کد خبر: ۲۷۱۶
۰۸ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۰

لذت بهشتی نماز جماعت صبح در مسجد بلال

برخی از مساجد منطقه سال‌هاست چراغ شبستانشان را در سحرگاه می‌افروزند و پذیرای مشتاقانی هستند که دل در پی نیایش صبحگاهی دارند. مسجد بلال از جمله این مساجد در محدوده منطقه 3 شهری است. طبق روایت کسی که نماز صبحش را با جماعت بخواند مانند این است که از شب تا صبح مشغول عبادت بوده است. نماز صبح به‌قدری برای پیامبر اکرم(ص) مهم بود که در تاریخ آمده است که ایشان گاهی در افراد حاضر و غایب نماز صبح را شمارش می‌کرد اما متأسفانه اکنون در شهر ما به فریضه نماز صبح بهای چندانی داده نمی‌شود.

از ویژگی‌های زندگی به سبک اسلامی، برگزاری نماز صبح به‌صورت جماعت در مسجد است. پیش از این عموم مردم نه تا پایان شب بلکه در همان ساعت‌های اولیه شامگاه به خواب می‌رفتند و به‌راحتی قبل از اذان صبح بیدار می‌شدند و شرکت در نماز جماعت صبحگاهی، برایشان کاری سخت و ناممکن نبود.

در دهه‌های اخیر، دل‌مشغولی‌های مختلفی که پیش از دیدن سریال‌های تلویزیونی بخش عمده آن بود و این سال‌ها به گشت‌وگذار در فضای مجازی تغییر شکل یافته، باعث تأخیر ساعت خواب افراد شده و بیدار شدن صبحگاهی را به چالش کشانده است.

در این میان برخی از مساجد منطقه سال‌هاست چراغ شبستانشان را در سحرگاه می‌افروزند و پذیرای مشتاقانی هستند که دل در پی نیایش صبحگاهی دارند. مسجد بلال از جمله این مساجد در محدوده منطقه 3 شهری است. در ادامه خلاصه‌ای از هم‌کلامی با حجت‌الاسلام محمد خسروی، امام جماعت این مسجد، را باهم بخوانیم.

حجت‌الاسلام خسروی که سابقه 20 ساله برگزاری نماز جماعت در نوبت صبح مسجد بلال را بر عهده دارد، می‌گوید: مسجد ما در منطقه طلاب، چهارراه برق، شیخ صدوق 14 واقع شده و در نمازهای پنج‌گانه (صبح، ظهر- عصر و مغرب -عشا) باشکوهی خاص در آن برپا می‌شود.
وی که حدود 8 سال درس خارج فقه و اصول خوانده و هم‌اکنون جزو معمرین (کهنسالان) حوزه است، ادامه می دهد: این مسجد 3 امام جماعت دارد که صبح‌ها من و 2 امام جماعت دیگر در نوبت‌های بعدی حضور پیدا می‌کنند.

خسروی درباره اهمیت نماز صبح می‌گوید: طبق روایت کسی که نماز صبحش را با جماعت بخواند مانند این است که از شب تا صبح مشغول عبادت بوده است. نماز صبح به‌قدری برای پیامبر اکرم(ص) مهم بود که در تاریخ آمده است که ایشان گاهی در افراد حاضر و غایب نماز صبح را شمارش می‌کرد اما متأسفانه اکنون در شهر ما به فریضه نماز صبح بهای چندانی داده نمی‌شود.

متأسفانه چندان شاهد حضور جوانان در زمان ادای فریضه صبح نیستیم و بیشتر شرکت‌کنندگان از بازه سنی میانسال یا کهنسال هستند. در مسجد بلال حدود 20 نفر مأموم در نماز صبح حضور پیدا می‌کنند

وی با اشاره به ترکیب سنی و تعداد شرکت‌کنندگان توضیح می‌دهد: متأسفانه چندان شاهد حضور جوانان در زمان ادای فریضه صبح نیستیم و بیشتر شرکت‌کنندگان از بازه سنی میانسال یا کهنسال هستند. در مسجد بلال حدود 20 نفر مأموم در نماز صبح حضور پیدا می‌کنند.
وی ادامه می‌دهد: هر روز صبح مسجد با شیر و چای از نمازگزاران پذیرایی می‌کند و عده‌ای به انتخاب و پیشنهاد خود بانی این کار نیکو می‌شوند که می‌توان این سنت پسندیده را گسترش داد.

امام جماعت مسجد بلال درباره نتایج مادی و معنوی شرکت در نماز جماعت صبح توضیح می‌دهد: برای فردی که صبح‌ها خود را ملزم به بیداری و ترک بستر گرم می‌کند موفقیت‌های مادی و دنیایی رخ می‌دهد. روز چنین فردی ساعت‌ها قبل از افرادی که تن‌آسا هستند، شروع می‌شود و سهم کامروایی بیشتری از زندگی خواهند داشت.

امام جماعت مسجد محله شیخ صدوق درباره شرط موفق شدن برای حضور در نماز جماعت صبح بیان می‌کند: انسان‌های با اراده قوی به این مهم موفق می‌شوند و باید برای کسب این توفیق توسل داشت. همچنین باید برنامه‌ریزی کرد و از موارد مخرب آرامش شبانه مانند تا دیروقت همراهی با فضای مجازی و برنامه‌های تلویزیونی کم کرد تا خوابی آرام و بیدار شدنی به‌موقع داشت.

وی با اشاره به رویه‌های نادرستی که افراد پیش‌گرفته‌اند، گفت: اگر قرار باشد فردی تا ساعت 3 بعد از شب مسابقه فوتبال اروپایی و غیراروپایی ببیند، بیدار شدنش برای نماز صبح و شرکتش در مسجد تقریباً محال است. به‌ هرحال بزرگ‌ترها باید برای خواب کودکانشان برنامه‌ریزی کنند و عادت به سحرخیزی از کودکی پیدا شود. البته نمی‌توان از خانه‌ای که بزرگ‌ترش هم‌زمان با اذان صبح خواب است، انتظار داشت که فرزندان به شرکت در فریضه صبحگاهی موفق شوند.

خسروی در آخر اضافه می‌کند: آرزوی من این است که نماز صبح در هرجایی که ممکن است برگزار شود و مسئولان هم شرکت کنند و از نوجوانان و جوانانی که شرف حضور دارند تقدیر کنند.

کلمات کلیدی
ارسال نظر