کد خبر: ۲۷۱۸
۰۹ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۰

اقامه نماز صبح در قائمیه

اگر دقت کنیم بارها و بارها از سر بی‌حوصلگی یا غفلت، خواندن نماز را پشت گوش انداخته‌ایم. بهترین وقت خواب زمان نماز صبح است، به‌قول معروف دقیقا گل خواب است. وقتی عقل ما دلیل بیدارشدن و نمازخواندن را نداند، از خوابش نمی‌زند. با اجبار خانواده و در جمع شاید نماز بخواند، اما زمان تنهایی رغبتی برای اقامه نماز ندارد. درحالی‌که یکی از دغدغه‌های امامان جماعت مساجد ترویج فرهنگ نورانی نمازخوانی است و علاوه‌بر آن یکی از مهم‌ترین موضوعات دستگاه‌های فرهنگی کشور است که اگر این اصل درست شود، خیلی از ناهنجاری‌ها در محله حل‌وفصل می‌شود.

از همین فردا شروع می‌کنم. امروز خیلی سرم شلوغ بود. زنگ موبایل را تنظیم کرده بودم، اما آن‌قدر خسته بودم که نتوانستم از جا بلند شوم. دوست دارم نماز بخوانم، اما تنبلی اجازه نمی‌دهد.

 اگر دقت کنیم بارها و بارها از سر بی‌حوصلگی یا غفلت، خواندن نماز را پشت گوش انداخته‌ایم. بهترین وقت خواب زمان نماز صبح است، به‌قول معروف دقیقا گل خواب است. وقتی عقل ما دلیل بیدارشدن و نمازخواندن را نداند، از خوابش نمی‌زند. با اجبار خانواده و در جمع شاید نماز بخواند، اما زمان تنهایی رغبتی برای اقامه نماز ندارد.

 درحالی‌که یکی از دغدغه‌های امامان جماعت مساجد ترویج فرهنگ نورانی نمازخوانی است و علاوه‌بر آن یکی از مهم‌ترین موضوعات دستگاه‌های فرهنگی کشور است که اگر این اصل درست شود، خیلی از ناهنجاری‌ها در محله حل‌وفصل می‌شود.

 

پایگاه مذهبی و اجتماعی

متولیان مسجد قائمیه تمام تلاششان به‌کارگیری نوجوانان و جوانان در فعالیت‌های فرهنگی است، بچه‌هایی که بومی محله و برای بهترشدن محله زندگی‌شان مشتاق باشند.

خیابان شهید ایزانلوی پنجتن با مسجد قائمیه معروف است، پایگاه مذهبی و اجتماعی مردم محله که سال1368 به‌همت تک‌تک آن‌ها و البته مشارکت خیران تأسیس شد و پاگرفت.این مسجد مثل خیلی‌ از مساجد موفق دیگر به همدلی بین اعضا مشهور است. امام جماعت، هیئت امنا و فرمانده بسیج همه باهم همراه و همدل‌اند و این همراهی رمز موفقیت در کارهایشان شده است.

البته متولیان مسجد هم‌وغم و تمرکزشان بر فعالیت‌های فرهنگی است، چون واقف‌اند که این بافت بنیه فرهنگی ضعیفی دارد، اولویتشان را روی کودکان و نوجوانان گذاشته‌اند .

 

در هر سنگری حاضرند

قائمیه از پایگاه‌های فعال در سال‌های انقلاب و جنگ بوده است. داوطلبان نوجوان و جوانانی هستند که با جان‌ودل اعلام آمادگی کرده‌اند و تا لحظه آخر هم پای عهدشان ایستاده و جنگیده‌اند. ثبت 15شهید در شناسنامه این مسجد روایتگر فداکاری آن‌ها در دوران هشت‌ساله دفاع مقدس است. هرچند اهالی محله همیشه برای خدمت آماده بوده‌اند، هرموقع نیاز بوده است چه دفاع و چه غیر آن‌، اعلام آمادگی کرده‌اند. 3نفر از مسجدی‌های همین محله سال‌های گذشته در سوریه شهید شده‌اند.

 

22هزار جلد کتاب در مجموعه قائمیه

یکی از مشکلاتی که جوانان و نوجوانان پنجتن داشتند، دوری کتابخانه‌های عمومی و مرکزی آستان قدس رضوی از این محله بود. ضرورتی که برای پاگرفتن کتابخانه احساس می‌شد، باعث شد سالن کتابخانه‌ها نیز از طریق مسجد در اختیار نهاد عمومی کتابخانه‌ها گذاشته شود.

تاریخ شکل‌گیری آن به‌ سال88 برمی‌گردد، همان وقتی که نیاز به مجموعه‌ای ورزشی هم در محله احساس شد و سالن ورزشی آن هم پاگرفت و همه‌چیز دست‌به‌دست هم داد تا مسجد از هر لحاظی تکمیل باشد.کتابخانه مجهز به 22هزار جلد کتاب شده است و 2700عضو دارد که حالا این مجموعه مشکل دوری راه را برای دانش‌آموزان و دوستدارن کتاب حل کرده است و منابع مطالعاتی‌شان را تأمین کرده است.

 

اولویت با نوجوانان است

متولیان فرهنگی و امامان جماعت کاری کرده‌اند که حتی جوانان و نوجوانان با اشتیاق در صف نماز جماعت صبح حاضر هستند. این حرکت از حاج‌آقا تیموری که از سال75 امامت جماعت قائمیه را عهده‌دار بوده است و می‌شود گفت سال‌های زیادی اهالی این محله را همراهی می‌کرده است و بعدها که به حاج‌آقا ترابی رسیده است و بعد هم به حسین مؤذنی که چندماه بیشتر از خدمتش در مسجد نمی‌گذرد، اما چم‌وخم کار با نوجوانان و جوانان دستش آمده است و می‌داند اولویت اصلی در محله آن‌ها هستند.

 

برنامه‌های هفتگی قائمیه

مؤذنی از برنامه‌های مختلفی یاد می‌کند که در طول هفته برگزار می‌شود و مخاطبان زیادی دارد. از جلسات قرآنی با موضوع آموزش مفاهیم قرآنی که هر سه‌شنبه برگزار می‌شود گرفته تا برگزاری دعای توسل، زیارت عاشورا، امین‌الله و دعای کمیل که روال هفتگی برنامه‌های مسجد است و اجرای آن را هم جوانان و نوجوانان برعهده دارند.

او درباره جلسات قرآنی توضیح می‌دهد: شرکت‌کنندگان در کلاس‌ها آیات موضوعی و کوتاه را حفظ می‌کنند و در جلسات بعدی درباره‌اش صحبت می‌کنند. به فرض آیات زیادی درباره احسان به والدین هست که به این شیوه آموزش داده می‌شود.

 

موقعیت جغرافیایی ویژه

مؤذنی تعریف می‌کند: در رابطه با شرکت در نماز هم سخت نگرفته‌ایم. بچه‌ها در کلاس‌ها و برنامه‌های مختلفی که اجرا می‌شود به این موضوع رسیده‌اند که در برابر کسی که منعم است، شکرگزار باشند. اینکه هر انسان عاقلی در برابر هر نعمتی تشکر کند. نماز به معنیِ بودن هست، اینکه بنده من، با من هستی یا نه؟ خداوند در شرع خود را با نماز مشخص کرده است، یعنی اگر 3بار در روز نماز بخوانی، برعهد خود وفادار هستی.

او توضیح می‌دهد: موقعیت جغرافیایی مسجد و مجهزبودن آن به سالن ورزشی و کتابخانه باعث شده است مخاطبان زیادی داشته باشد، این یعنی فرصت خدمت مهیاست و ما هرچه فعالیت فرهنگی در این محدوده داشته باشیم، باز هم کم است.

کلمات کلیدی
ارسال نظر