کد خبر: ۲۸۱۵
۲۸ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۰

ردّ پای مرحوم عابدزاده در مسجد «رضویه»

مسجدی قدمت‌دار و شناخته‌شده که با مدیریت حاج علی‌اصغر عابدزاده ساخته شده است. این بنا حالا تنها یک مسجد نیست! بلکه در این سال‌ها به مرکزی برای فعالیت‌های فرهنگی، مذهبی، اجتماعی و... تبدیل شده است، جایی برای برگزاری مراسم به بهانه مناسبت‌های مختلف یا محلی برای تهیه جهزیه تازه‌عروس و دامادهای کم‌بضاعت محله. از پیر و جوان و مرد و زن هم در این فعالیت‌ها شرکت می‌کنند. بماند که نماز صبح که یکی از واجبات فراموش‌شده برخی مساجد است هم در این مسجد محوری از دیرباز تاکنون اقامه می‌شود و آن را خاص‌تر کرده است.

«مسجد جامع محله» عنوانی است که حالا خیلی از اهالی آن را به مسجد رضویه واقع در چمن59 نسبت می‌دهند. مسجدی قدمت‌دار و شناخته‌شده که با مدیریت حاج علی‌اصغر عابدزاده ساخته شده است. این بنا حالا تنها یک مسجد نیست! بلکه در این سال‌ها به مرکزی برای فعالیت‌های فرهنگی، مذهبی، اجتماعی و... تبدیل شده است، جایی برای برگزاری مراسم به بهانه مناسبت‌های مختلف یا محلی برای تهیه جهزیه تازه‌عروس و دامادهای کم‌بضاعت محله.

از پیر و جوان و مرد و زن هم در این فعالیت‌ها شرکت می‌کنند. بماند که نماز صبح که یکی از واجبات فراموش‌شده برخی مساجد است هم در این مسجد محوری از دیرباز تاکنون اقامه می‌شود و آن را خاص‌تر کرده است. حالا پس از گذشت این همه سال خاطره‌هایی در لابه‌لای خشت‌های این مسجد نهفته است که برای شنیدن آن‌ها راهی این مسجد می‌شویم تا با هیئت امنای آن گفت‌وگو کنیم.


ساخت مسجد با مدیریت مرحوم عابدزاده

آقای مولایی یکی از ساکنان قدیمی محله چهنو که خودش در ایام جوانی در ساخت بنای مسجد کمک کرده و با دست‌های خودش خشت‌های آن را یکی یکی روی هم گذاشته است، همه چیز را از همان ابتدا تعریف می‌کند و می‌گوید: «زمین این مسجد 127متر مساحت دارد و 600 متر هم زیربنا. این مسجد دو ورودی دارد یکی ورودی آیت‌الله صدوقی است و دیگری ورودی خیابان چمن59. سال 1352 ساخته و در سال1395 به علت فرسوده شدن بنا عملیات نوسازی آن با کمک خیران و اهالی اجرا شد. این بنا به مدیریت مرحوم حاج علی اصغر عابدزاده از که از قدیمی‌های این منطقه بود، ساخته ‌می‌شود. معتمدی که کل مشهد او را به واسطه ساخت 12بنا به نام 14معصوم(ع) می‌شناختند و به همین دلیل خود مردم این محله از او درخواست کردند که مدیریت ساخت این بنا را هم بر عهده بگیرد.

او پیشتر از آن در همین منطقه6 در خیابان صدر12، بنای جعفریه را که یک مدرسه قرآنی است، ساخته بود. خوب به یاد دارم که قبل از ساخت این بنا، اینجا یک باغ وسیع و خالی بود و زمین این بنا از طرف بانویی برای ساخت مسجد وقف شد. متولی آن هم پسر همین بانو، آقای رسولی است. آقای رسولی با کمک و مدیریت مرحوم عابدزاده و چند نفر از خیران و اهالی، این مسجد را ساخت.»


تهیه جهیزیه برای زوج‌ها

سخنان او را حجت‌الاسلام ثابتی، پیش‌نماز مسجد تکمیل ‌می‌کند. او که از ساکنان قدیمی این محله است از 31سال پیش به‌عنوان پیش‌نماز در مسجد فعالیت دارد، ‌می‌گوید: « آن طور که من شنیده‌ام از همان سال‌ها صبح و ظهر و شب اینجا نماز برگزار‌ می‌شد و تعداد نمازگزاران هم از همان ابتدا زیاد بود. علاوه بر آن شب‌های جمعه دعای کمیل، صبح‌های جمعه دعای ندبه و شب‌های چهارشنبه دعای توسل برگزار‌ می‌شود. در تمام اعیاد و مراسم مذهبی هم برای اهالی و نمازگزاران برنامه داریم. در ماه رمضان هم هر شب سخنرانی و برنامه‌های مذهبی اجرا‌ می‌کنیم ماه محرم خیلی وقت‌ها این مسجد به محلی برای پذیرایی و اسکان هیئت‌های شهرهای اطراف تبدیل و از این عزیزان با کمک افراد محله در این مسجد پذیرایی‌ می‌شود.»چ

او ادامه‌ می‌دهد:« در اتفاقات و حوداث ناگواری مثل سیل و زلزله که گاهی در کشور رخ ‌می‌دهد هم کمک‌های اهالی در همین مسجد جمع‌آوری و به حساب هلال احمر، سپاه و... واریز ‌می‌شود. گروه‌های جهادی مردمی که مایل به اعزام به مناطق حادثه‌دیده هستند هم در این مسجد سامان‌دهی و به مناطق اعزام می‌شوند. البته کمک‌های اهالی به همین جا ختم نمی‌شود و تاکنون برای 42زوج جوان و کم‌بضاعت جهیزیه آماده شده است.»

[3285]


کانون فرهنگی رضویه

اما این‌ها فقط بخشی از اقداماتی است که در این مسجد انجام می‌شود. بخش اعظم این فعالیت‌ها مربوط به فعالیت‌های فرهنگی‌ می‌شوند. غلامرضا امیری مقدم، دیگر عضو هیئت امنا، توضیح ‌می‌دهد: «کانون فرهنگی مسجد با عنوان کانون فرهنگی رضویه سال‌هاست با برگزاری برنامه‌های مختلف سعی در ارتقای سطح فرهنگی اهالی دارد.

برای کودکان به‌ویژه در تابستان کلاس‌هایی از جمله کلاس سرود، قرآن، ورزش و... برگزار‌ می‌شود. در این کانون کلاس‌هایی مثل آموزش تربیت فرزند و زوج‌درمانی هم با محوریت بانوان برگزار‌ می‌شود. این مسجد در زمینه کارآفرینی و اشتغال برای بانوان نیز اقداماتی انجام داده و کلاس‌های آموزش خیاطی، صنایع دستی، چرم‌دوزی و... برای آن‌ها برگزار کرده است. خیلی از حاضران در این کلاس‌ها مشغول به کار شده و درآمد دارند.»

در ادامه آقای مولایی‌ می‌گوید: «خیلی از این کلاس‌ها با همکاری پایگاه بسیج که از همان اوایل انقلاب در مسجد مستقر شد، برگزار شده است. آن اوایل انقلاب نیروها برای اعزام به جبهه به همین پایگاه مراجعه‌ می‌کردند و از مسجد اعزام ‌می‌شدند. بالغ بر 50نفر از آن‌ها هم شهید شدند که حالا‌ می‌توانید تمثال این شهدا را روی دیوار مسجد ببینید.»

مولایی در آخر رمز موفقیت این مسجد را فقط و فقط مردم محله معرفی ‌می‌کند. مردمی که همیشه پای کار هستند. 

ارسال نظر