کد خبر: ۲۸۱۷
۲۸ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۰
تیم دختران خورشید از 31دختر ورزشکار تشکیل شده است که بیشترشان ساکن محلات حاشیه شهر مشهد هستند. دختران این تیم که اغلب قهرمانان رشته‌های مختلف ورزشی هستند، پس از حدود نوزده ماه تمرین سخت، با شعار «بمب انرژی» در قاب تلویزیون و عصر جدید ظاهر شدند. دختران مشهدی که از نتیجه نوزده ماه تمرین سخت، راضی به نظر می‌رسیدند، با اعتمادبه‌نفس و انگیزه دوچندان به مشهد بازگشتند تا بازهم با تمرین در سالن ورزشی شهیدباهنر محله وحید، برای مرحله بعد این برنامه آماده شوند.

فروردین امسال میلیون‌ها نفر از مردم ایران، به‌ویژه مشهدی‌ها، با اشتیاق اجرای کم‌نظیر «دختران خورشید» در برنامه تلویزیونی عصر جدید را به تماشا نشستند؛ تیمی که از 31دختر ورزشکار تشکیل شده است که بیشترشان ساکن محلات حاشیه شهر مشهد هستند. دختران این تیم که اغلب قهرمانان رشته‌های مختلف ورزشی هستند، پس از حدود نوزده ماه تمرین سخت، با شعار «بمب انرژی» در قاب تلویزیون و عصر جدید ظاهر شدند.

برنامه این تیم با حرکات نمایشی شش عضو گروه آغاز شد. پنج نفر از دختران به شکل ساعتی درآمدند که پس از نواخته‌شدن زنگ هشدارش، به موتورسیکلت گازی تبدیل شد. دختران مشهدی با این حرکت آمادگی جسمانی‌شان را به رخ نگاه‌های بهت‌زده داوران و تماشاگران کشیدند.

اجرای گروه با حرکات نمایشی قهرمانان ژیمناستیک و روی صحنه آمدن اعضای دیگر گروه، نمایش‌ را جذاب و تماشایی‌ کرد، تا آن اندازه که ژاله صامتی، داور برنامه، در همان لحظه‌های ابتدایی اجرا، اولین چراغ را روشن کرد تا فارغ از نگاه داوری به تماشای شاهکار دختران مشهدی بنشیند. پس از او کارن همایون‌فر و مجید حسینی، دو داور دیگر عصر جدید که مبهوت هنرنمایی دختران مشهدی شده بودند، روی دو دکمه چراغ امتیازات کوبیدند.

با روشن‌شدن سه چراغ سفید، چشم‌های مشتاق تماشاگران به آخرین داور دوخته شد. امین حیایی، بازیگر درجه‌یک سینمای ایران، با دقت حرکات نمایشی دختران مشهدی را دنبال می‌کرد. حیایی با روشن‌کردن آخرین چراغ امتیاز، شب زیبای دختران مشهدی را تکمیل کرد، اما او و دیگر داوران به بهانه چند اشتباه کوچک در اجرا، از زدن زنگ طلایی برای «دختران خورشید» سر باز زدند.

دختران مشهدی که از نتیجه نوزده ماه تمرین سخت، راضی به نظر می‌رسیدند، با اعتمادبه‌نفس و انگیزه دوچندان به مشهد بازگشتند تا بازهم با تمرین در سالن ورزشی شهیدباهنر محله وحید، برای مرحله بعد این برنامه آماده شوند.

 

اجرای تماشایی در عصر جدید

تیم «دختران خورشید» اولین شرکت‌کننده در برنامه 4فروردین عصر جدید در تلویزیون بودند. پیش از این، آن‌ها با سپری‌کردن مرحله استعدادیابی و تشکیل کادر فنی تیم، با برنامه‌ریزی دقیق، هرروز پنج ساعت تمرین فشرده انجام می‌دادند. دستاورد این تمرینات اجرای نمایشی کم‌نظیر بود که تعجب و تحسین رقیبانشان را هم برانگیخت، به‌طوری‌که از پنج رقیب در این قسمت از برنامه، چهار نفرشان «دختران خورشید» را لایق صعود دانستند.

واکنش‌‌ها پس از اجرا جالب و دیدنی بود، به‌طوری‌که همچنان برخی از صحنه‌های آن با هشتگ‌های مختلف در فضای مجازی بازنشر می‌شود. در میان همه شاید آیسان تبریزی، زهرا طالبی‌فرد و هانیه خضرایی که به نمایندگی از تیم روی صحنه صحبت می‌کردند، توجه بیشتری را جلب کردند. آن‌ها خود را «بمب انرژی» معرفی کردند؛ عنوانی که البته شعار تیم و اسپانسر آن نیز هست.

 

رقابت بمب‌های انرژی

در میان گروه «دختران خورشید» شاید آیسان تبریزی بیشتر از همه در فضای مجازی جلب توجه کرده است؛ دختری که امین حیایی را در انتهای اجرایشان با این پرسش که «آیا او را می‌شناسد؟» به فکر فرو برد. آیسان هشت‌ساله در پایان برنامه با اعتمادبه‌نفس مقابل حاضران و دوربین‌های تلویزیونی با لبخند پرسش خود را چندین بار مطرح کرد و وقتی آقای سوپراستار پاسخی برای گفتن نیافت، آیسان عکسی به حیایی نشان داد که مربوط به پنج سال پیش در جزیره کیش بود و آیسان را در کنار این هنرپیشه نشان می‌داد. محل زندگی آیسان شاندیز است و هرروز برای رفت‌وآمد به سالن شهیدباهنر واقع در محله وحید چهار ساعت زمان می‌گذارد، اما همیشه سر وقت در محل تمرین حاضر می‌شود.

با نتیجه‌ای که در این برنامه گرفتیم، انگیزه‌مان چندبرابر شد. بعد از اجرا بارها فیلم‌ها را تماشا کردم. خوش‌حالم که توانستم زحمات خانواده به‌ویژه پدرم را جبران کنم. او هر روز برای آوردن من به سالن زمان زیادی راصرف می‌کند

استعداد و مهارت او خیلی‌ها را به آینده‌اش امیدوار کرده است. درباره انگیزه‌اش از پیوستن به «دختران خورشید» می‌گوید: من عاشق ورزش، به‌ویژه رشته ژیمناستیک، هستم. از پنج‌سالگی تمریناتم را در باشگاه‌های مختلف شروع کردم، تا اینکه به «دختران خورشید» پیوستم. زمانی که خانواده‌ام اطلاعیه سنجش استعداد تیم «دختران خورشید» را دیدند، نظرم را درباره آن خواستند. خیلی ذوق‌زده شدم. خوشبختانه توانستم توانایی‌هایم را به مربیان اثبات کنم و به این تیم اضافه شدم.

حال‌وهوای آیسان هم مثل بقیه اعضای گروه پس از اجرا در عصر جدید خیلی فرق کرده است و با اشتیاق بیشتری تمرین می‌کند. تعریف می‌کند: با نتیجه‌ای که در این برنامه گرفتیم، انگیزه‌مان چندبرابر شد. بعد از اجرا بارها فیلم‌ها را تماشا کردم. خوش‌حالم که توانستم زحمات خانواده به‌ویژه پدرم را جبران کنم. او هر روز برای آوردن من به سالن زمان زیادی راصرف می‌کند.

 

درخشش دختران حاشیه شهر

حدود 80درصد اعضای تیم «دختران خورشید» ساکن محلات حاشیه شهر مشهد، به‌ویژه محلات طبرسی، سیس‌آباد، طلاب، خواجه‌ربیع، بهمن و... هستند؛ موضوعی که نشان‌دهنده انگیزه، تلاش و توانمندی آن‌هاست.

ستایش و یاسمین رضایی خواهران ورزشکاری هستند که از بولوار رسالت به جمع این تیم پیوسته‌اند. ستایش دو عنوان برتر در رشته دوومیدانی دارد و خواهرش دارنده رتبه برتر در ژیمناستیک استان است.

ستایش درباره اینکه چطور شد به جمع «دختران خورشید» پیوستند، تعریف می‌کند: پس از اینکه تیم تشکیل شد، من و خواهرم پیش استاد جلیل پرداختی، مدیر تیم «دختران خورشید»، رفتیم و آزمون دادیم. خوشبختانه هردو پذیرفته شدیم و پس از تشکیل کامل تیم، تمرینات شروع شد. این تمرین‌ها تأثیر زیادی در بالارفتن توان جسمی و حرکتی‌مان داشت.

 

فداکاری مربیان، عامل موفقیت

با توجه به جو برنامه و ضبط تصاویر به‌وسیله ده‌ها دوربین تلویزیون، بیشترین فشار برای دخترانی بود که به‌عنوان نفرات اول روی صحنه آمدند؛ کاری که کوثر اسدی، هانیه خضرایی، آتنا عابدزاده، حدیث اگر، فائزه علی‌نو و دینا قاسمی به‌خوبی از عهده‌اش برآمدند. این شش نفر با محکم برداشتن‌ نخستین گام، باعث خیره‌شدن چشمان حاضران در استودیو و بینندگان تلویزیونی شدند و کار هم‌تیمی‌هایشان را ساده کردند.

شاید در میان آن‌ها هانیه خضرایی نقش پررنگی در لحظات نخست و پایان برنامه داشت. هانیه پس از اجرا نیز عالی عمل کرد. او پس از زهرا طالبی‌فرد خود را «بمب انرژی» معرفی کرد؛ نامی که درواقع شعار تک‌تک «دختران خورشید» و اسپانسرشان بود. هانیه قهرمان ورزشی رشته ایروژیم است. این ورزش تلفیقی از دو رشته ژیمناستیک و ایروبیک است. او علاوه بر پنج ساعت تمرین در کنار« دختران خورشید»، هر روز برای رسیدن به مسابقات المپیک2024 فرانسه دست‌کم دو ساعت تمرین می‌کند.

توضیحات و تعریف‌های هانیه بیشتر از اینکه درباره خودش باشد، به اجرا در عصر جدید برمی‌گردد. او می‌گوید: بیشتر صحنه‌هایی که از من در برنامه عصرجدید دیده شد، حرکات فردی نمایشی بود، آن هم به‌دلیل رشته ورزشی است که سال‌ها آن را دنبال می‌کنم. من هم مثل بقیه بچه‌ها خوش‌حالم که توانستم به‌خوبی از عهده کار بربیایم.

با توجه به قوانین صداوسیما صحنه‌هایی از اجرای تیم «دختران خورشید» حذف شد. هانیه دراین‌باره می‌گوید: بخش‌های زیادی ازجمله چند حرکت حلقه، صندلی، روبان و هولاهوپ حذف شد، اما برای من و دیگران مهم این بود که در اجرای ما همه‌چیز عالی انجام شد و فکر می‌کنم تیم به آن چیزی که ماه‌ها برایش به‌سختی تمرین کرده بود، رسید؛ جایگاهی که بدون فداکاری‌ها، زحمات و حمایت‌های مربیان تیم امکان‌پذیر نبود. آن‌ها با دل‌سوزی تمام و بدون چشمداشت برایمان وقت گذاشتند.

 

پدرم در زمان اجرا به من انرژی داد

در کنار آیسان و هانیه، زهرا طالبی‌فرد یکی دیگر از اعضای «دختران خورشید» بود که پس از اجرا توجه زیادی را به خود جلب کرد؛ ورزشکار هنرمندی که دوازده سال دارد و بیننده‌های عصر جدید او را با خنده‌هایش می‌شناسند. زهرا مانند بیشتر اعضای تیم «دختران خورشید» از چهارسالگی در باشگاه ژیمناستیک ثبت‌نام کرده است. او خیلی زود با ورود به مسابقات ورزشی عناوین بسیاری کسب کرد و دراین‌باره می‌گوید: من از هشت سال پیش تمرینات ژیمناستیک را آغاز کردم و چون به آن علاقه داشتم، همچنان این رشته را ادامه می‌دهم.

ضمن اینکه ورزش برای من دستاوردهای متعددی داشته است؛ ازجمله چندین عنوان برتر مانند قهرمان قهرمانان استان و انواع مقام‌های اول تا سوم در رده سنی خردسالان و نوجوانان. نزدیک به نیمی از زمان اجرای اصلی تیم «دختران خورشید» روی صحنه، بر دوش زهرا بود و در همه این مدت با تمرکز زیاد حرکات را اجرا می‌کرد. خودش با اشتیاق بیشتری این موضوع را وصف می‌کند: حدود پنج دقیقه که نزدیک به نیمی از زمان اجرا بود، من برنامه اجرا می‌کردم.

خوشبختانه توانستم وظایفی را که به من سپرده شده بود، پرانرژی انجام دهم. دقایق آخر کمی خسته شده بودم، اما دیدن پدرم در میان تماشاگران آن را برطرف کرد و پس از اینکه پدرم را در جایگاه تماشاگران دیدم، انرژی گرفتم.

 

تولد «دختران خورشید» پس از درخشش «پسران خورشید»

پشت سر «دختران خورشید» افراد زیادی بودند که زمینه‌ساز به‌دست‌آمدن این موفقیت شدند؛ افرادی که بدون چشمداشت از وقت، دانش و سرمایه‌شان برای آینده دختران شهرشان هزینه کردند. در این میان مهم‌ترین فرد شاید جلیل پرداختی، مدیر و کارگردان این تیم، باشد که مسئول کمیته مهارت‌های فردی نمایشی و داور رسمی ثبت رکوردهای ورزشی در استان خراسان‌رضوی است. پرداختی ابتدا با تشکیل و کارگردانی تیم «پسران خورشید» در برنامه عصر جدید درخشید و آنجا قول داد که در دوره بعد با تیم دختران در برنامه شرکت کند، اما برای عملی‌کردن این قول یک دوره در عصر جدید غایب بود و حالا دوباره با تشکیل تیمی توانمند در میدان رقابت حاضر شده است.

او درباره تشکیل این تیم توضیح می‌دهد: من به‌واسطه مسئولیت‌هایی که در این سال‌ها داشتم، به همه شهرستان‌های استان برای استعدادیابی سر می‌زدم و افراد زیادی را شناسایی کردم. این استعدادها باید معرفی می‌شدند و آغاز برنامه عصر جدید بهترین فرصت بود و من به این واسطه تیمی تشکیل دادم. خوشبختانه به لطف خدا موفق شدم و درنهایت نتیجه قابل قبولی کسب کردم. در حاشیه همین برنامه بود که مقابل تماشاگران و داوران قول دادم که سال بعد با تیم «دختران خورشید» شرکت کنم.

آنجا قول داد که در دوره بعد با تیم دختران در برنامه شرکت کند، اما برای عملی‌کردن این قول یک دوره در عصر جدید غایب بود و حالا دوباره با تشکیل تیمی توانمند در میدان رقابت حاضر شده است

البته استعدادیابی و سنجش توانایی آن‌ها زمان زیادی برد و نتوانستم در دوره بعد شرکت کنم، اما در عوض توانستم تیمی قوی و بااستعداد را تشکیل دهم که 80درصدشان دختران ساکن در حاشیه شهر هستند.

 

همت گروهی والدین

پدران و مادران اعضای تیم «دختران خورشید» از آغاز تمرینات این تیم پشتیبان فرزندانشان و کادر فنی بوده‌اند. با توجه به دوربودن محل تمرین، مادران و پدران فرزندانشان را به محل تمرین می‌رسانند و آن‌ها را به خانه بازمی‌گردانند. نرگس زارع، مادر ملیسا جمشیدی، یکی از همین دختران، است.

او هر روز ملیسا را از انتهای بولوار رسالت به محل تمرین می‌برد و پس از آن، او را به خانه برمی‌گرداند. زارع درباره حسی که از حضور ملیسا در میان «دختران خورشید» دارد، می‌گوید: جلیل پرداختی، مدیر و کارگردان تیم، به‌طور اتفاقی توانمندی و استعداد ملیسا را کشف کرد. آقای پرداختی پس از دیدن حرکات نمایشی دخترم پیشنهاد داد که ملیسا آزمون بدهد و این‌طور بود که او هم به تیم «دختران خورشید» اضافه شد. من و پدرش بلافاصله از این پیشنهاد استقبال کردیم و از همان روزهای نخست تلاش کردیم با انگیزه‌بخشی به ملیسا، کاری کنیم که توانایی‌هایش را باور کند.

البته من و همسرم تنها نبودیم و در این مدت همه اقوام، دوستان و حتی همسایه‌ها نیز همراهمان بودند و پس از پخش اجرای «دختران خورشید» از تلویزیون، ما را تبریک‌باران کردند.

 

مشهد را سربلند کردیم

مدیر و کارگردان تیم «دختران خورشید» اجرای تیمش را در برنامه تلویزیونی عالی می‌داند و اضافه می‌کند: با اینکه برخی حرکات را نمی‌توانیم اجرا کنیم یا برخی اجراها ممکن است قابل نمایش در رسانه ملی نباشد، انتظاری که از اعضای تیم داشتم، به‌خوبی برآورده شد. او ادامه می‌دهد: خوش‌حالم که در میان اجراهای مختلف چهار رأی مثبت گرفتیم و مانند همیشه مشهد را به‌عنوان قطب فعال رشته‌های ورزشی، هنری و نمایشی معرفی کردیم.

پرداختی با قدردانی از زحمات کادر فنی و بازیکنان تیمش، اضافه می‌کند: در طول نوزده ماه گذشته که تیممان تشکیل شده است، همه اعضای تیم ازجمله دختران و کادر فنی به‌خوبی فعال بودند. در کنار من مربیان سرشناسی مانند عاطفه پرداختی به‌عنوان سرپرست و سرمربی، ندا غفاری در نقش مربی، رامک علی‌نو عضو کادر اجرایی و پزشکیار زحمات زیادی کشیدند. همراهی خانواده‌ها کنار بچه‌ها به آن‌ها قوت قلب می‌دهد، به‌ویژه ماندانا صداقت و اعظم سلطانی که دل‌سوزانه نقش تدارکات تیم را برعهده دارند.

علاوه بر این، همواره شاهد حمایت‌ نهادهای دولتی به‌ویژه هیئت ورزش‌های همگانی بودیم. همچنین اسپانسر بی‌نظیر «دختران خورشید» پشتیبان ما در همه مراحل بوده و قرار است با کمک آن یک آکادمی استعدادیابی دختران و پسران خورشید را در یکی از محلات حاشیه شهر مشهد ایجاد کنیم؛ مرکزی که احسان علیخانی و داوران عصر جدید قول حضور در مراسم افتتاحیه آن را به ما دادند.
 

ارسال نظر