کد خبر: ۲۷۷۶
۲۱ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۰

برکت مهرورزی در خانه شهیدبرزنونی

شاید خیلی‌ها ندانند که اعضای یک گروه جهادی به‌صورت گمنام در تعطیلات نوروزی، زائران رسیده به مشهد را اسکان داده‌اند و با جان و دل پذیرایی‌شان می‌کردند. بیش از دو دهه است که خادمان گمنام در ساختمان به‌نسبت بزرگی به نام حسینیه جان‌نثاران علی‌بن‌موسی‌الرضا(ع)(شهیدبرزنونی) در محله پنجتن اتفاقات زیبایی را رقم می‌زنند که در روزهای ابتدایی امسال شیرین‌تر هم شد.

شاید خیلی‌ها ندانند که اعضای یک گروه جهادی به‌صورت گمنام در تعطیلات نوروزی، زائران رسیده به مشهد را اسکان داده‌اند و با جان و دل پذیرایی‌شان می‌کردند. بیش از دو دهه است که خادمان گمنام در ساختمان به‌نسبت بزرگی به نام حسینیه جان‌نثاران علی‌بن‌موسی‌الرضا(ع)(شهیدبرزنونی) در محله پنجتن اتفاقات زیبایی را رقم می‌زنند که در روزهای ابتدایی امسال شیرین‌تر هم شد.

 خادمان این گروه جهادی به همه مکان‌هایی که احساس می‌کردند زائری در آن وجود داشته باشد، سر می‌زدند و آن‌هایی را که فضایی برای خواب و استراحت نداشتند، در هوای سرد روزهای ابتدایی فروردین به حسینیه می‌آوردند و اسکان می‌دادند. همه این اتفاق‌ها به تصمیم جهادگری بزرگ برمی‌گردد؛ پدر شهیدبرزنونی که خانه‌اش را وقف حسینیه کرده است.

حالا دو گروه جهادی، در کنار هم، اتفاق‌های زیبایی را در حسینیه رقم زده‌اند؛ از جمع‌کردن همسایه‌ها به دور هم در جشن‌های مذهبی و محافل دینی گرفته تا سرپناه‌دادن به زائران آقا علی‌بن‌موسی‌الرضا(ع) و همراهی با کودکان و نوجوانان محله.


انفاق پدر شهید

سال1380 خانواده شهیدبرزنونی در خیابان پنجتن34 تصمیم گرفتند بخشی از حیاط منزل را به ساخت حسینیه‌ای هرچند کوچک اختصاص دهند. این‌طور شد که بنایی هرچند کوچک در دو طبقه در همسایگی منزلشان ساختند.

 این مجموعه از همان زمان برای فعالیت‌های مذهبی همسایه‌ها در مناسبت‌های مختلف استفاده می‌شد، تا اینکه در سال1392 پدر شهید بخش دیگری از منزلش را برای توسعه حسینیه وقف کرد و گروه جهادی شهیدبرزنونی که از روستای برزنون هستند، بخشی دیگر را از پدر شهید خریدند و حسینیه بزرگ و وسیع‌تر شد و به 550متر رسید.

 ساخت‌وساز حسینیه هم به دست همین گروه جهادی انجام شد، اما چون خیری نداشتند، کمک‌ها را از نیکوکاران روستای برزنون جمع کردند تا بتوانند به آن سروسامان دهند. این شد که ساخت آن زمین خاکی از سال1392 تا سال1398 ادامه پیدا کرد و در شب میلاد امام علی(ع) به پایان رسید و آماده بهره‌برداری شد؛ البته با همت و تلاش خیلی‌ها ازجمله قربانعلی برزنونی، حسین زهانی و حجت‌الاسلام مصطفی شوشتری که هرکدام نقش پررنگی در ساخت این حسینیه داشتند.


تغییر الگوی جوانان

حالا که ساخت حسینیه با همت خانواده شهیدبرزنونی و کمک‌های مادی و معنوی گروه جهادی شهیدبرزنونی به پایان رسیده است، دو گروه جهادی مسئولیت رتق‌وفتق امورش را عهده‌‌دار شده‌اند. کارهای فنی و ساخت‌وساز و پیگیری برخی امور را گروه جهادی شهیدبرزنونی انجام ‌می‌دهد و امور فرهنگی نیز بر عهده گروه جهادی صاحب‌الزمان(عج) است و گاهی دست‌دردست هم برنامه‌های مشترک فرهنگی و اجتماعی برای حسینیه تدارک می‌بینند. 

خدمت‌های جهادی بچه‌ها باعث شده است که الگوهای نوجوانان هم تغییر کند

مجید چاردهی، مسئول گروه جهادی صاحب‌الزمان(عج)، از دوسه سال پیش به این مجموعه پیوسته است. بودن دو گروه جهادی در یک مجموعه مزیت است. آن‌ها پشت‌به‌پشت هم داده‌اند تا ساکنان این محله هم بتوانند شور و شوق و نشاط را در قالب برنامه‌های مهیج و مذهبی تجربه کنند. زهرا نجف‌زاده از اعضای گروه جهادی صاحب‌الزمان(عج) است و از برکت این حسینیه تعریف می‌کند و می‌گوید: خدمت‌های جهادی بچه‌ها باعث شده است که الگوهای نوجوانان هم تغییر کند.

این حرف را در صحبت‌های دیگران هم می‌توان حس کرد. قربانعلی برزنونی، مسئول گروه جهادی شهیدبرزنونی، می‌گوید: خاطرم هست اولین‌باری که به مسجد رفتم، جذب وسایل ورزشی و میز پینگ‌پنگ آنجا شدم و اشتیاقم برای پینگ‌پنگ‌بازی‌کردن باعث شد که کم‌کم با مسجد و آدم‌هایش انس بگیرم.

او معتقد است: وقتی یک مجموعه مذهبی فضایی شاد و صمیمانه داشته باشد، خیلی راحت می‌شود افراد را جذب کرد و به همین دلیل تلاش کردیم این مجموعه هم برنامه‌های متنوعی داشته باشد.


تلاش مهدوی

در همه سه‌شنبه‌های سال کلاس‌های مهدویت برگزار می‌شود. اعضای این دو گروه جهادی در مناسبت‌‌های مذهبی، مراسمی برای کودکان و بزرگ‌سالان برگزار می‌کنند. گاهی بسته‌های معیشتی برای اهالی محله تهیه می‌کنند و در بسیاری از مراسم برای بهتر برگزارشدن مراسم و شادی دل بچه‌ها و تدارک هدیه‌هایی برای آنان، از جیب خودشان هزینه می‌کنند. 

در نیمه شعبان پارسال برای کودکان کار جشن گرفتند و کارهای فرهنگی و اجتماعی بسیاری انجام دادند. چاردهی، مسئول گروه جهادی صاحب‌الزمان(عج)، تعریف می‌کند: علاوه بر این برنامه‌ها، از اساتید بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود استان خراسان که مسئولیت آن را آقای قرائتی بر عهده دارد، دعوت می‌کنیم تا در قالب جشن و مراسم مذهبی مفاهیم دین را به بچه‌ها یاد دهند.

بانیان این اتفاقات خوب در مسجد، به‌تازگی از شهرداری درخواست میز پینگ‌پنگ و فوتبال‌دستی و وسیله ورزشی کرده‌اند تا بچه‌های محله به‌جای ماندن در خانه‌هایشان، به حسینیه رفت‌وآمد کنند.

 

به رنگ مهمانی خدا

گروه جهادی امام زمان(عج) در ماه مبارک رمضان هرسال برنامه‌های زیادی دارد. زهرا نجف‌زاده توضیح می‌دهد: برگزاری حلقه‌های مهدوی با مربیگری اساتیدی از بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود در دو گروه پسر و دختر در سنین بین چهارده تا هجده سال برای آشنایی آن‌ها با مفاهیم مهدویت است که با زبان کودکانه بیان می‌شود. 

جلسه‌های قرآن محلی که در حسینیه برگزار می‌شود، با اقبال ساکنان و همسایه‌ها همراه است

علاوه بر این، برگزاری مراسم افطاری برای اهالی محله، برگزاری دوره‌های قرآنی و رفع اشکال‌ قرائت، رایزنی با شهرداری برای تجهیز حسینیه به وسایل ورزشی برای کودکان و نوجوانان و اکران فیلم‌های متنوع در این ماه جزو برنامه‌هایی است که برای اهالی محله برگزار خواهیم کرد. 

البته جلسه‌های قرآن محلی که در حسینیه برگزار می‌شود، با اقبال ساکنان و همسایه‌ها همراه است و خوش‌حالیم که بعد از کرونا این هم‌بستگی را دوباره شاهد هستیم.

 

در خدمت زائران

بچه‌های گروه جهادی صاحب‌الزمان(عج) امسال عید هم سنگ تمام گذاشتند. پارسال در ایام شهادت امام رضا(ع) میزبانی از زائران حضرت آن‌قدر به دلشان مزه کرده است که سال جدید را با پذیرایی از زائران تحویل کردند. چاردهی توضیح می‌دهد: ما و همسایه‌ها بسیج شدیم و هرکسی هرطور که می‌توانست به زائران خدمت می‌کرد.

 یکی چای و قند را قبول کرد و یکی غذا را درست می‌کرد و هرکسی گوشه‌ای از خدمت را گرفت. زائرانی بودند که اول قبول نمی‌کردند بیایند و تصورشان این بود که اسکان در حسینیه بهداشتی نباشد، اما محیط را که دیدند، خوششان آمد.

 در بین این زائران خانواده‌ای با چهار فرزند بود که با کامیون آمده بودند و این‌قدر با برنامه‌های حسینیه مانند پخش فیلم و برنامه‌های مذهبی سرگرم شده بودند و به آن‌ها خوش گذشت که همه مدت تعطیلات را در مشهد بودند.

ارسال نظر