتی تا محل قلعه ارگ راه دارید.

قلعه «فرود»

وضعیت: معمولا خلوت است
مسیر ماشین رو: تا روستای گرو مسیر ماشین رو دارد و بعد از آن را باید پیاده طی کنید
نشانی: کلات، بعد از تونل ورودی شهر، روستای گرو
فاصله از مشهد: 166 کیلومتر
امکانات گردشگری: ضعیف (رستوران، اقامتگاه بوم گردی و سرویس بهداشتی عمومی ندارد)

 

یک زیارت دسته جمعی در بهار

گنبد فیروزه ای رنگ بزرگی که انتهای جاده میامی را آراسته، آستان مبارکی است که دست کم از سال ۹۳۷ هجری قمری نزد مردم گرامی داشته می شود. این بنا از زمان احداث تا کنون مورد احترام و زیارت اهالی مشهد و عامه مسلمانان بوده و اکنون مهم ترین زیارتگاه پیرامون شهر است. چنان که از متن کتیبه بنا برمی آید در زمان ساخت آرامگاه، فرد مدفون در آن، برادرزاده یحیی بن زید تصور می شده است، اما عامه مردم اکنون میامی را آرامگاه یحیی بن زید می پندارند.
ذبح گوسفند و طبخ آن به صورت آبگوشت و توزیع بین زائران و مجاوران، یکی از رسوم ریشه دار این زیارتگاه است که در این باره باوری هم بین مردم جریان دارد؛ «چون زائران معمولا گوسفند نذر امامزاده می کردند، و گوشت آن را همان جا می پختند، ظروف مسی توسط خیرانی، وقف میامی می شد. زائران همه بر این باور بودند که اگر کسی ظروف امامزاده را بردارد، وسیله نقلیه او دچار خرابی می شود و از حرکت باز می ماند.»
برای رفتن به زیارتگاه امامزاده یحیی باید وارد جاده سرخس شوید و پس از پیمودن ۷ کیلومتر در محل شهرک رضویه سمت چپ بپیچید و 38 کیلومتر دیگر برانید تا به زیارتگاه برسید.

آستان مبارک امامزاده یحیی

وضعیت: آخر هفته ها و در روزهای زیارتی و مناسبتی شلوغ است
مسیر ماشین رو: دارد
نشانی: جاده سرخس، شهرک رضویه، روستای میامی
فاصله از مشهد: 58 کیلومتر
امکانات گردشگری: نسبتا خوب (رستوران، سوئیت اجاره ای و سرویس بهداشتی عمومی دارد )

 

نسیم نوروز در خدمت مردم کویر

نشتیفان یعنی «نیش توفان» جایی است که باد حضور عادی در جریان زندگی مردم دارد و هنر و خلاقیت نیاکان ما آن را به آسباد تبدیل کرده است. شاهکار مهندسی ایرانی، این نقطه را به یکی از بهترین مناطق بوم گردی ایران تبدیل کرده است. آسبادهای نشتیفان از بادهای ۱۲۰ روزه شرق کشور بهره می برند و گندم را به آرد تبدیل می کنند. اگر گذرتان به خواف افتاد، حتما به بند تاریخی سلامه، کوشک سلامه، مسجد جامع سنگان، روستای خرگرد، روستای زوزن، مدرسه غیاثیه خرگرد سر بزنید.

آسبادهای نشتیفان

وضعیت: معمولا خلوت است
مسیر ماشین رو: دارد
فاصله از مشهد: 275 کیلومتر
نشانی: خواف، نشتیفان
امکانات گردشگری: خوب (رستوران و اقامتگاه بوم گردی دارد )

 

 

 

در شهر کجا بگردیم؟

مجموعه موزه های آستان قدس رضوی (حرم مطهر رضوی)
آرامگاه فردوسی و موزه توس (بولوار شاهنامه)
موزه بزرگ خراسان (پارک کوهسنگی)
حمام مهدی قلی بیگ یا موزه مردم شناسی (انتهای بازار فرش)
خانه ملک و بازارچه صنایع دستی (خیابان امام خمینی(ره))
آرامگاه نادری (چهارراه شهدا)
خانه تاریخی داروغه (خیابان نواب صفوی)
خانه تاریخی امیری (خیابان نواب صفوی)
گنبد خشتی (ابتدای خیابان طبرسی)
گنبد سبز (خیابان آخوند خراسانى)
آرامگاه پیر پالان دوز (قسمت شمال شرقی مجموعه حرم حضرت رضا (ع))
بازار فرش (خیابان اندرزگو)
شلوغ بازار (گلشهر)
بازار ماهی و فلافل (شهرک شهید بهشتی)
کوهشار (بولوار نماز)
کوه پارک (انتهای بولوار دلاوران)
زیست پارک (انتهای کوه پارک)
باغ گیاه شناسی (بولوار جمهوری)
پارک ملت (میدان آزادی)
باغ وکیل آباد (انتهای بولوار وکیل آباد)
پارک طبیعی هفت حوض (خیابان سیدی، جاده خلج)

 

 

ارسال نظر