کد خبر: ۲۷۲۵
۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۰

تلفیقی از هنر

«قوی‌فکر» جوان خوش‌سلیقه‌‌ای است که علاقه زیادی به حوزه صنایع دستی دارد، به همین دلیل هم تصمیم می‌گیرد با برپایی مغازه‌ای در بولوار مدرس ابتدا صنایع دستی مشهد و سپس صنایع دستی شهرهای مختلف کشور را برای علاقه‌مندان به این حوزه عرضه کند. کم‌کم کسب‌وکارش رونق می‌گیرد و تنوع صنایع دستی‌ای که در بازار ارائه می‌دهد، بیشتر می‌شود. اکنون 20سال از ورود او به این شغل می‌گذرد و خوش‌ذوقی او در انتخاب این هنر نه‌تنها باعث شده است مشتریان خاص خودش را داشته باشد

 «قوی‌فکر» جوان خوش‌سلیقه‌‌ای است که علاقه زیادی به حوزه صنایع دستی دارد، به همین دلیل هم تصمیم می‌گیرد با برپایی مغازه‌ای در بولوار مدرس ابتدا صنایع دستی مشهد و سپس صنایع دستی شهرهای مختلف کشور را برای علاقه‌مندان به این حوزه عرضه کند.
کم‌کم کسب‌وکارش رونق می‌گیرد و تنوع صنایع دستی‌ای که در بازار ارائه می‌دهد، بیشتر می‌شود. اکنون 20سال از ورود او به این شغل می‌گذرد و خوش‌ذوقی او در انتخاب این هنر نه‌تنها باعث شده است مشتریان خاص خودش را داشته باشد، بلکه هر فردی که از مقابل مغازه او عبور می‌کند، نمی‌تواند چشم از ویترین مغازه و محصولاتش بردارد و می‌توان اطمینان داشت با ورود به مغازه او دست خالی باز نمی‌گردد.

او که اکنون 38سال سن دارد، درباره علاقه‌اش به صنایع دستی و برپایی این مغازه برایمان توضیح می‌دهد: از سال78 علاقه زیادی به صنایع دستی داشتم و دیدن هنر دست دیگران برایم بسیار لذت‌بخش بود. تصمیم گرفتم تا شغل خود را در همین زمینه انتخاب کنم، بنابراین علاوه‌بر هنرمندان مشهدی با تولیدکنندگان داخلی از شهرهای مختلف مانند زنجان، اصفهان، تبریز و... ارتباط گرفتم.

قوی‌فکر درباره صنایع دستی داخل مغازه می‌گوید: صنایع دستی کشور شامل ظروف مسی مانند دیگ، پارچ و لیوان و... و قلم‌زنی روی و مس، میناکاری، خاتم‌کاری، فیروزه‌کوبی روی و مس، ملیله‌کاری و... می‌شود و هرکدام تولیدکنندگان مختلفی دارد که اگر حواسمان به آن نباشد، روبه‌فراموشی خواهد رفت.

او با اشاره به اینکه بیش از 50تولیدکننده مختلف با او همکاری می‌کنند، بیان می‌کند: بیشتر خریداران جذب مس می‌شوند و فروش ما در این حوزه بیشتر است. البته همان‌طور که اطلاع دارید، مس از ظروفی است که سال‌ها پیش مردم از آن استفاده می‌کردند و با گذر زمان ظروف روحی، آلمینیومی، چینی و... جایگزین آن شده است.

وی ادامه می‌دهد: پس از سال‌ها اکنون مردم دوباره به خواص پخت غذا در ظروف مسی پی برده‌اند. به‌عنوان مثال به گفته بسیاری از محققان، پخت غذا در این ظروف باعث تنظیم غده تیروئید و حفظ سلامت دستگاه گوارش می‌شود. همچنین از افزایش میزان کلسترول خون جلوگیری و به جذب آهن در بدن کمک می‌کند. نکاتی که شاید تنها گوشه‌ای از خواص استفاده از این ظروف باشد.

از سال78 علاقه زیادی به صنایع دستی داشتم و دیدن هنر دست دیگران برایم بسیار لذت‌بخش بود. تصمیم گرفتم تا شغل خود را در همین زمینه انتخاب کنم

قوی‌فکر همچنین درباره نگهداری از ظروف مسی و پخت غذا در آن‌ها توضیح می‌دهد: باید هنگام شست‌وشوی ظروف مسی احتیاط کرد تا لایه آن از بین نرود یا خش برندارد. مواد اسیدی یا غذاهای ترش باعث از بین رفتن لایه ظروف مسی می‌شود، بنابراین هرچند وقت یک‌بار باید این ظروف قلع‌اندود شود.

وی با اشاره به اینکه دومین صنایع دستی که نظر مشتریان را جلب می‌کند قلم‌زنی و خاتم‌کاری‌های موجود در مغازه است، می‌گوید: خاتم‌کاری در حقیقت زینت‌دادن و پوشاندن سطح چوب یا مس به‌صورت موزاییکی با مثلث‌های کوچک است که هرچه این مثلث‌ها کوچک‌تر، منظم‌تر و دقیق‌تر چسبانده شده باشد، ارزش خاتم‌کاری بیشتر است و در قالب‌های گوناگون مانند جای جواهرات، قلمدان و... عرضه می‌شود.

قوی‌فکر که در نمایشگاه‌های داخلی و خارجی شرکت کرده است، یکی از مشکلات خود را حمایت‌نشدن کافی از صنایع دستی در زمینه صادرات می‌داند و می‌گوید: هنرهای دستی کشور ما در بسیاری از کشورهای خارجی استقبال می‌شود، اما زمینه صادرات آن‌طور که باید فراهم نیست و صادرکننده باید هزینه زیادی برای این موضوع بپردازد که عملا برایش توجیه اقتصادی ندارد.

وی با اشاره به اینکه مس پایه بیشتر صنایع دستی موجود در مغازه است، بیان می‌کند: افزایش قیمت دلار بر کار ما نیز تأثیر داشت. چون قیمت مس مانند طلا قیمت جهانی دارد و امسال چندین مرتبه قیمت‌ها افزایش یافت ، این موضوع بر روی کسب‌وکار ما تأثیر منفی گذاشت.

مشتریان او بیشتر از زائران هستند، اما بازهم مشتریان مقیم خارج از ایران دارد و دلیل این موضوع را عرضه صنایع دستی تولید داخلی می‌داند: به علت اینکه هیچ‌گاه صنایع دستی غیر ایرانی مثل کارهای هندی یا پاکستانی برای فروش نیاورده‌ام، از سوی میراث فرهنگی نشان اعتماد را دریافت کرده‌ام.

به علت اینکه هیچ‌گاه صنایع دستی غیر ایرانی مثل کارهای هندی یا پاکستانی برای فروش نیاورده‌ام، از سوی میراث فرهنگی نشان اعتماد را دریافت کرده‌ام

او با اشاره به صنایع دستی موجود در مغازه می‌گوید: صنایع دستی مشهد شامل فیروزه‌کاری، خطاطی و سنگ‌تراشی و حکاکی روی سنگ است، اما بیشتر کارهای مغازه مانند خاتم‌کاری، قلم‌زنی و... هنر دست اصفهانی‌هاست، ظروف مسی از زنجان و یزد و گلیم‌بافی نیز متعلق به اردبیل است.

قوی‌فکر یکی از خواسته‌های خود را استفاده از صنایع دستی در بین مردم بیان می‌کند و می‌افزاید: باید در این زمینه فرهنگ‌سازی انجام شود. شما در گذشته به هر خانه‌ای که وارد می‌شدید، گلیم، تابلوفرش یا همین ظروف مسی را مشاهده می‌کردید. حتی قدیمی‌ترها به یاد دارند که گذشته در جهیزیه بانوان ظروف مسی به چشم می‌خورد، اما اکنون فقط ظروف کریستال و چینی دیده می‌شود.

وی ادامه می‌دهد: نباید فراموش کنیم صنایع دستی هنر ما ایرانیان است که از سال‌ها قبل نسل‌به‌نسل چرخیده است و با خرید آن نه‌تنها زیبایی دیگری به خانه‌های خود می‌بخشیم، بلکه باعث می‌شویم تولیدکنندگان این حوزه نیز پابرجا بمانند و کار خود را حفظ کنند.

بنابراین نیاز به تبلیغات گسترده و نشان‌دادن دوباره اهمیت صنایع دستی و زیبایی بصری آن‌ها در میان نسل جوان هستیم.

ارسال نظر