کد خبر: ۲۷۲۲
۱۴ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۰

شروع دکلمه‌خوانی از 8 سالگی

سید امیرعباس موسوی دوازده‌ساله و ساکن محله وحید است. هنوز در ابتدای راه است، اما در همین مدت چهار مقام برتر در مداحی کسب کرده است و تلاش می‌کند با آموزش و تمرین گام‌به‌گام پیشرفت کند و روزی جزو مداحان سرآمد ایران باشد. امیرعباس از هشت‌سالگی به‌مدت یک‌سال تمرین کرد تا توانست در یکی از اعیاد ائمه(ع)، میکروفون به دست بگیرد و مقابل چشمان دلدادگان اهل‌بیت پیامبر(ص) دکلمه‌خوانی کند.

سیدامیرعباس موسوی با وجود سن کم، برای علاقه‌مندان به مداحی چهره ‌آشنایی است. از هشت‌سالگی با راهنمایی پدر، جریان تازه‌ای در زندگی‌اش اتفاق افتاد و وارد مسیر متفاوتی شد. او با بهره‌بردن از تعالیم پدر و ادامه‌دادن راه او و البته استعدادی که دارد، در مراسم و مکان‌های مختلف مداحی می کند؛ از بارگاه منور امام رضا(ع) تا هیئت‌های مختلف مذهبی.

او دوازده‌ساله و ساکن محله وحید است. هنوز در ابتدای راه است، اما در همین مدت چهار مقام برتر در مداحی کسب کرده است و تلاش می‌کند با آموزش و تمرین گام‌به‌گام پیشرفت کند و روزی جزو مداحان سرآمد ایران باشد.

 

شبی خاطره‌انگیز

امیرعباس از هشت‌سالگی به‌مدت یک‌سال تمرین کرد تا توانست در یکی از اعیاد ائمه(ع)، میکروفون به دست بگیرد و مقابل چشمان دلدادگان اهل‌بیت پیامبر(ص) دکلمه‌خوانی کند. او درباره شروع‌به‌کارش می‌گوید: پدرم هم از هشت‌سالگی مداحی را شروع کرده بود و بیش از سه دهه مداح اهل‌بیت پیامبر(ص) بود. وقتی من به این سن رسیدم، پرسید که دوست دارم مداح شوم یا نه. وقتی جواب مثبتم را شنید، از فردای آن روزی یکی‌دو ساعت با من تمرین می‌کرد و این‌طور بود که در این مسیر قرار گرفتم.

پدر امیرعباس در گام نخست آموزش‌هایش یک سال تمام دکلمه‌خوانی را که لازمه مداحی است، به فرزندش آموزش داد. امیرعباس پس از این مرحله موفق شد استعداد و توانایی‌اش را به نمایش بگذارد.

هرگز آن شب خاطره‌انگیز را فراموش نمی‌کند: شب ولادت امام سجاد(ع) همراه پدرم راهی هیئت عاشقان ثارالله(ع) شدیم. مسئول این هیئت حاج‌علی خوش‌دل، از پیرغلامان باسابقه، به من فرصت داد تا بتوانم در ستایش اهل‌بیت پیامبر(ص)، دکلمه بخوانم. پس از مراسم استقبال بسیار خوبی از من شد.

ده‌ها نفر من را به‌شدت تشویق کردند و از آن روز به بعد حاج‌علی خوش‌دل من را به دیگر هیئت مذهبی در مشهد معرفی کرد.

 

اجرا در حرم مطهر

او در این مدت آن‌قدر پیشرفت کرد که سالروز ولادت امام رضا(ع) برای اجرای مراسم به حرم مطهر دعوت شد.
دعوت از یک نوجوان برای مداحی در حرم مطهر موفقیت بزرگی برای او محسوب می‌شد. خودش در این‌باره تعریف می‌کند: دوسال از زمانی که تمریناتم را در این زمینه شروع کرده بودم، گذشته بود و با شنیدن این خبر که می‌توانم در روز میلاد امام رضا(ع) برنامه اجرا کنم، در پوستم نمی‌گنجیدم.

آن روز صحن مملو از حضور زائران امام رضا(ع) بود. علاوه بر این، مراسم نیز به‌صورت زنده از شبکه تلویزیونی استان و شبکه5 ملی پخش می‌شد. درنهایت من رو به گنبد امام هشتم(ع) برای جمعیت زیادی دکلمه‌خوانی کردم. امیرعباس در کنار ده‌ها لوح تقدیری که از شخصیت‌های برجسته استان دارد، به مقام برتر استانی در رقابت‌های مختلف هم رسیده است.

او خیلی خلاصه درباره عنوان‌هایی که به دست آورده است، می گوید: از سال1398 تا امروز درمجموع چهار مقام نخست در مسابقات کانون مداحان استان در سنین پایه به دست آورده‌ام و یک مقام برتر نیز در ناحیه آموزش‌وپرورش کسب کرده‌ام. همین‌جا از زحمات پدرم و اساتیدی که مشوق من بودند، ازجمله آقایان علی خوش‌چهره، کاظم اکبرزاده، کاظم ذوقیان، رضا آتش‌بار، رضا یعقوبیان، ثابت‌نیا و... تشکر می‌کنم.

کلمات کلیدی
ارسال نظر