کد خبر: ۲۷۴۰
۲۹ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۰

هدیه‌های متبرک حرم امام رضا(ع) در مغازه کاسب خیابان کاشانی

همه آن‌هایی که از سر ارادت هدیه‌ای به امام‌رضا(ع) می‌دهند، خودشان هم می‌دانند اگر قرار به استفاده از آن هدیه در حرم مطهر است، باید به‌نحوی تبدیل به احسن شود. فرقی هم نمی‌کند هدیه طلا باشد یا تکه پارچه دست‌باف. هدیه هرچه باشد بعد از جمع‌آوری و قیمت‌گذاری به‌نحوی فروخته می‌شود تا پول آن صرف حرم مطهر شود. از زبان حسین حاجی‌زاده روایت‌هایی خواهیم خواند که از هدیه‌های متبرک در مغازه او آغاز می‌شود و در نهایت به خانه علاقه‌مندان می‌رسد.

همه آن‌هایی که از سر ارادت هدیه‌ای به امام‌رضا(ع) می‌دهند، خودشان هم می‌دانند اگر قرار به استفاده از آن هدیه در حرم مطهر است، باید به‌نحوی تبدیل به احسن شود. فرقی هم نمی‌کند هدیه طلا باشد یا تکه پارچه دست‌باف. هرچه باشد بعد از جمع‌آوری و قیمت‌گذاری به‌نحوی فروخته می‌شود تا پول آن صرف حرم مطهر شود.از زبان حسین حاجی‌زاده روایت‌هایی خواهیم خواند که از هدیه‌های متبرک در مغازه او آغاز می‌شود و نهایت به خانه علاقه‌مندان می‌رسد.


واسطه‌ای برای تبدیل به احسن شدن

حاجی‌زاده هر آنچه امروز از کاسبی دستش را گرفته است، به پدر مرحومش و ارادتی که به امام‌رضا(ع) داشت وصل می‌کند: مرحوم پدرم حاج علی‌اکبر بچه تپل‌محله بود و در بازار وزیرنظام نعلین شیخی می‌دوخت و می‌فروخت. به واسطه همین همسایگی هر روز به زیارت امام‌رضا(ع) می‌رفت.

 ما هم در کنار او همین شیفتگی را پیدا کرده بودیم. بعد از آنکه مغازه اولش را در خرابی فلکه حرم مطهر در سال1354 از دست داد، حاضر نشد از ولیان، استاندار وقت، در بازار رضا مغازه بگیرد. چون معتقد بود این بازار روی معبر مردم ساخته شده است و درست نیست. به همین دلیل در بازارچه حاج آقاجان (شهید آستانه‌پرست فعلی) مغازه خرید که بازهم در همسایگی آقا باشد. 

 این اجناس هدیه‌های متبرک هستند که بدون تخفیف ارائه می‌شوند، ولی چون تبرکی است، حتی فروشش با قیمت پایین هم برکت دارد

از همین مغازه کار من هم آغاز شد. از فروش کفش بگیرید تا لوازم خانگی، خواربار و در نهایت به سوغات زائر رسید. البته این مغازه را هم در طرح توسعه حرم با وجود همه نارضایتی در واگذاری‌اش از دست دادیم. بعد از آن وقتی خواستم کار جدیدی را آغاز کنم، یکی از دوستان پیشنهاد عرضه هدیه‌های متبرک را داد. 

از همان ۱۰سال قبل کار را در خیابان شهید کاشانی شروع کردم. البته قبل از من در همین خیابان مغازه دیگری بود که کارش همین بود و همان زمان کاسبی‌اش را تغییر داد. هرسال در چند نوبت در مزایده‌ای که در باب‌الجواد(ع) برگزار می‌شود، شرکت می‌کنم و اجناس را می‌خرم. این اجناس هدیه‌های متبرک هستند که بدون تخفیف ارائه می‌شوند، ولی چون تبرکی است، حتی فروشش با قیمت پایین هم برکت دارد.

طبق گفته‌های او این اجناس هدیه‌هایی هستند که زائران به حرم مطهر می‌دهند و برای اینکه به نفع حرم قابل استفاده باشد، قیمت‌گذاری و تبدیل به احسن می‌شود. البته همه آن‌هایی که این هدیه‌ها را تقدیم امام‌رضا(ع) می‌کنند، خودشان هم می‌دانند باید این هدیه‌ها فروخته شوند که قابل استفاده باشند.


از چادر عروس تا تابلوفرش

«این اجناس برای فروش به تبلیغات نیاز ندارد، مردم در کنار دیگر خریدهایشان این‌ها را هم می‌خرند.»
حاجی‌زاده بر این جمله تأکید می‌کند و می‌گوید که هدیه‌های متبرک تنوع زیادی دارد. از چادر عروس تا لباس بچگانه، مهر، تسبیح، فرش، تابلوفرش و... را شامل می‌شود.

طبق گفته‌های او این اجناس در مغازه‌اش که عرضه‌کننده سوغات مشهد است، با همان قیمت تعیین‌شده فاکتور اولیه به فروش می‌رسد. البته گویا مغازه‌هایی که عرضه‌کننده هدیه‌های متبرک باشند، در مشهد اندک‌اند و بیشتر در شهرستان‌ها فعال هستند.
حاجی‌زاده تعداد زیادی از هدیه‌های متبرک را به اقوام و دوستانش هدیه داده و می‌دهد تا آن‌ها هم این تبرکی را در خانه داشته باشند. 

وقتی هم حرف از هدیه‌های متفاوت می‌شود، به دستمال کشاورزان اشاره و تعریف می‌کند: تعدادی از کشاورزان طبق رسمی که خودشان دارند، هنگام آمدن به زیارت بخشی از محصولشان را گوشه دستمالی می‌پیچند و تقدیم امام‌رضا(ع) می‌کنند. حتی گاهی میان این محصول انگشتر یا چیزهای دیگری می‌گذارند. چندسال قبل یکی از این دستمال‌ها در مزایده گیرم آمد که متفاوت‌تر از هر آنچه تاکنون خریده‌ام بود. 

ارسال نظر