کد خبر: ۲۷۳۱
۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۰

مسجد "بهشتی" حضرت علی اصغر (ع) نیم‌قرن قدمت دارد

زمین مسجد علی اصغر(ع) سال۱۳42 توسط مرحوم آقای «احمدی» وقف و به همت ساکنان محله در یک طبقه با زیربنای 120متر به‌شکل شیروانی ساخته شد. نیم‌طبقه‌ای هم در زیرشیروانی بود که برای خواهران استفاده می‌شد. سال1385 به همت هیئت امنای مسجد و کمک مردم همین محله مسجد بازسازی و در 4طبقه ساخته شد که هر طبقه آن 180متر زیربنا دارد.

طنین دل‌نشین نوای اذان هر صاحب‌دلی را به سوی مسجد می‌کشاند. هنوز اذان مغرب را نگفته‌اند. نمازگزاران، پیر و جوان، کم‌کم در دل مسجد جاخوش می‌کنند تا نماز را به جماعت اقامه کنند. صبر می‌کنم تا نماز تمام شود، سپس نشانی از آقای ابراهیم‌زاده یکی از اعضای هیئت امنای مسجد می‌گیرم. 

«حسن ابراهیم‌زاده» 58ساله یکی از اعضای هیئت‌امنای مسجد علی‌اصغر(ع) است که از ابتدای انقلاب در این مسجد حضور داشته و به مدت 12سال به عنوان فرمانده پایگاه شهید باهنر در این مسجد خدمتگزار بوده است.

او از تاریخچه مسجد این‌چنین برایمان می‌گوید: «زمین مسجد علی اصغر(ع) سال۱۳42 توسط مرحوم آقای «احمدی» وقف و به همت ساکنان محله در یک طبقه با زیربنای 120متر به‌شکل شیروانی ساخته شد. نیم‌طبقه‌ای هم در زیرشیروانی بود که برای خواهران استفاده می‌شد. سال1385 به همت هیئت امنای مسجد و کمک مردم همین محله مسجد بازسازی و در 4طبقه ساخته شد که هر طبقه آن 180متر زیربنا دارد.»


به دنبال جذب جوانان هستیم

ابراهیم‌زاده با اشاره به اجرای برنامه‌های متنوع فرهنگی و اجتماعی در این مسجد که بخشی از نیازها و دغدغه‌های مردم محله را برطرف می‌کند، توضیح داد: «مسجد متعلق به حزب یا گروه خاصی نیست، مسجد باید طوری باشد که همه مردم به‌راحتی در برنامه‌های آن شرکت کنند.

 در این سال‌ها سعی کرده‌ایم علاوه‌بر برگزاری برنامه‌هایی مانند نمازهای سه‌گانه، دعاهای کمیل، ندبه، توسل، زیارت عاشورا و مراسم‌های مناسبتی مانند دهه‌های ماه‌های محرم و صفر، ماه مبارک رمضان و... با برپایی برنامه‌های فرهنگی و تفریحی علاوه‌بر جذب میان‌سالان و سالمندان مکانی برای جذب جوانان هم باشیم.»

وی یادآور شد: «بسیاری از افراد گمان می‌کنند مسجد محلی برای برپایی نماز و آموزش احکام و مسائل دینی است. حال آنکه این روزها می‌بینید این مکان‌های مقدس با برگزاری کلاس‌های آموزشی و فرهنگی، زمینه آموزش کودکان، نوجوانان و جوانان بسیاری را فراهم کرده است. ما هم در مسجد حضرت علی‌اصغر(ع) و پایگاه‌ شهید باهنر تلاش داریم ساعت‌های مفیدی را برای جوانان و نوجوانان محله فراهم کنیم.»


کتاب‌هایی که در مسجد خاک می‌خورد

این فعال مسجد حضرت علی اصغر(ع) با اشاره به بافت قدیمی محله بهشتی و نبود مکان‌های فرهنگی و کتابخانه در این محله برای جوانان توضیح داد:« این مسجد را در 4طبقه ساختیم تا بتوانیم یک طبقه از آن را در اختیار بسیج و قسمتی را هم در اختیار جوانان قرار دهیم.

 به همت معاونت شهرداری منطقه8 طبقه چهارم را تا حدودی تجهیز کردیم و با نصب کتابخانه در آن و گذاشتن میز و نیمکت قرائت‌خانه‌ای برای جوانان ایجاد کردیم اما باوجوداین به‌دلیل پله‌های زیاد و نبود آسانسور استقبال چندانی از این مکان نشده و چندسالی است که رونق گذشته را ندارد و آن‌طور که باید از این پتانسیل استفاده نمی‌شود.»

وی ادامه داد: «وجود چنین فضایی در این مکان در نوع خود بی‌نظیر است. چراکه سعی داشتیم کتاب‌ها متناسب با نیاز جوانان و نوجوانان باشد، اما باز هم آن‌طور که باید از این فضا استقبال نشد.» ابراهیم‌زاده علاوه‌بر فضای کتابخانه، اتاقی را که برای آموزش در آنجا آماده شده است به ما نشان می‌دهد که مدتی است بدون استفاده مانده است.


مشکل‌گشای محله

هر چند او از کم‌رنگ‌شدن فعالیت‌های فرهنگی‌تفریحی این روزهای مسجد گلایه دارد، اما در کنارش به فعالیت‌های بانوان محله اشاره کرد و توضیح داد: «در حال حاضر بانوان بسیجی و مسجدی ما خیلی فعال هستند. آن‌ها در حد وسع خودشان هر 3 تا 4ماه یک جهیزیه آماده می‌کنند و دختری را به خانه بخت می‌فرستند..

 مدل کارشان این‌چنین است که شما می‌آیید و زوجی را معرفی می‌کنید که نیاز به تهیه جهیزیه دارند، بعد از بررسی توسط بسیج خواهران آن‌ها به همت هم و با حضور در جلسات قرآن موضوع را به یکدیگر اطلاع می‌دهند و در حد توانشان جهیزیه‌ای را آماده می‌کنند و به آن‌ها هدیه می‌دهند. علاوه‌برآن سرکشی از سالمندان و خانواده شهدا را هم در برنامه‌های روزانه‌شان دارند.»


17 شهید مسجد

«مسجد علی اصغر(ع) در زمان انقلاب و هشت سال دفاع مقدس فعالیت‌های بسیاری انجام می‌داد. جوانانی که می‌خواستند به جبهه بروند در اینجا ثبت‌نام می‌کردند و پس از معرفی‌شان به حوزه‌های اعزام، به جبهه اعزام می‌شدند.»

 ابراهیم‌زاده با اشاره به این موضوع ادامه داد: «نمازگزاران مسجد و اهالی این محله بیشتر انقلابی بوده و هستند. زمان جنگ برای دفاع از میهن، خودشان را موظف می‌دانستند تا برای رزمندگان اسلام خدمتی انجام دهند و مسجد شور و حالی خاص داشت. این مسجد 17شهید را تقدیم این نظام و انقلاب کرد که یاد و خاطره آن شهیدان همیشه در دل ما زنده است.»

 

 

ارسال نظر