کد خبر: ۲۷۰۲
۲۵ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۰

فرش گل‌ها، شاهد بهار در بوستان شاهداند

برگ درختان سبز و شکوفه‌ها، نوید آمدن بهار را می‌دهند. بهاری که با وجود المان‌ها، فرش‌گل‌ها، دیوارنگاری‌ها و آذین‌بندی‌های بهاری زیباتر هم می‌شود. شهرداری مشهد طبق روال سال‌های گذشته با جانمایی طرح‌های مختلف درصدد است بهار را برای زائران و مجاوران امام مهربانی‌ها زیباتر کند. امسال منطقه10 با نصب حدود 40المان و گل‌کاری‌ به استقبال بهار می‌رود.

برگ درختان سبز و شکوفه‌ها، نوید آمدن بهار را می‌دهند. بهاری که با وجود المان‌ها، فرش‌گل‌ها، دیوارنگاری‌ها و آذین‌بندی‌های بهاری زیباتر هم می‌شود. شهرداری مشهد طبق روال سال‌های گذشته با جانمایی طرح‌های مختلف درصدد است بهار را برای زائران و مجاوران امام مهربانی‌ها زیباتر کند. امسال منطقه10 با نصب حدود 40المان و گل‌کاری‌ به استقبال بهار می‌رود. در این گزارش به بوستان شاهد رفتیم که هنرمندان مختلف در آن مشغول ساخت المان‌ها هستنند.  
 

 

گل‌های بهاری در فنجان

بوستان شاهد که از تقاطع بولوار شاهد و بولوار امامیه آغاز و تا پارکینگ سینما سیمرغ ادامه دارد، محل رفت و آمد شهروندان زیادی است. شش فنجان و نعلبکی با ابعاد بزرگ و با طرح گل رز، در ورودی بوستان دیده می‌شوند که در آن‌ها گل‌های بهاری قرار گرفته‌اند. با فاصله‌ای کوتاه و در ادامه حاشیه بوستان، ماشین سه‌چرخ بزرگی به چشم می‌خورد که پیرمرد باغبانی پشت فرمان آن نشسته است. 

این باغبان با این ماشین گل‌های بهاری را حمل می‌کند. المان بعدی سفره هفت‌سین است که سنبل، سیب، ساعت، سبزه، سنجد، سکه و سیر در آن خودنمایی می‌کند. سه مکعب بزرگ نیز بین المان‌ها جانمایی شده‌اند که در آن‌ها گل‌های بهاری کاشته‌ شده‌اند. هشت‌ردیف ستون نیز با گل‌های بهاری تزیین شده‌اند. در پایان این مسیر و تا آخر سال پاویون «ادب و حماسه» نصب می‌شود.


تجربه‌ای نو از «شاهنامه» فردوسی

فاطمه کریمی طراح و سازنده پاویون ادب و حماسه متولد ۱۳۶۹و دانش‌آموخته رشته مهندسی معماری از دانشگاه امام خمینی قزوین است. او در تعریف پاویون می‌گوید: پاویون‌ها مکان‌هایی اغلب نیمه‌باز و یا نیمه‌بسته به شمار می‌آیند که روی رفتار مخاطب اثرگذار هستند و هدف خاصی را دنبال می‌کنند. ادب و حماسه دو خصلت مهم مردمان خراسان است و شاهد بروز هم‌زمان این دو ویژگی در اشعار حماسی «شاهنامه» هستیم. 

ایده‌ اصلی این طرح نیز درباره شعر حماسی شکل گرفت و اینکه دیگر مثل گذشته نقالی و شاهنامه ‌خوانی بین جوانان ارزش محسوب نمی‌شود. برای اینکه آن‌ها با نگاهی نو به سمت شاهنامه‌خوانی و ادبیات حماسی بروند این المان را طراحی کردم. این المان با پرداخت سوررئال، بصری و تعاملی‌بودن پروژه تجربه جدیدی از شعر حماسی را برای مخاطب ایجاد می‌کند.

این پاویون از فلز ساخته شده و وجه بیرونی آن به صورت یک مکعب با دو ورودی مجزاست. صدا در این پروژه نقش محوری را بازی می‌کند. مخاطب به محض ورود با چرخاندن چرخ‌هایی که در بدنه‌های درونی تعبیه شده‌اند، حروف آویزان را به حرکت در می‌آورد. بعد از آن صدایی همچون چکاچاک شمشیر‌ها ایجاد می‌شود. 

کریمی می‌گوید: در گذشته فردوسی با به‌کار بردن صنایع ادبی همچون واج‌آرایی، لحنی حماسی را ایجاد کرد. در این طرح برخورد حروف فلزی به یکدیگر، آوایی حماسی را به گونه‌ای دیگر ایجاد می‌کنند.

 


خوشامدگویی با المان «عشق و فاصله»

علاوه‌بر بوستان شاهد در دیگر نقاط منطقه نیز المان آذین‌بندی، فرش گل و گل‌کاری‌های زیادی را می‌توانیم ببینیم. چهار لوب میدان قائم(عج) با چهار فرش گل بیش از پیش خودنمایی می‌کند. «رخت نوبهار»، «بانوی بهاری»، «فراز» و «دستچین بهار» فرش گل‌های این میدان نام دارند. کارگران فضای سبز در حال گل‌کاری گل برجسته در لچکی بزرگراه میثاق و بولوار امامیه و گل وارونه در لچکی میدان امام علی(ع) هستند، تا این ورودی‌ها نیز زیبایی منطقه را دوچندان کنند. 

دیوار «سبز هنر و خاطره» با موضوع شهدای دفاع مقدس و یادمان شهید بابا رجب نیز در ورودی بوستان نیلوفر آبی در بولوار اندیشه نصب شده است. المان «آکواریوم» با ماهی‌هایی از جنس آهن و چوب و نیز المان قایق گل در لچکی و خود میدان مطهری اجرا می‌شود. «جعبه کاپ کیک» در لچکی بولوار سجادیه، «بازی صدا» در بوستان‌های خانواده و شیرین و «جورچین مکعب» در چهارراه مخابرات نصب شده است. 

المان «عشق و فاصله» دو گنجشک نشسته روی باغ گل است که امسال در ایستگاه استقبال از زائر و در حاشیه جاده قوچان به مشهد نصب می‌شود یعنی در یکی از ایستگاه‌هایی که به زائران و مسافران قبل از ورود به مشهد خوشامد می‌گوید.

 

گسترش فرهنگ مطالعه

«علم و ادب» یکی از المان‌های نصب‌شده در بوستان شاهد است که  مریم سیفی آن را طراحی کرده و ساخته است. متولد 1366 و دانش‌آموخته کارشناسی گرافیک از تهران است. او سابقه هشت سال کار در حوزه ساخت مجسمه دارد. سیفی درباره اثرش می‌گوید: این المان از یک نیمکت با دو فیگور (مجسمه) تشکیل شده است. یکی از مجسمه‌ها در حال خواندن کتاب و دیگری در حال مطالعه روزنامه است. 

المان طوری طراحی شده است که مردم با آن تعامل داشته باشند و از فضای نیمکت استفاده کنند. شهرداری نیز کیو‌آر‌کدی روی آن نصب می‌کند تا شهروندان با گوشی‌های هوشمند آن را اسکن کنند. در پایان اسکن کتابی به آن‌ها معرفی می‌شود. هدف از طرحی این المان گسترش فرهنگ مطالعه است.ساخت و رنگ‌آمیزی این المان 40 روز زمان برده و مواد به کاررفته در آن آهن، چوب و فایبرگلاس است.

 

حال خوب اهالی با کاشت گل‌

هنوز بهار از راه نرسیده اما وجود فرش گل‌ها و المان‌های نصب شده در منطقه ساکنان را سرذوق آورده و با اینکه آن‌ها هنوز لباس‌های نو بر تن نکرده‌اند با این یادمان‌های شهری عکس می‌گیرند. محبوبه خوش‌اندام با دختر و پسر کوچکش از حاشیه بوستان شاهد رد می‌شود و بچه‌ها از دوچرخه پیرمرد باغبان بالا می‌روند. 

محبوبه خانم می‌گوید: سال‌هاست  با دیدن مجسمه‌ها و گل‌های بهاری حال دلمان خوب می‌شود. هر سال در عید نوروز همراه با اقوام و دوستان برای دیدن المان‌ها دور شهر می‌چرخیم و با آن‌ها عکس یادگاری می‌گیریم. نصب المان علم و ادب روبه‌روی دانشگاه آزادی و در بوستان شاهد اهالی را ترغیب می‌کند سراغ مطالعه بروند. امسال منطقه10 با نصب این آثار لبخند را به لبان ما آورده است. امیدواریم این گل‌ها و المان‌ها تا پایان بهار در منطقه بماند.

ارسال نظر