کد خبر: ۲۷۵۸
۱۷ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۰

عصر دایناسورها در قرن نو

مجتمع علمی و تفریحی پارک موزه علوم زمین در سال 97 با مساحت حدود 10هزار متر مربع در قالب سه پارک آزاد و یک ساختمان مرکزی با زیربنای بیش از 2هزار متر مربع در کنار ساختمان اداره کل زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی منطقه شمال شرق کشور طراحی و ساخته شد. کافیست در محوطه پارک موزه قدم بگذارید تا زمان را فراموش کنید و سفری به دل تاریخ داشته باشید.فضای بیرون موزه به سه بخش پارک فیزیک زمین، پارک زمین‌شناسی و پارک اکتشاف و تونل معدنی تقسیم شده است.

با رسیدن فصل زیبای بهار گشت و گذار در شهر لطف و صفای دیگری دارد. یکی از برنامه‌های مفرحی که می‌توانیم برای بهتر گذراندن اوقات فراغتمان درنظر بگیریم، بازدید از مجتمع جذاب و هیجان انگیز علمی و تفریحی پارک موزه علوم زمین است. پارک موزه‌ای در بولوار فکوری (حد فاصل سرافرازان و دلاوران) ما را تا اعماق تاریخ می‌برد.


نماد دایناسور، شاخصه پارک موزه

مجتمع علمی و تفریحی پارک موزه علوم زمین در سال 97 با مساحت حدود 10هزار متر مربع در قالب سه پارک آزاد و یک ساختمان مرکزی با زیربنای بیش از 2هزار متر مربع در کنار ساختمان اداره کل زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی منطقه شمال شرق کشور طراحی و ساخته شد. کافیست در محوطه پارک موزه قدم بگذارید تا زمان را فراموش کنید و سفری به دل تاریخ داشته باشید. اولین چیزی که نظر هر بازدیدکننده‌ای را به خود جلب می‌کند تندیس دایناسور گیاه‌خوار «دیپلودوکوس» است که نماد شاخص این پارک بوده و در اندازه واقعی‌اش ساخته شده است.

فضای بیرون موزه به سه بخش پارک فیزیک زمین، پارک زمین‌شناسی و پارک اکتشاف و تونل معدنی تقسیم شده است. در محوطه اصلی پارک هم منظومه شمسی، ساعت آفتابی، آب‌نمای قاره‌ها، کره زمین و انواع سنگ‌ها را می‌بینیم. در اقدامی خلاقانه فرآیند چرخه انواع سنگ‌ها و گسل‌ها بر روی نیمکت‌های این پارک که نیم‌رخ‌های زمین‌شناسی‌اند نمایش داده شده است.

 

استقبال و شناخت مسافران نوروزی

شاید تعداد مشهدی‌هایی که از وجود این موزه در دل شهرمان خبر دارند کم باشد اما به گفته رئیس اداره موزه و مستندات علوم زمین، نوروز امسال مسافرانی از شهرهای دیگر ایران به مشهد آمده بودند که یکی از مقصدهای سفرشان در شهر ما موزه علوم زمین بوده است. 

نسترن شجاعی کاوه درباره ساعت‌های بازدید گفت: از آبان سال گذشته با بازگشایی مدارس موزه هم فعالیت خود را از سر گرفت و در روزهای کاری از ساعت 9 تا یک در اختیار بازدیدکنندگان بود. نوروز امسال غیر از مشهدی‌ها مسافران زیادی هم با شناخت قبلی و جست‌وجو در فضای اینترنت برای بازدید از موزه به اینجا آمدند.

گشت کامل در تمام قسمت‌های موزه حدود یک ساعت و نیم زمان می‌برد

او امسال در انتخابات مجمع عمومی شورای بین‌المللی موزه‌ها ایکوم ایران، به عنوان یکی از هفت عضو هیئت اجرایی انتخاب شده است. ایکوم فقط در کشورهایی که موزه فعال دارند شعبه داشته و هر سه سال هیئت اجرایی آن عوض می‌شود. 

شجاعی که اولین نماینده خراسان در ایکوم است ادامه داد: گشت کامل در تمام قسمت‌های موزه حدود یک ساعت و نیم زمان می‌برد که کارشناسان مربوطه توضیحات جامعی را به بازدیدکنندگان ارائه می‌دهند. هزینه بازدید نسبت به سال‌های قبل تغییری نکرده و با همان 15 هزار تومان گشت و گذار در تمام قسمت‌ها امکان‌پذیر است. دانش‌آموزان و دانشجویان هم از تخفیف نیم‌بها برخوردار هستند.


گشت در تونل اکتشافی

اکنون همه بخش‌ها از جمله ساختمان موزه، لابی، رمپ‌های کانی شناسی و فسیل شناسی، سنگ شناسی معادن ایران و گهرسنگ‌ها فعال هستند، اما پیشنهاد ویژه ما گشت در تونل اکتشافی این موزه است که به‌دلیل شبیه‌سازی‌های دقیق و صداهایی که تداعی کننده کار معدن کاران است می‌توانید یک هیجان واقعی را در آن تجربه کنید.

کلمات کلیدی
ارسال نظر